آخرین و مهمترین خبرهای جهان

اعتراض مالکان، بی‌اعتنایی پیمانکار، سکوت شهرداری

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: مجموعه‌ای از اسناد و مدارک در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است که نشان از تخلفات در ساخت و ساز، خلف وعده در واگذاری و عدم رعایت مقررات ایمنی در یک مجتمع تجاری واقع در منطقه نوزده تهران دارد. نکته جالب در این میان رفتارهای متناقض شهرداری منطقه 19 در دوره‌های مدیریتی متفاوت یک سال اخیر است که شائبه اعمال نفوذ و یا بی‌اعتنایی به حقوق عامه در دوره فعلی را تقویت می‌کند.

بر اساس اسناد، در مرداد ماه سال 1384، قرارداد مشارکت در ساخت مجتمع تجاری اداری کوه نور (گلدیس سابق) میان سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران و شهرداری منطقه 19 به‌عنوان مالک و شرکت مهندسی و عمرانی سرای شهر رضوان به‌عنوان سازنده به امضا رسید تا این شرکت 39 هزار و 701 متر بنا در عرصه‌ای به مساحت هشت هزار متر از اموال غیر منقول شهرداری تهران در عبدل‌آباد احداث کند و در مقابل 42.5 درصد از بنای احداثی به سازنده تعلق گیرد.

در همین قرارداد سازنده متعهد می‌شود طی 27 ماه، طرح و نقشه پروژه را تهیه و برابر با شرایط قرارداد از جمله هزینه‌های خرید و عملیاتی کردن شبکه‌ها و انشعابات برق، آب و فاضلاب، گاز، آتش نشانی، کابل‌کشی مخابرات و سایر امور زیربنایی کل مستحدثات را با رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای معمول فنی و مهندسی ساخته و تکمیل کند.

مدتی پس از عقد قرارداد، پیش‌فروش مغازه‌ها و واحدهای اداری به متقاضیان آغاز می‌شود. در اطلاعیه‌های تبلیغاتی هم تصریح می‌شود که این پروژه با مشارکت شهرداری منطقه 19 در حال احداث است. با این وجود و با گذشت چند سال، سازنده به تعهدات خود عمل نمی‌کند و این خلف وعده، کار را به محاکم قضایی می‌کشاند.

آرای صادره در محاکم قضایی نشان می‌دهد که این پروژه تا تاریخ 30 مهر 1397، به نحوی که قابل بهره‌برداری باشد ساخته و تکمیل نشده است که تا امروز هم وضعیت کمابیش تغییری نکرده و بنابراین می‌توان گفت بعد از گذشت بیش از 15 سال هنوز پروژه آماده واگذاری به مالکین نیست.

از اخطار تا پلمپ

یکی از مهم‌ترین نواقص مجتمع تجاری اداری کوه نور که اعتراض بخشی از مالکان را در پی داشته، عدم اجرای مقررات ایمنی و آتش‌نشانی است. طبق اسناد موجود، در آذر ماه 97، مردادماه و اسفند ماه 98، شهردار وقت منطقه 19 به مکاتبه با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی می‌پردازد و با اعلام پایان پروژه، خواهان بررسی و صدور تاییدیه‌های ایمنی ساختمان می‌شود. با پیگیری یکی از اعضای شورای شهر پنجم، موضوع سرعت می‌گیرد و در نهایت در 21 اسفند سال 98، سازمان آتش‌نشانی نظر کارشناسی خود درباره پروژه کوه نور را اعلام می‌کند.

کارشناسان سازمان آتش‌نشانی با اعلام این‌که چون اسکلت ساختمان فلزی است، باید طبق ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، کل سازه در برابر حریق مقاوم‌سازی شود، موارد زیر را هم مورد اشاره قرار می‌دهند:

  • سیستم‌های کشف و اعلام حریق در مجموعه فاقد کارایی است.
  • اجرای سیستم اطفاء حریق (اسپرینکلر) با پوشش‌دهی 100 درصدی در کل بنا الزامی‌ست که اجرا نشده است.
  • هرکدام از تالارهای بانوان و آقایان در طبقه سوم فقط به یک دستگاه پله دسترسی دارند و فاقد اسپرینکلر هستند و باید حداقل هر کدام به دو دستگاه پلکان بدون واسطه فضای کاربری دسترسی داشته باشند.
  • طبقه چهارم ساختمان به مساحت 600 متر فقط به یک دستگاه پله دسترسی دارد و لازم است دسترسی به خروج دوم در این طبقات در نظر گرفته شود.

با بی‌اعتنایی سازنده به اجرای الزامات ایمنی آتش‌نشانی، شهرداری منطقه در سال 1400 در چند نوبت به سازنده اخطار می‌دهد و در نهایت در هشتم تیر ماه سال جاری، کمیسیون رفع خطر در منطقه 19 با اشاره به احتمال آتش‌سوزی و بروز خسارات جانی و مالی برای عابرین و مجاورین، حکم پلمپ مجتمع کوه نور تا زمان ایمن‌سازی کامل و اخذ تاییدیه از سوی آتش نشانی را صادر می‌کند. این رای به سازنده نیز ابلاغ و به او دو ماه فرصت داده می‌شود تا نسبت به رفع خطر اقدام کند.

با وجود اخطارهای متعدد و پلمپ مجموعه باز هم هیچ اقدام موثری به عمل نمی‌آید تا در نهایت شهرداری با معاون دادستان دادسرای ناحیه 37 مکاتبه و درخواست اجرای رای می‌کند که در نتیجه آن در 20 مهر ماه به سازنده ابلاغ می‌شود ظرف مهلت یک هفته نسبت به رفع خطر اقدام کند.

نصب رای کمیسیون رفع خطر شهرداری منطقه 19 در مقابل مجتمع

تغییر شهردار، تغییر نظر شهرداری

با وجود آن‌که در وضعیت مجتمع کوه نور عبدل‌آباد تغییر خاصی رخ نداده اما تغییرات مدیریتی در شهرداری منطقه 19، به تغییر موضع این سازمان در برابر تخلفات آشکار و پنهان مجتمع کوه نور منجر شده است! در یک سال اخیر، منطقه 19 سه شهردار به خود دیده است که هریک رویکرد متفاوتی نسبت به مسائل منطقه داشته‌اند اما به نظر می‌رسد شهردار کنونی، انگیزه‌ای برای ادامه مسیر شهرداران قبلی منطقه ندارد و تصمیم گرفته است ملک را به بهره برداری برساند تا آیا بخشی از مشکلات مالی شهرداری حل شود؟ حداقل از ظاهر امر چنین به نظر می‌رسد چون در چند روز اخیر، بنرهای افتتاح مجتمع مذکور در سطح منطقه نصب شده‌اند.

به بیان دیگر، با وجود پلمپ مجتمع و ممنوعیت قانونی هرگونه فعالیت در آن تا پیش از تامین نظر سازمان آتش‌نشانی و اخذ رای کمیسیون مخاطرات، اجرای این آرا با نظر شهردار جدید منطقه متوقف شده است!

ابتدای تابستان رای به پلمپ داده می‌شود و انتهای تابستان خبر افتتاح منتشر می‌شود!

نکته قابل توجه این است که بخشی از مالکان مغازه‌های این مجتمع، که قاعدتا باید پیگیر بهره‌برداری سریع‌تر این مجتمع باشند تا بعد از 15 سال بتوانند از ملک خود استفاده کرده و انتفاع اقتصادی ببرند، نگران خسارات مالی و جانی احتمالی هستند که افتتاح مجتمع در شرایط فعلی متوجه خودشان و دیگران کند و بنابراین خواستار توقف بهره برداری از مجتمع تا اجرای مقررات ایمنی و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی و اخذ پایان کار هستند.

گروهی از این مالکان، با یادآوری تجربه تلخ ساختمان پلاسکو در تهران و مجتمع متروپل در آبادان، اعتراض خود را به شهردار جدید هم ابلاغ کرده‌اند اما این اعتراضات با بی‌اعتنایی متولی امور شهری منطقه 19 مواجه شده است.

طبق قانون، شهرداری موظف است با نظارت و دخالت مستمر، مانع به خطر افتادن جان و مال شهروندان در سازه‌های شهری شود. به گفته‌ی یکی از مالکان، با توجه به این واقعیت که شهرداری تهران مالک بخشی از این پروژه است، مسئولیتش در برابر شهروندان و مالکان دوچندان می‌شود.

اسناد دیگری از پروژه کوه نور عبدل‌آباد در اختیار انصاف نیوز قرار دارد که از سایر تخلفات در این پروژه پرده برمی‌دارد؛ ساخت بنا بیش از مجوز و ایجاد کاربری‌های مغایر با تعهدات اولیه، همچنین واگذاری تعدادی واحد تجاری بدون رعایت تشریفات قانونی از مهم‌ترین تخلفات سازنده است که در گزارش دیگری به آن خواهیم پرداخت.

حال باید دید شهرداری تهران نسبت به این تضییع حقوق شهروندی در یکی از معروف‌ترین مناطق تجاری پایتخت چه واکنشی خواهد داشت؟

انتهای پیام

برچسب هاحق به شهر ساخت و ساز غیرمجاز ساختمان های ناایمن سوداگری مسکن شهرداری تهران متروپل مجتمع تجاری مجتمع تجاری کوه نور عبدل آباد مقررات ملی ساختمان پلاسکو
منبع : انصاف نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا