آخرین و مهمترین خبرهای جهان

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص وضعیت نیروگاه های هسته ای اوکراین بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت این آژانس رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اوکراین امروز به این آژانس اطلاع داده است که نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور پایدار هستند و در حالت عادی فعالیت می‌کنند و بار دیگر بر ضرورت اجتناب از هرگونه اقدامی که می‌تواند امنیت یا ایمنی آنها را به خطر بیندازد، تاکید کرد.

بازرسی دولتی تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین (SNRIU) در به‌روزرسانی جدیدی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده است که کارکنانش به طور منظم با نیروگاه‌ها تماس دارند. اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته ای با 15 رآکتور است که تقریباً نیمی از برق آن را تأمین می کند.

گروسی گفت که به شدت نگران وضعیت اوکراین است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که از هرگونه اقدام یا اقدامی که می‌تواند امنیت مواد هسته‌ای و عملکرد ایمن همه تاسیسات هسته‌ای را به خطر اندازد خودداری کنند چرا که می تواند عواقب شدیدی برای سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد.

"گروسی تاکید کرد : «ایمنی و امنیت سایت‌ها و مواد هسته‌ای در اوکراین تحت هیچ شرایطی نباید به خطر بیفتد. در حال حاضر، نیروگاه‌ها به طور عادی کار می‌کنند و مواد هسته‌ای آن‌ها تحت کنترل باقی می‌ماند. این امر بسیار مهم است که این وضعیت ادامه داشته باشد و اینکه کارکنان کارخانه همچنان قادر به انجام کارهای حیاتی خود بدون هیچ گونه فشار یا استرس بی مورد باشند. »

اوکراین قبلاً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطلع کرده بود که نیروهای روسی کنترل تأسیسات شرکت دولتی تخصصی نیروگاه هسته‌ای چورنوبیل را که پس از حادثه 1986 در منطقه ممنوعه قرار دارد، به دست گرفته‌اند. نهاد نظارتی اوکراینی در به روز رسانی صبح امروز شنبه اعلام کرد که سایت به طور عادی به کار خود ادامه می دهد. با این حال، این نهاد نظارتی همچنین گفت که کارکنان وظیفه از 24 فوریه تا کنون تغییر نکرده اند. گروسی با اشاره به این موضوع تاکید کرده است : عملیات تاسیسات هسته‌ای منطقه به هیچ وجه نباید تحت تأثیر قرار گیرد یا مختل شود و کارکنان باید بتوانند طبق روال عادی کار و استراحت کنند. وی از کسانی که کنترل مؤثر تأسیسات هسته ای را در دست دارند، خواست تا هیچ اقدامی که می تواند ایمنی تأسیسات را به خطر بیندازد، انجام ندهند.

روز جمعه، نهاد نظارتی افزایش سطوح تشعشعات را در سایت چورنوبیل گزارش داد که احتمالاً ناشی از انفجار خودروهای نظامی سنگین خاک آلوده است، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد که خوانش تشعشعات کم است و هیچ خطری برای مردم ندارد و هیچ داده تشعشعی بیشتری از منطقه محرومیت دریافت نشده است.

این نهاد همچنین گفته است در نزدیکی شهر شمال شرقی خارکف، یک ترانسفورماتور الکتریکی در یک سایت دفن زباله های رادیواکتیو سطح پایین آسیب دیده است، اما هیچ انتشار مواد رادیواکتیو گزارش نشده است. گروسی اشاره کرد که این باید نشانه ای روشن و احتیاطی از نیاز قانع کننده برای جلوگیری از به خطر انداختن ایمنی تاسیسات هسته ای باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه مطبوعاتی خود تاکید کرده است که این آژانس به نظارت دقیق تحولات اوکراین با تمرکز ویژه بر ایمنی و امنیت راکتورهای هسته ای خود ادامه می دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس دائمی با همتای خود است و به‌روزرسانی‌های منظم در مورد وضعیت اوکراین ارائه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا