آخرین و جدیدترین اخبار اقتصادی

پیامک اس ام اس sms بانک خود را فعال و غیر فعال کنیم؟

ابهامات پیامک‌های بانکی و پاسخ مسئولان

درحالیکه برخی از مشتریان بانک‌ها پیامکی برای اعلام رضایت خود برای تداوم سرویس پیامک‌ها دریافت نکردند، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها می‌گوید که این افراد در زمان درخواست برای بهره مندی از این سرویس اشتراک همه ساله را انتخاب کرده‌اند و یا به دلیل مشکلاتی چون قطعی برق، اختلال ارتباطی، خاموش بودن تلفن همراه و … پیامک موردنظر را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، یکی از خدماتی که بانک‌ها به مشتریان خود ارائه می‌کنند، سرویس پیامکی آن‌هاست تا افراد از تراکنش‌ها و مانده حساب خود مطلع شوند.

در این بین، مشتریان برای بهره مندی از این خدمت به بانک‌ها درخواست می‌دهند و در بازده شش ماهه یا یکساله هزینه این سرویس بانکی از حساب آن‌ها کسر می‌شود.

درحالیکه مسئولان بانک‌های دولتی و خصوصی اعلام می‌کنند که هزینه سرویس پیامکی در این بانک‌ها حداکثر ۱۵ هزار تومان است، در مواردی دیده شده است که بیشتر از این مبلغ دریافت می‌شود.

اکنون یکی از مشتریان بانک‌ها از اینکه بانکی بدون اطلاع مجدد به او با ارسال پیامک و اعلام رضایت، از حسابش برای سرویس پیامکی کسر می‌شود، گلایه می‌کند.

از آنجا که بانک‌ها وظیفه دارند تا با ارسال پیامک به مشتریان اعلام کنند که آیا تمایل به ادامه بهره مندی از این سرویس بانکی دارند یا خیر؟ علیرضا قیطاسی_ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در گفت‌وگو با ایسنا به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

وی گفت: اشتراک سرویس پیامکی بانک‌ها ۶ ماهه یا یک ساله از حساب افراد کسر می‌شود که اگر شما اشتراک یکساله را در زمان ثبت درخواست برای بهره مندی از این سرویس انتخاب کرده باشید، برای شما پیامکی مبنی بر اعلام رضایت خود برای تداوم این سرویس ارسال می‌شود.

قیطاسی افزود: اما اگر شما درخواست اشتراک همه ساله را برای بهره مندی از این خدمت بانکی انتخاب کرده باشید، پیامکی دریافت نمی‌کنید و به صورت خودکار این سرویس برای شما مجدد فعال می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها ادامه داد: عموما پیامک برای اعلام رضایت مشتریان به منظور تداوم ارائه این خدمت، ارسال می‌شود که در مورد ذکر شده ممکن است که به دلیل خاموش بودن گوشی همراه، اختلال ارتباطی، قطعی برق و … پیامک ارسال نشده یا آن فرد اشتراک همه ساله را انتخاب کرده باشد.

در ادامه وی بیان کرد که این افراد می‌توانند به صورت حضوری، تلفنی و … انصراف خود برای دریافت پیامک‌های بانکی را اعلام کنند.

 

و به نقل از خبرگزاری آنلاین فکر می‌کنم این روزها کسی را نداریم که بگوید من هیچ کار بانکی ندارم! حداقل شما که الان خواننده این مقاله هستید، مطمئناً برای انجام برخی مسائل مالی، کارتان به بانک می‌افتد. خوشبختانه از زمانی که پای گوشی‌های موبایل هم به خدمات بانکی باز شد، دیگر برای خیلی از امور، نیازی به مراجعۀ حضوری و معطل‌شدن در بانک نداریم. یکی از همین میانبرها، فعال شدن اس ام اس بانک و دریافت اطلاعات واریز و برداشت وجه، از طریق پیامک است.

قدرت پیامک تبلیغاتی را دست کم نگیرید!

حالا سوال اینجاست که این اس ام اس‌های بانکی چه فایده‌ای برای کارمان دارد؟ برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، چگونه قابلیت ارسال پیامک از طرف بانک را فعال کنیم؟ همراهمان باشید تا در این مقاله به این سوال مهم شما پاسخ دهیم.

مزایای اس ام اس های بانکی

هر چقدر هم که کارشناسان بیایند و از تاثیرات مخرب تکنولوژی بر جوامع امروزی بگویند، حداقل من یکی همیشه دست‌بوس تکنولوژی خواهم بود! اول از همه به‌خاطر حل معضل صف‌های بانکی! به یاد می‌آورید نه؟ صف‌های نامتناهی بانک، معطلی‌های چند ساعته، پارتی‌بازی‌ها و رد شدن باجناقِ کارمندِ باجه(!) از کنارمان و …

زمان مشقت‌های بانکی کم‌کم به سر آمد و استفاده از گوشی‌ فراگیر شد. از آنجایی که موبایل یک وسیله شخصیست و هر کس حداقل یکی دارد، این ایده به وجود آمد که برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، از سامانه پیامکی استفاده شود. حالا با گسترش استفاده از موبایل برای فعالیت‌های بانکی می‌توان ادعا کرد که مهم‌ترین کاربردهای این طرح شامل موارد زیر می‌شود:

صرفه‌‌جویی در زمان
صرفه‌جویی در هزینه
صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و منابع
سرعت بالا در ارائه خدمات

مشکلات مراجعه حضوری به بانک

کدام خدمات بانکی با اس ام اس ارائه می‌شود؟

درست است که تعداد زیادی از خدمات بانکی با پیامک هم انجام می‌شوند، اما هر بانکی بنا بر اصول و سیاست‌های خودش از این قابلیت استفاده می‌کند. برای همین ما در ادامه فقط تعدادی از مهم‌ترین خدمات پیامکی بانک را به شما معرفی خواهیم کرد.

ارسال اس ام اس برداشت وجه

همان‌طور که اکثرمان تجربه کردیم، هر زمان که مبلغی از کارت بردارید یا خرید کنید، سریعاً اس ام اس برداشت وجه از طرف بانک ارسال می‌شود. این اس ام اس حاوی اطلاعاتی مانند برداشت، تاریخ و موجودی جدید است.

به این ترتیب هر مبلغی که از حسابتان کم شود، سریعاً در جریان موجودی جدید و اطلاعات به‌روز قرار می‌گیرید. همچنین این امکان کمک می‌کند اگر برداشت وجهی توسط شخصی غیر از شما صورت بگیرد، بتوانید به‌سرعت در جهت ابطال کارت‌تان اقدام کنید و متوجه مانده حسابتان شوید.

ارسال اس ام اس واریز وجه

واریز پول همیشه جذاب است و با ارسال سریع پیامک این جذابیت بیشتر هم می‌شود! این امکان به شما کمک می‌کند تا هر زمان خواستید از مانده حساب، مبلغ واریزی و موجودی جدید مطلع شوید. همچنین با این امکان می‌توانید به محیط زیست هم کمک کنید تا در مصرف برگه‌های فراوانِ اطلاع از موجودی پای ATM هم صرفه‌جویی شود.

ارسال اس ام اس سود بانکی

در حساب‌های کوتاه‌مدت یا بلند‌مدتان بسته به درصد سود، ماهیانه مبلغی برایتان واریز می‌شود. با فعالسازی اس ام اس بانک، واریز سود ماهیانه با یک پیامک به اطلاعتان می‌رساند.

ارسال اس ام اس جایزه

درست است که این پیامک شیرین نصیب هر کسی نمی‌شود، اما مانند اس ام اس سود بانکی، هنگامی که جایزه‌ای از بانک ببرید، از طریق اس ام اس به اطلاعتان خواهد رسید.

ارسال اس ام اس هنگام ورود به اینترنت بانک

در حال حاضر که استفاده از موبایل بانک و اینترنت بانک بیشتر از قبل شده، جهت افزایش امنیتِ اطلاعات محرمانه، هر دفعه هنگام ورود به اینترنت بانک یا همراه بانک پیام کوتاهی جهت اطلاع‌رسانی برای کاربر ارسال می‌شود.

ارسال اس ام اس‌های یادآوری و سررسید سر رسید چک

با فعال کردن اس ام اس بانک قابلیت ارسال پیام یادآوری و اطلاع‌رسانی هم برای کاربران فعال شده است. به عنوان مثال، در حال حاضر بانک‌ها از پیامک برای اطلاع‌رسانی در زمینه کلاهبرداری‌ها، راهکارهای امنیتی، خدمات جدید، سپرده‌ها، تسهیلات جدید و …. استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، جهت یادآوری چک، می‌توانید اطلاعات چک خود را در سیستم بانکی ثبت کنید تا قبل از رسیدن موعد آن، به شما اس ام اس یادآوری ارسال شود و بلافاصله موجودی حسابتان را چک کنید.

امکانات اس ام اس بانک

چگونه اس ام اس بانک خود را فعال کنیم؟

خوب حالا برویم سر اصل مطلب! همین اول باید بگوییم که برای خلاصی از مراجعه‌های غیرضروری در آینده، لازم است یک بار را که شده سختی بکشید و برای فعال کردن اس ام اس بانک حضوری بروید!

فعالسازی اس ام اس در تمام بانک‌ها نیاز به مراجعه حضوری دارد، ولی برای اطلاعات بیشتر دربارۀ جزئیات و شرایط فعالسازی اس ام اس برای هر بانک، اطلاعاتی از آن‌ها خدمتتان ارائه می‌کنیم.

هزینه اشتراک اس ام اس بانک

بانک‌ها در ابتدا پیامک تراکنش‌ها را تحت عنوان خدمات به مشتری ارائه می‌دادند و هزینه‌ای از این بابت از حساب کاربران کسر نمی‌شد. اما به مرور با افزایش مشتریان و فراگیر شدن استفاده از خدمات بانکی، کارمزدی از طرف بانک برای اشتراک و ارسال پیامک تعیین شد.

در جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی و خصوصی این مسئله مطرح شد. در نهایت اعضای شورا هزینه فعال کردن اس ام اس بانک را 30 هزار تومان در سال اعلام کردند.

فعال کردن اس ام اس بانک ملت

طبق اعلام بانک ملت، مشتریان عزیز برای استفاده از خدمات اس ام اس بانک باید به شعبه افتتاح حسابشان مراجعه کنند. در شعبه فرم درخواست استفاده از خدمات پیامکی توسط دارندۀ حساب تکمیل می‌شود. و بعد از تکمیل مدارک حداکثر تا پایان همان روز خدمات موردنظر فعال می‌شود.

علاوه‌بر پیامک‌های اطلاع رسانی که به‌صورت خودکار ارسال می‌شوند، کدهایی برای خدمات مختلف تعریف شده که درصورت نیاز می‌توانید دستور مورد نظر را به سامانه پیامکی 30003305 ارسال کنید:
نوع خدمت فرمت پیام (از چپ به راست)
مانده و سه گردش آخر رمز + فاصله + شماره حساب + فاصله + ۱۱
گردش خاص شماره سند + فاصله + رمز + فاصله + شماره حساب + فاصله + ۲۱
پرداخت قبوض مبلغ قبض + فاصله + شناسه پرداخت + فاصله + شناسه قبض + فاصله + رمز + فاصله + شماره حساب + فاصله + ۳۱
تغییر رمز رمز جدید + فاصله + رمز + فاصله + شماره حساب

فعال کردن اس ام اس بانک ملی

بانک ملی هم در جهت توسعه بانکداری الکتریکی و خدمات‌رسانی به مشتریان از سامانه پیام کوتاه ساپتا استفاده می‌کند.

برای استفاده از این سرویس، دارندۀ حساب باید با در دست داشتن مدارک شناسایی، به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کند. بعد از تکمیل و امضای فرم مربوطه فعال‌سازی ساپتا در همان روز انجام می‌شود.

همچنین مشتریانی که تعویض شماره انجام دادند و یا قصد غیرفعالسازی سامانه پیامک بانک ملی را دارند، لازم است مجدداً درخواست خودشان را به‌صورت حضوری در یکی از شعب به ثبت برسانند.

فعالسازی اس ام اس بانک صادرات

اگر از مشتریان بانک تجارت هستید و از قبل خدمات اینترنت بانک یا موبایل بانکتان را فعال کردید، می‌توانید بدون مراجعۀ حضوری از طریق نام کاربری و کلمه عبور خود به سایت بانکداری الکترونیک مراجعه کنید. سپس در قسمت sms banking گزینۀ مربوطه را فعال کنید. در مراجعۀ حضوری هم باید طبق روال، در یکی از شعب، فرم مربوطه را تکمیل کنید.

فعالسازی اس ام اس بانک پاسارگاد

مشتریان بانک پاسارگاد می‌توانند با در دست داشتن یک خط تلفن همراه به شعب پاسارگاد در سراسر کشور مراجعه کنند و فرم درخواست این خدمت را تکمیل نمایند. سپس برای فعالسازی، رمزی که از شعبه دریافت نمودند را مطابق فرمت “رمز ac شماره مشتری” به شماره 1000900 ارسال کنید.

(به عنوان مثال درصورتی که شماره مشتری (نام کاربری) شما 12345 بوده و رمز مربوطه 123456789 باشد، پیامک مربوطه به شکل 12345ac123456789 خواهد بود.)

فعال کردن پیامک بانکفعالسازی اس ام اس سایر بانک ها

سازوکار فعالسازی پیامک در اکثر بانک‌ها به همین صورت است “مراجعه حضوری و تکمیل فرم های مربوطه”. به همین دلیل شرایط هر بانک را به صورت جداگانه ذکر نمی‌کنیم. شما می‌توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به سایت بانک مربوطه مراجعه کنید.

لغو اس ام اس بانک ها

اگر تمایلی به دریافت اس ام اس بانکی ندارید یا شماره خودتان را تعویض کردید، از طریق درگاه‌های غیرحضوری مثل اینترنت بانک، درگاه اینترنتی کارت، تلفن بانک و موبایل بانک از این خدمات انصراف بدهید؛ البته مشتریان بانک ملی می‌توانند عدد یک را به شماره پیامک ۱۰۰۰۶۴۱۴۰ ارسال کنند و از دریافت پیامک انصراف بدهند.

پیامک هایی که از طرف بانک نیستند!

همانطور که قبلاً در مقالۀ فریب پیامکی کاملاً توضیح دادیم، بانک شما فقط ارائه‌دهندۀ خدمات به شماست و هیچ‌گاه درخواست اطلاعات کارت و رمز و ccv2 و… از شما نمی‌کند! بنابراین یادآور می‌شویم حواستان به این نوع پیامک‌ها باشد و در صورت مشاهده مراتب را به اطلاع پلیس فتا برسانید.

زندگی راحت با خدمات اس ام اس بانک

خدمات بانکداری پیامکی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود. مثلاً امکان جدیدی که بعضی از شعبه‌ها به آن مجهز شده‌اند، سامانه نوبت‌دهی هوشمند است. به این صورت که از طریق پیامک نوبت خود را رزرو کرده و بعد از دریافت پاسخ بانک، زمان رسیدن به شعبه را برنامه‌ریزی می‌کنید. توصیه می‌کنیم هرازگاهی اطلاعات خود را در زمینۀ خدمات جدید بانکی به‌روزرسانی کنید و برای صرفه‌جویی در زمان و هزینۀ خود و دیگران و کمک به بهبود خدمات بانکی، از این قابلیت‌ها استفاده کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی برخی رسانه‌ها امروز خبر از افزایش هزینه پیامکی بانک‌های دولتی داده‌اند که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ضمن تکذیب این موضوع افزود: سقف کارمزد ارسال پیامک در طی یک‌سال ۱۵ هزار تومان است و افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

علیرضا قیطاسی ادامه داد: این مبلغ را برخی بانک‌ها در یک نوبت و برخی دیگر نیز در دو نوبت اخذ می‌کنند که در حال حاضر اکثر بانک‌ها نیز این کارمزد را از حساب مشتریان خود کسر و پیامک آن را ارسال کرده‌اند.

وعده بانک مرکزی محقق نشد/ امکان ثبت و تایید پیامکی چک هنوز فراهم نشده است
مسئولان بانک مرکزی قول داده بودند تا پایان تیرماه، امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد را از طریق پیامک فراهم کنند، اما با وجود گذشت دو هفته از مردادماه، هنوز این امکان مهیا نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چک­های صیادی که از ابتدای سال1400 توزیع شده­‌اند برای افرادی که با چک کار می­کنند چندین مزیت به همراه دارد. از جمله مهم­ترین مزایای این چک­ها، فراهم بودن امکان استعلام آن­ها از سامانه صیاد بانک مرکزی است. بنابراین، گیرنده چک­های جدید می‌تواند از طریق ارسال پیامک به سرشماره701701 یا از طریق سامانه­های بانکی و اپلیکیشن­های تجاری، سابقه صادرکننده را بررسی کند. در نتیجه، در قانون جدید چک امکان دسترسی به سامانه صیاد از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا برای کارسازی چک­ها توسط شعب بانکی، ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده و گیرنده ضروری است.

تسهیل دسترسی همه افراد به سامانه صیاد ضروری است

در حالی که در قانون جدید چک، دسترسی به سامانه صیاد از اهمیت بالایی برخوردار است اما برخی از صاحبان کسب و کار به دلیل نداشتن گوشی هوشمند، دچار مشکلاتی شده­اند. راهکار مناسب در خصوص حل مشکل این افراد، به خصوص کسانی که در مناطق محروم هستند و با چک کار می­‌کنند ایجاد امکان ثبت و تائید چک در سامانه صیاد به وسیله پیامک و خودپردازها است. این راهکار مورد توجه نمایندگان مجلس هم قرار گرفت. علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره ضرورت اتصال خودپردازها به سامانه صیاد گفت: «این اقدام برای صاحبان کسب و کار که در مناطق محروم فعالیت دارند می‌تواند گشایش ایجاد کند. وظیفه بانک مرکزی است که برای این دسته از افراد نیز راهکاری در نظر داشته باشد. امکان ثبت و تائید چک از طریق پیامک نیز می‌تواند در این جهت مفید باشد».

تاخیر بانک مرکزی در اجرای این اقدام، انتقاد نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. نصرالله پژمان­فر نائب رئیس کمیسیون اصل90 مجلس درباره حل مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «ما مدت‌هاست به بانک مرکزی از اهمیت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفته‌­ایم. به نظر من در این مورد، بانک مرکزی در اقداماتش عقب ماندگی دارد که این تاخیر اصلاً قابل دفاع نیست. به همین دلیل، نامه نگاری­هایی صورت گرفت تا بانک مرکزی سر وقت این اقدام را انجام دهد».

نهایتا آمنه نادعلی زاده سخنگوی اجرای قانون جدید چک در برنامه «عیار» شبکه افق سیما در خصوص ایجاد امکان دسترسی همه افراد به سامانه صیاد بیان کرد: «ثبت چک با خودپرداز جزو برنامه بانک مرکزی است اما از نظر فنی پیچیدگی‌هایی دارد؛ با این حال شبکه بانکی تلاش می‌کند تا این امر را محقق کند».

این مقام مسئول بانک مرکزی ضمن بیان اینکه بانک مرکزی برای ثبت و تأیید چک با استفاده از پیامک و کدهای دستوری USSD برنامه دارد، قول داد که تا پایان تیرماه ثبت و تأیید پیامکی چک عملیاتی شود.

وعده بانک مرکزی درباره ثبت و تأیید پیامکی چک محقق نشد

اما با وجود گذشت دو هفته از پایان تاریخ اعلام شده توسط بانک مرکزی، هنوز این وعده محقق نشده است تا اجرای این بخش از قانون چک هم با تاخیر مواجه شود.

یاسر مرادی کارشناس ارشد حقوق بانکی درباره تاخیر بانک مرکزی در اجرای تکالیف خود در اجرای قانون جدید چک در گفتوگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «به نظر می­رسد در خصوص اجرای قانون جدید چک، علی‌رغم اینکه زمان کافی از سال 1397 تا 1400 برای تهیه‌ی زیرساخت‌ها وجود داشت، اما همه‌ی امور به چند ماه آخر موکول شد و عملاً فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت نگرفت. به همین علت، شبکه‌ی بانکی و صاحبان کسب و کار در اجرای این قانون با مشکلاتی روبرو شدند و رضایت کافی بین طرفین وجود ندارد. هم بانک‌ها رویه‌ی واحدی در نحوه‌ی برخورد با مشتریان خود ندارند و هم یک نوع سردرگمی عمومی در میان مردم و شبکه‌ی بانکی وجود دارد که باعث گله­مندی صاحبان کسب و کار از اجرای قانون چک شده است».

با توجه به تاثیر مثبت قانون جدید چک بر کاهش آمار چک­های برگشتی، لازم است تا مسئولین بانک مرکزی که قول داده بودند تا پایان تیر ماه امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد را از طریق پیامک فراهم کنند، هر چه زودتر این وعده مهم را اجرایی کنند.

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا