رپورتاژ

پایان نامه چند فصل دارد؟ هر فصل شامل چه مواردیست؟

برای آنکه بدانید، پایان نامه چند فصل دارد؟ باید بگوییم بسته به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه محل تحصیل تعداد فصول متفاوت است. ولی در حالت کلی پایان نامه کارشناسی ارشد شامل 5 فصل و مقطع دکترا تا 6 فصل نیز ادامه می یابد. آگاهی به ساختار اصلی و توجه به نکات ضروری در تدوین پایان‌نامه، نگارش این نوع رساله‌ها را آسان می‌سازد. ولی اگر چندان به توانایی‌های خود اعتماد نداشته یا تمایل دارید، بخشی از این فرایند را برون‌سپاری نمایید، کارگروه پژوهش نوین در انجام پایان نامه تهران و دیگر شهرها همراه شما است. بدین ترتیب علاوه بر تهیه یک پایان‌نامه تخصصی از این مرکز به‌تمامی مراحل کار نیز آگاه شده و ازاین‌پس خود نیز به خیل اساتید این فن نائل می‌شوید.

بررسی فصول مختلف موجود در پایان نامه ها :

باید قبول کرد یکی از مشکل‌ترین مراحل تحصیلات تکمیلی و سرنوشت‌ سازترین آن برای ادامه تحصیل و اشتغال ثبت پایان‌ نامه و دفاع از آن است. ولی کمک گرفتن از برخی مراکز معتبر سختی این مسیر را از میان برده و شیرینی موفقیت را به کامتان می‌چشاند. ولی به راستی پایان نامه چند فصل دارد؟ در ادامه این فصول را باهم مرور می‌کنیم.

فصل اول : کلیات تحقیق در جهت آشنایی بیشتر خواننده به محتوای کلی پایان نامه

در این فصل پژوهشگر با تمامی توان تلاش می کند تا اهمیت فصل‌های دیگر را برای خواننده شرح داده و وی را برای درک مفاهیم موجود در آن فصل ها کمک نماید. در این راستا نیز از بخش های متعددی مانند بیان مسئله اصلی، سؤالات و فرضیات، ذکر محدودیت ها و بسیاری قسمت های دیگر کمک می‌گیرد. در این فصل بیشتر از پروپوزال خود می توانید کمک بگیرید.

فصل دوم : مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیقات

در این فصل نگارنده قصد دارد بابیان مبانی نظری و پیشینه تحقیق قدمت و اصالت این موضوع را نشان داده و کار خود را ادامه‌ای بر فعالیت‌های پیشین دیگر محققان معرفی نماید. بابیان یک متغیر جدید، نحوه شکل‌گیری و تئوری‌های حاکم بر متغیری که به تحقیق افزوده یا شرایط جدید ایجادشده، پژوهش را در محیطی دیگر انجام دهد.

فصل سوم : توضیح روش تحقیق و ابزارهای استفاده شده

ذکر جزئیات مهم تمامی روش‌ها و ابزارهای تحقیق امکان یک ارزیابی دقیق‌تری را از رساله شما فراهم می‌سازد. بدین ترتیب اعتبار تحقیق را مشخص نموده و راهی برای سنجش میزان ارزشمندی روش تحقیق و پاسخ‌هایی بوده که به سؤالات پژوهش آورده شده است. با این توصیفات باید بگوییم، اگرچه مهم است که بدانیم، پایان‌نامه چند فصل دارد؟ اما مهم‌تر از آن این موضوع است که بدانید، هر فصل باید به چه مطالبی اختصاص یابد.

فصل چهارم : یافته‌ها و نتایج کسب‌شده و طرح پیشنهاد

به دلیل اهمیت که فصل چهارم در نگارش یک پایان‌نامه معتبر دارد. بیشتر دانشجویان که به‌صورت منفرد نیز به تدوین می‌پردازند، حتماً برای تکمیل این فصل از مؤسسات متخصصی مانند کارگروه پژوهش نوین کمک می‌گیرند. بدین ترتیب امیدوار هستند در تجزیه‌وتحلیل نتایج تحقیق به مشکلی برنخورند. گزارش نتایج خام و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، ارائه جداول و نمودارها، اشاره به پیامدهای احتمالی و رد یا پذیرش تحقیقات گذشته همگی در این فصل جای گرفته که هر جزء باید با درایت و تیزنگری تدوین شود.

فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

دانشجو در تدوین این فصل از پایان‌نامه خود باید به جد از واردسازی اطلاعات و داده‌های جدید اجتناب نموده و با تمامی توان به بررسی و ارزیابی نتایج حاصل‌شده در فصل‌های پیشین بپردازد. بدین ترتیب نتایج اصلی تحقیق، توالی یافته‌ها و جمع‌بندی روایت اشاره‌شده همگی در این فصل جای می‌گیرند و به‌تصریح خلاصه‌ای از نتایج می‌پردازند.

فصل ششم: معرفی منابع متن پایان‌نامه و منابع مورد استناد

در این بخش تمامی منابع با ذکر جزئیات کامل که شامل نام نویسنده، عنوان تحقیق، سال انتشار و هرچه که به واضح شدن این موضوع کمک نماید، گنجانده می‌شود. البته در این راستا تفاوتی بین منابع فارسی و انگلیسی نبوده و اصل ذکرشده برای هر دو قابل‌اجرا است. فقط ترتیب ذکر، اولویت دادن منابع انگلیسی بر فارسی است. بدین ترتیب می‌توان از تلاش محققین قبلی نیز قدردانی نمود و پایان‌نامه‌ای جامع‌تر و قابل استناد را گردآوری کرد.

نحوه ترسیم انتهای پایان‌نامه:

حال که دانستید؛ پایان‌نامه چند فصل دارد؟ بهتر است در مورد نحوه ترسیم صفحات انتهایی این رساله نیز کمی اطلاعات کسب کنید. برای آنکه یک پایان‌نامه تکمیل را ارائه دهید، از درج ضمایم، تصویر مقاله در سمینارها، چاپ گواهی پذیرش و اصل صورت‌جلسه نهایی ارزیابی نیز غافل نشوید. البته خلاصه انگلیسی و در نظر گرفتن یک صفحه مشخصات به انضمام نام اساتید مشاور در ذیل نام استاد راهنما نیز در تکمیل پایان‌نامه شما نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ترتیب فهرست بندی پایان‌نامه:

اگرچه در پایان‌نامه درج فهرست مطالب الزامی بوده و دانشجویان نیز به این موردتوجه فراوانی دارند. ولی واردسازی فهرست جداول، شکل و تصاویر و درنهایت نقشه‌ها نیز بسیاری مهم بوده و جزء ملزومات کار پایان‌نامه نویسی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا