آخرین و جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری

تلاش برای افزایش بودجه صندوق اعتباری هنر/کارهایی که باید انجام شود

در نشست سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در موضوع تخصیص بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید مجید پوراحمدی در نشست با سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: این صندوق افتخار دارد که با تمام توان خود علی رغم مشکلات و تنگناهای مالی در راستای خدمات دهی به بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند، نویسنده و روزنامه نگار اهتمام ورزد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: یکی از مهم ترین خدماتی که صندوق به جامعه فرهنگ و هنر ارائه می دهد خدمات بیمه ای در قالب بیمه تأمین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی است که با توجه به اهمیت این دو حوزه بخش اعظم بودجه صندوق نیز به این دو مقوله اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر ذیل بیمه‌ی حرف و مشاغل آزاد سازمان تأمین اجتماعی تعریف می شود و بیمه شدگان به اختیار خود یکی از سه نر خ ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصدی را انتخاب می کنند. به طور میانگین بیش از ۶۰ درصد از حق بیمه سالانه اعضا (معادل ۲۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) به طور مستقیم از سوی صندوق (به نمایندگی از دولت) پرداخت می شود. از سوی دیگرتاکنون بیش از ۴۹ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور از خدمات بیمه تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر برخوردار هستند. صندوق هیچگونه محدودیتی در معرفی افراد واجد شرایط به سازمان تأمین اجتماعی ندارد مشروط براینکه منابع تخصیصی در زمان مقرر به این نهاد حمایتی پرداخت گردد.

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به خدمات بیمه درمان تکمیلی گفت: تسهیلات بیمه درمان تکمیلی در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) برای تامین بخش مهمی از هزینه های مازاد بر تعرفه‌های بیمه تأمین اجتماعی از سوی صندوق به اعضا و افراد تحت تکفل آنها ارائه می شود. بیش از ۴۲ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور و افراد تحت تکفل آنها در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرارگرفته اند.

وی با اشاره به افزایش کمی تسهیلات پرداختی به اعضا گفت: تسریع و سهولت در روند ارائه تسهیلات، حذف تضامین متعارف و حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری آسیب دیده در بحران کرونا از مهم‌ترین برنامه‌های این صندوق از ابتدای دولت مردمی بوده است بطوریکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از اعضا تخصیص داده شده است. همچنن قریب به ۵ میلیارد تومان تسهیلات کمک بلاعوض و درمان به اعضا پرداخت شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح شمیم و جوانه بعنوان یکی از طرح های نوین صندوق اعتباری هنر در راستای جوان‌سازی جمعیت یادکرد و افزود: از ابتدای اجرای طرح (مهرماه ۱۴۰۰) به ۶۳۰ نفر از اعضا در قالب طرح جوانه (فرزندآوری) و ۳۱۵ نفر در قالب طرح شمیم (ازدواج) مبلغ ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه بدون بهره تعلق گرفته شده است. از نکات قابل توجه طرح آن است که اگر پدر و مادر فرزند هر دو از فعالان فرهنگ هنر بوده وعضو صندوق محسوب شوند، مبلغ ۱۰ میلیون تومان تقدیم می شود.

پوراحمدی با بیان مشکلات و تنگناهایی که در روند ارائه خدمات به جامعه فرهنگ و هنر وجود دارد، گفت: اکثر اعضای صندوق در کمترین سطح درآمدی هستند و در تأمین نیازهای معیشت خود دچار مشکل هستند. براین اساس نیاز است تا همه نهادهای دست اندرکار با همراهی و همکاری یکدیگر برای حمایت از این قشر گام برداریم. البته دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای شروع دولت سیزدهم با وجود تمام محدودیت ها، تمام تلاش خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر به کار بست و با مساعدت دولت، کمک های خوبی برای جبران خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام شد.

پوراحمدی در پایان گفت: صندوق در راستای تحقق برنامه‌های خود در تلاش است با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی و با افزایش بودجه صندوق، گامی بلند در راستای رفع دغدغه‌های هنرمندان بردارد.

قاضی زاده نیز در این نشست گفت: تلاش های صندوق اعتباری هنر برای ارائه خدمات به جامعه فرهنگ و هنر کشور قابل تقدیر است. خوشبختانه این صندوق مسیر رو به رشدی را طی می کند و به عنوان یکی از موفق ترین نهادهای حمایتی کشور شناخته می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: فرهنگ از مهم ترین مسائل کشور ماست لذا مسئولان توجه ویژه به این مقوله دارند. حل مشکلات فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیز یکی از اولویت های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. تلاش می کنیم با تقویت بنیه مالی صندوق، مشکلاتی که در راه خدمات دهی به اعضا وجود دارد مرتفع شود.

۵۷۵۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا