آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

مهدیان در نشست تشکل‌های دانشجویی: نسبت رسانه و دانشگاه در عمیق دیدن پدیده‌ها معنا پیدا می‌کند/ تشریح تحولات رسانه‌ها با رویکرد تحولات مخاطب

مهدیان در نشست تشکل‌های دانشجویی: نسبت رسانه و دانشگاه در عمیق دیدن پدیده‌ها معنا پیدا می‌کند/ تشریح تحولات رسانه‌ها با رویکرد تحولات مخاطب

مدیر عامل روزنامه همشهری گفت: برای فهم نسبت دانشگاه و رسانه باید تحولات رسانه را بررسی کرد اما در اصل نسبت رسانه و دانشگاه در عمیق دیدن پدیده‌ها معنا پیدا می‌کند.

مهدیان در نشست تشکل‌های دانشجویی: نسبت رسانه و دانشگاه در عمیق دیدن پدیده‌ها معنا پیدا می‌کند/ تشریح تحولات رسانه‌ها با رویکرد تحولات مخاطب

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جلسه هم اندیشی تشکل‌ها و فعالان دانشجویی با حضور عبدالله ضیغمی فعال رسانه ای جبهه انقلاب، محسن مهدیان مدیرعامل روزنامه همشهری و عبدالله گنجی یکی دیگر از فعالان رسانه ای جبهه انقلاب در سالن جلسات خبرگزاری فارس برگزار شد.

محسن مهدیان مدیرعامل روزنامه همشهری در این نشست با بیان الزامات رابطه رسانه و دانشگاه گفت: ما امروز «رسانه» به معنای گذشته خود را نداریم، رسانه یعنی ما، شما و افراد جامعه، بنده در این جلسه تغییرات رسانه را از نگاه تغییر مخاطب توضیح میدهم.

وی افزود: دوره اول رسانه دوره ای هست که مخاطب خود رسانه را دوست دارد. اساسا جنس انسان هایی که در رسانه هستند بخاطر مخاطب رسانه ای که دارند معمولا از جنس فضای روشنفکری هستند، البته مخاطب رسانه های زرد متفاوت است. بنده موقعی که کیهان رفتم آخر این دوره بود، افرادی که در کیهان بودند که هرکدام خودشان یکی از قله های فعالیت علمی بودند.

مهدیان ادامه داد: در دوره دوم مخاطبی داشتیم که صرفا رسانه را دوست داشت، معروف است که مرحوم محمدرضا حکیمی جلسه می گذاشتند برای این تیپ آدم ها و رسانه ها؛ برای اینکه بتوانند آموزش قلم بدهند.

وی افزود: دوره سوم، مخاطب روشنفکری که برای رسانه آمد تبدیل شد به یک مخاطب عمومی که این مخاطب دیگر محتوا می خواست. اینا بخاطر تحولات اجتماعی بود. نوع چینش تحریریه هم تغییر کرد. اساسا مخاطب ما از حالت مخاطب مشتری صفر تبدیل شده بود به کاربر و مخاطب فعال، آن زمان بود که سایت ها شکل گرفت. در آن زمان مدیران رسانه متوجه شدند با یک انسان زنده و یک مخاطب فعال طرفند، در دوره اول و دوم رقابت در روشنفکری بود در دوره سوم رقابت سمت تولید محتوا در خبر رفت.

مدیرعامل روزنامه همشهری تاکید کرد: در دوره سوم رسانه، خبرهای اختصاصی از حالت تخصصی در آمد، چون با موجود زنده طرف بود، تلاش کردند جامع ببینید و مشکل رسانه ها این بود که کلا تک متغیره میدیدند، یعنی خبرنگار اقتصادی صرفا پدیده ها را اقتصادی می دید، خبرنگار سیاسی صرفا پدیده ها را سیاسی میدید، چون این خبرنگار اینطور شکل گرفته بود و این وضعیت همچنان امتداد دارد، پدیده را باید جامع دید. در دوره ای که مخاطب ما از مشتری تبدیل به کاربر شده از تولید محتوا تخصصی به سمت جامعیت حرکت کردند.

مهدیان ادامه داد: اما واقعیت امر این بود که اوج رقابتشان در تولید محتوایی بود که پشت سرشان بود، یعنی ما آنجا به این سطح از بلوغ نرسیده بودیم که بخواهیم با مخاطب ارتباط بگیریم و بخواهیم ارتباط یک ارتباط دو تعاملی باشد.

وی با اشاره به دوره چهارم رسانه گفت: دوره چهارم اوج تولید محتوای زرد رسانه بود، فهمیده بود باید جامع تولید کند اما سطحی ترین لایه انسان را دیده بود. این موضوع فقط در رسانه های اجتماعی نبود که ما در رسانه های سیاسی هم این را داشتیم.

مهدیان عنوان کرد: در دوره پنجم ماجرا بخاطر تغییر کاربر به رسانه نگران کننده شد، یعنی مخاطب رسیده بود به کسی که روی محتوای شما اثر میگذاشت و خودش تبدیل به رسانه شد. بنده اسم این دوران را دوران پایان مرجعیت و رسانه های مرجع و دوران پاک شدن رد پای رسانه رسمی می گذارم.

مدیرعامل روزنامه همشهری گفت: بنده دارم تغییرات رسانه را متناسب با تغییرات مخاطب عرض می کنم، یعنی مخاطب چه تغییری کرد و رسانه ها متناسب با آن چه تغییری کردند. ما الان یک دوره ای داریم که حرکت رسانه امروز به این سمت پیش می رود و دوران بلوغ رسانه است.

وی افزود: دورانی که رسانه فهمیده باید جامع ببیند، اما برای اینکه جامع و انسانی ببیند نباید پشت سر مخاطب حرکت کند، باید جلوی مخاطب باشد اما مخاطب را ببیند و حرکت کند. این دوره تلاش میکند مخاطب را با خودش همراه کند، برای اینکار باید به تنزیل محتوا برسد و این چیزی که رسانه امروز ما بلد نیست چون حرفهای رسانه ها را مخاطب نمیفهمد و به سمت شهروند مخاطب می رود.

مهدیان تاکید کرد: ما به یک رسانه بالغی نیاز داریم که متوجه باشد چطور باید محتوا را تنزیل دهد تا سطح فهم مخاطب عمومی از جنس مخاطب عمومی بتواند با شهروند رسانه رقابت کند، این را ژورنالیسم علم می گوییم.

وی افزود: در دوره قبل رسانه پشت سر مخاطب تولید می کرد لذا محتوایش محتوای سطحی بود اسمش را محتوای زرد می گذاریم و سطحی ترین لایه از مخاطب است، اما امروز چون همه درگیر تولید محتوا شدند اتفاقا محتوای تخصصی هم دیده می شود.

این فعال رسانه ای تاکید کرد: رسانه های ما کار به تولید محتوا نداشتند سرشان را بالا می گرفتند و حرکت می کردند و می گفتند که مخاطب به دنبال ما می آید چرا که با یک انحصار رسانه ایی مواجه بودند ولی امروز می دانند که اگر مخاطب را نگاه نکنند و به آن ها اهمیت ندهند نمی توانند فعالیت کنند، بنابراین با حال و هوای مخاطب به سلیقه مخاطب و به اندازه مخاطب و به اندازه درک و فهم مخاطب و جایگاه او توجه می کردند ولی جلوتر از آن حرکت می کنند. رسانه مخاطب رو با خودش می کشد نه اینکه مخاطب رو رها بکند و بگوید به دنبال من حرکت کن.

وی افزود: دوره ششم دوره بلوغ رسانه است که هنوز به آن نرسیدیم یعنی هیچ کدام از رسانه های کنونی به نرسیدند و آن دوره ژورنالیسم علم است. یک بار دیگر مرور میکنم مسئله را که موضوع این جلسه نسبت دانشگاه و رسانه است و منظور از دانشگاه علم و دانش است برای اینکه این نسبت میان رسانه و علم و دانشگاه را عرض کنم نحوه تحول و تحولات رسانه را توضیح دادیم و برای اینکه تحول و تحولات رسانه را توضیح بدیم می توانیم آن را از ابعاد گوناگون توضیح دهیم.

مهدیان ادامه داد: مثلاً از بعد فناوری و یا تغییر تکنولوژی یا تغییر سلیقه مخاطب توضیح دهیم ولی در اینجا از تغییر مخاطب توضیح دادم و گفتم تغییر مخاطب چگونه رسانه را تغییر می دهد در ادامه پنج دوره این تغییر را توضیح دادم و به دوره ششم رسیدیم. اکنون ما در دوره پنجم رسانه هستیم یعنی دوره از بین رفتن رسانه در حالی که دارد با شهروند رسانه ها رقابت می کند.

مدیر عامل روزنامه همشهری گفت: دوره بلوغ رسانه دوره ششم بود دوره ایی که به ژورنالیسم علم می رسد و باید رسانه به این نقطه برسد ولی یک دوره هفتم هم هست که آن را توضیح بدهیم و بحث را به پایان برسانیم. دوره هفتم رسانه به نظر من دوره پس از بلوغ و پختگی رسانه است، دوره فراتر از سواد رسانه است دوره نخبگی رسانه ایی است.

وی افزود: وقتی من مخاطب را بررسی می کردم یک بخش سومی را بررسی نکردم، ببینید شما یک مخاطب دارید و یک رسانه و البته یک ضد مخاطب نیز دارید، ضد مخاطب دشمن است. یعنی تنها رسانه و مخاطب نیست که تاثیر گذارند بلکه یک ضد مخاطب هم هست که آن هم، تاثیر گذار است و آن هم فعالیت می کند.

مهدیان گفت: اگر ماجرا را یک مثلث در نظر بگیریم که یک سویش مخاطب هست و یک سویش رسانه و یک طرفش هم ضد مخاطب (دشمن ) هست، معادلات یک تغییری می کند. در این شش دوره وظیفه رسانه عمیق دیدن پدیده است پس نسبت رسانه با دانشگاه در عمیق دیدن پدیده ها است.

وی افزود: برای انجام این کار گفتیم ژورنالیسم علم است. شهروند رسانه ها به رسانه کمک می کنند که رسانه به سمت عمیق تر شدن برود، ضلع سوم یک چیزی به شما می دهد و آن این است که با عمیق تر شدن ماجرا حل نمی شود، خوب دقت کنید نکته بسیار مهمی است که در زندگی هم سودمند است، با عمیق شدن نسبت به پدیده ها، یعنی شما پدیده ها را به صورت علمی ببینید چیزی حل نمی شود. وقتی مثلا من درباره موضوع سلامت حرف بزنم شما عمق سلامت را ببینید و به علت العلل آن برسید، یعنی لایه های علت را بررسی کنید، عمیق یعنی همین دیگر و بتوانید پدیده ها را جامع و کامل ببینید. ولی یک چیز دیگر باقی می ماند که آن همچنان نقص دارد که با ضلع سوم شکل می گیرد.

مدیرعامل روزنامه همشهری گفت: در دوره هفتم که دوره پختگی و تکامل و نخبگی رسانه است، راهبردی دیدن مهم است، ما به جز عمیق دیدن، راهبردی دیدن هم میخواهیم. راهبردی دیدن مسئله را عوض می کند، خیلی وقت ها شما عمیق باید ببینید و عالم به درون و عمق و علت پدیده ها می شوید، فاضل و دانشمند هم هستید و خوب می فهمید ولی در تشخیص پدیده دچار گرفتاری هستید چون راهبردی نمیبینید، راهبردی دیدن در نسبت با دشمن شکل میگیرد.

وی تاکید کرد: اگر شما راهبردی ببینید نسبتتان با دشمن چگونه می شود؟ کلا ماجرا دگرگون می شود، مثلا در مسئله حجاب همه آقایان درباره حجاب سخن گفتند، تحلیل آخری رهبر انقلاب این بود که حرام فقهی و حرام سیاسی است، این حرام سیاسی یعنی همین بحث راهبردی دیدن است.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا