آخرین و جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری

تندیس نهمین دوره قهرمان گمنام به چه کسی رسید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم یادبود نهمین دوره قهرمان گمنام (بازیادی کوچک از حماسه شهید دریاقلی سورانی در سالگرد واقعه کوی ذوالفقاری آبادان)، به‌صورت کاملا مردمی به مانند هرسال برگزار و با رای عده ای از رزمندگان ، هنرمندان و جانبازان، این تندیس به صورت مشترک به غیور مردان آتش نشان در پالایشگاه و نیز شهرداری آبادان اهدا گردید.

تندیس قهرمان گمنام شهید دریاقلی، هر سال در نهم تا یازدهم آبان به اداره یا فردی اهدا می‌شود که حق بزرگی بر گردن مردم کشور داشته، ولی به هر دلیلی تاکنون ناشناخته باقی مانده است. و این جایزه امسال به پاس تمامی فداکاریها درخط مقدم زمان جنگ و صلح این عزیزان اتش نشان اهدا گردید .یکی از تفاوتهای گفته ناشده و عظمت دلاوری این عزیزان همانا همچون سیاوش بی پروا به دل آتش زدن در خط مقدم و بزرگترین منابع تانکرهای عظیم پر از سوخت در مقابل چشمان دشمن دست بر ماشه بوده که تاکنون روایت درخوری از آنان برای ثبت در تاریخ حماسه مردم ایران گفته نشده است.

تنها به عنوان سندی بر این مدعا میتوان به آمار زیر اشاره کرد ، که شهدای آتش نشان پالایشگاه در زمان جنگ ۱۲ نفر و کل شهدای پالایشگاه ابادان ۲۸۹ نفر و شهدای آتش نشان شهرداری آبادان ۷ نفر و کل شهدای شهرداری آبادان ۳۵ نفر می باشد که این امارها فارغ از صدها مجروح و جانبازو نیز زحمات آنان در وقایع زمانه صلح و ماجراهایی همچون متروپل سلحشوران این دو اداره است .

لازم به ذکر است که ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به خاک ایران و در پی تصرف خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت دلیرانه، درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد و تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر، وارد این شهر شود. نیروهـای بعثی در شب نهم آبان ۱۳۵۹، پنج روز پس از سقوط خرمشهر، با احداث پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند.

دریاقلی سورانی، اوراق فروش کوی ذوالفقاری، هنگامی‌که متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد، با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند.

دریاقلی در نهایت موفق شد خود را به سپاه آبادان رسانده و موضوع را به فرماندهی سپاه اطلاع دهد. با اعلام حمله شبانه ارتش بعث عراق به منطقه ذوالفقاری، نیروهای سپاه و بسیج مردمی، راهی ذوالفقاری شدند. درگیری سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاح‌های پیشرفته رخ داد و در نهایت مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیروهای عراقی را شکست داده و شهر و جزیره آبادان را از خطر حتمی سقوط نجات دهند. دریاقلی نیز به مدافعان آبادان پیوست و بر اثر انفجار خمپاره پایش زخمی شد. وی برای مداوا به تهران اعزام شد و در بیمارستان سینا بستری شد. او، مظلومانه و تنها در این بیمارستان به شهادت رسید و به صورت گمنام در قطعه عمومی ۳۴ ، ردیف ۹۰ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

شهید دریاقلی سورانی یانچشمه‌ای، متولد ۱۳۲۴ روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری، اوراق‌فروشی که در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد، اینک به نماد مقاومت کوی ذوالفقاری و نیز شهرآبادان تبدیل شده است.

۵۷۲۴۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا