پزشکی

سلول‌های مصنوعی راهی به سوی ایجاد موجودات جدید

کلروپلاست ها و میتوکندری ها نه تنها نیروگاه های تولید کننده انرژی در طبیعت محسوب می شوند، بلکه برای ساخت سلول های مصنوعی و پایدار در آزمایشگاه نیز بسیار مهم هستند. اکنون محققان دانشگاه سوگانگ در کره جنوبی و موسسه فناوری هاربین در چین، به پیشرفت های امیدوارکننده ای در این زمینه دست یافته اند.

به گزارش بهداشت نیوز، کلروپلاست ها و میتوکندری ها نه تنها نیروگاه های تولید کننده انرژی در طبیعت محسوب می شوند، بلکه برای ساخت سلول های مصنوعی و پایدار در آزمایشگاه نیز بسیار مهم هستند. اکنون محققان دانشگاه سوگانگ در کره جنوبی و موسسه فناوری هاربین در چین، به پیشرفت های امیدوارکننده ای در این زمینه دست یافته اند.

دانشمندان گفته اند: ایجاد میتوکندری و کلروپلاست مصنوعی، ما را قادر می سازد تا بتوانیم سلول ‌های مصنوعی بسازیم که به طور مستقل انرژی تولید کرده و مولکول ‌ها را سنتز کنند. این امر، راه را برای ایجاد موجودات یا مواد زیستی جدید باز می کند.

در گیاهان، کلروپلاست با استفاده از نور خورشید، آب و دی اکسید کربن را به گلوکز تبدیل می کند و میتوکندری که هم در گیاهان و هم در حیوانات یافت می شود، با تجزیه گلوکز، انرژی تولید می کند.

هنگامی که یک سلول انرژی تولید می کند، اغلب از مولکولی به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) برای ذخیره انرژی و انتقال آن استفاده می کند. هنگامی که سلول، ATP را تجزیه می کند، انرژی آزاد می شود که عملکرد سلول را تقویت می کند. در واقع، این مولکول واحد اصلی انرژی سلول است.

تیم تحقیقاتی، اجزای مورد نیاز برای ساخت کلروپلاست ها و میتوکندری های مصنوعی را مورد بررسی قرار داده اند و پروتئین ها را به عنوان مهم ترین جنبه های ماشین های مولکولی، انتقال پروتون و تولید ATP شناسایی کرده اند.

مطالعات قبلی اجزایی را پیشنهاد کرده بودند که اندامک های تولید کننده انرژی را تشکیل می دهند. یکی از مهم ‌ترین چالش ‌هایی که تلاش برای بازسازی اندامک ‌های تولید انرژی را با مشکل مواجه کرده است، امکان خودسازگاری در محیط ‌های متغیر برای حفظ ارائه ATP به صورت پایدار است.

دانشمندان بر این باورند: تولید سلول های مصنوعی، می تواند به توسعه مواد زیستی جدیدی در آینده منجر شود و نقطه عطف مهمی در درک منشاء سلول ها و منشاء حیات باشد.

یافته های تحقیقاتی در مجله Biophysics Reviews منتشر شده اند.

منبع: سینا پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا