پزشکی

هر ادعایی درباره روغن نارگیل را جدی نگیرید

خواص سلامت‌بخش گوناگونی به روغن نارگیل نسبت داده می‌شود، کمک به سلامت قلب و تیروئید گرفته تا پیشگیری از آلزایمر، آرتریت و دیابت و حتی کمک به کاهش وزن.

به گزارش بهداشت نیوز، روغن نارگیل از فشردن به اصطلاح «گوشت» سفید میوه نارگیل به دست می‌آید و مملو از چربی‌های اشباع‌شده است. در حالیکه ۸۴ درصد از کالری‌های روغن نارگیل از چربی‌های اشباع‌شده هستند، این میزان در کره حیوانی ۶۳ درصد و در روغن زیتون این میزان فقط ۱۴ درصد است.

برای همین است که روغن نارگیل مانند کره در دمای اتاق جامد است و عمر قفسه‌ای طولانی دارد و می‌تواند دماهای بالای پخت‌وپز را تاب آورد.

چربی‌های اشباع‌شده روغن نارگیل عمدتا از تری‌گلیسریدهای با زنجیره متوسط یا MCT‌ها هستند که سوخت‌وساز آنها با چربی‌های بلندزنجیره‌ای که در روغن‌های گیاهی مایع، لبنیات و گوشت‌های قرمز چرب وجود دارند، متفاوت است.

این روغن در دمای اتاق به شکل جامد سفیدرنگی است و قوامی شبیه به کره دارد تا یک روغن مایع.

به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان آن را گزینه‌ای سالم‌تر در میان روغن‌ها می‌شمارند و گیاهخواران ممکن است را به‌عنوان جایگزینی برای کره استفاده کنند.

اما کارشناسان تغذیه می‌گویند روغن نارگیل مملو از چربی‌های اشباع‌شده (۹۲ درصد) است و فقط برای مصرف به مقدار کم توصیه می‌شود. درواقع میزان چربی‌های اشباع‌شده در روغن نارگیل بیشتر از میزان چربی‌های اشباع‌شده در کره یا چربی‌های حیوانی دیگر است.

همچنین برخلاف تصور عمومی، شواهدی در دست نیست که روغن نارگیل در مقایسه با سایر چربی‌های اشباع‌شده مانند کره یا روغن پالم یا نخل برای قلب سودمندی داشته باشد.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول بد یا LDL می‌شود که عامل شناخته‌شده بیماری قلبی است و در مقابل اثرات مطلوب تعدیل‌کننده‌ای هم ندارد. بنابراین روغن نارگیل مزیتی نسبت به روغن‌های اشباع‌نشده گیاهی ندارد.

آیا روغن نارگیل برای قلب شما خوب است؟

انجمن قلب آمریکا می‌گوید میزان مصرف چربی‌های اشباع باید بیش از ۱۳ گرم در روز نباشد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به همین اندازه چربی‌ اشباع‌شده دارد.

طرفداران روغن نارگی به بررسی‌های اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد چربی‌های اشباع‌شده روغن نارگیل که از نوع MCT هستند، میزان کلسترول خوب یا HDL را بالا می‌برند. بنابراین به ادعای آنها چربی‌های اشباع‌شده روغن نارگیل نسبت به چربی‌های اشباع‌شده با منشا حیوانی مانند پنیر یا گوشت قرمز یا فراورده‌های دارای چربی ترانس سالمتر هستند.

اما چربی‌های اشباع‌شده در عین حال کلسترول بد یا LDL را هم بالا می‌برند.

بنابراین در بهترین حالت روغن نارگیل را از لحاظ اثر بر سلامت قلب اثر خنثایی خواهند داشت.

بنابراین جایگزین کردن کره یا چربی دنبه با روغن نارگیل عاری از کلسترول در پخت‌وپز ممکن است سودمند باشد، اما باید تلاش کنید بیشتر چربی روزانه‌تان از نوع چربی‌های غیراشباع‌شده‌ای باشد که در روغن زیتون یا آجیل‌ها یا مغزهای خوراکی یافت می‌شود.

آیا روغن نارگیل به کاهش وزن کمک می‌کند؟

ادعا می‌شود که با توجه به سوخت‌وساز متفاوت چربی‌های اشباع‌شده از نوع MCT کالری‌های دریافتی با مصرف روغن نارگیل با احتمال بیشتری سوزانده می‌شوند و کمتر به صورت چربی دربدن تجمع پیدا نمی‌کنند و به این ترتیب روغن نارگیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

اما مسئله این است که به هر حال میزان کالری روغن نارگیل بالا است و شما نمی‌توانید بدون کم کردن کالری‌های دریافتی رژیم غذایی انتظار کاهش وزن داشته باشید. روغن‌ نارگیل و هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد که به اصطلاح «چربی‌سوز» باشد و اگر می‌خواهید وزنتان کم شود باید مصرف روغن نارگیل محدود نگهدارید.

خواص ادعایی دیگر

همچنین ادعا می‌شود که روغن نارگیل با فراهم آوردن یک منبع جایگزین انرژی برای مغز می‌تواند از کاهش حافظه و بیماری آلزایمر جلوگیری کند، اما هنوز شواهد پژوهشی چندانی در تایید این ادعا در دست نیست.

روغن نارگیل حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است، ترکیباتی که ممکن است خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهند. اما سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل مقدار بسیار بیشتری از این مواد آنتی‌اکسیدان را دارند.

نتیجه‌گیری نهایی

در مجموع می‌توان گفت روغن نارگیل نباید به صورت بی‌حد و حساب بر اساس ادعاهایی که درباره سلامت‌بخش بودن آن می‌شود، مصرف شود. افزودن مقدار کمی از آن به رژیم غذایی‌تا اشکالی ندارد، اما تلاش کنید بر منابع چربی‌های سالمتر و نیز میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و مواد پروتئینی بی‌چربی متمرکز شوید.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا