آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

نشانه شناسی «دانشگاهی بیمار» به روایت وزیر علوم دولت اصلاحات

به انتشار از سایت معرفت نیوز

نشانه شناسی «دانشگاهی بیمار» به روایت وزیر علوم دولت اصلاحات

انصاف نیوز نوشت:دکتر مصطفی معین معتقد است که نحوه‌ مدیریت و سیاست‌ها در حوزه‌ی دانشگاه و انفعال و بی‌تحرکی و ناکارآمدی وزارتین علوم و بهداشت در انجام وظایف قانونی خود، مجموعه‌ای بی‌انگیزه، بدون برنامه و ناامید نسبت به آینده را شکل داده که نشان از «دانشگاهی بیمار» دارد.

وزیر علوم دولت اصلاحات درباره‌ حال فعلی نهاد دانشگاه گفت: دانشگاه یک نهاد مدنی با رسالت‌های چندگانه‌ی علمی- پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی است و نمی تواند در برابر مسائل و مشکلات جامعه خود بی‌تفاوت باشد. دانشگاه با تولید علم و توسعه‌ی فناوری، ارتقای آگاهی و فرهنگ و کادرسازی تخصصی، پیوند دهنده نیازهای جامعه با سیاست‌ها و نظام برنامه‌ریزی کشور است.

وی افزود: در این ارتباط و تعامل، چنانچه جامعه در بحران فقر اقتصادی و فرهنگی، تبعیض و نابرابری و نارضایتی عمومی نسبت به فساد دولتی و ناکارآمدی ساختار حکومتی قرار داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه سرحال، زنده و پویا باشد! دانشگاه به عنوان یک نهاد سرنوشت‌ساز علمی ملی و بین المللی، هنوز که هنوز است در کشور ما «یتیم و بی‌سرپرست» مانده‌ است!

نوع نگاه ایدئولوژیک و همراه با سوءظن نظریه‌پردازان حکومت و عوامل اجرائی آن به دانشگاه، به عنوان نهادی غیرخودی و وارداتی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را به دانشگاه تحمیل کرده و می‌کند که استقلال دانشگاه را زیر پا گذاشته، امنیت فکری و علمی استاد و دانشجو را سلب نموده و باعث شده مقبولیت و کفایت مدیریت این نهاد فکری و عقلانیت مدرن مخدوش شود و نتواند به رسالت‌های علمی و اجتماعی خود عمل نماید.

معین تاکید کرد: مدیریت‌های سیاسی و شبه نظامی نصب شده از بالا به پائین، بدون مشارکت دانشگاهیان، بویژه در این مقطع زمانی، و جذب متمرکز استادان و مدرسان کم‌مایه یا میان‌مایه و وابسته به تفکر خاص، از سال‌ها قبل زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی؛ و گزینش سهمیه‌ای دانشجویان ضعیف و متوسط از نظر استعداد و معلومات، در طولانی مدت؛ و انفعال و بی‌تحرکی و ناکارآمدی وزارتین علوم و بهداشت در انجام وظایف قانونی خود، مجموعه‌ای بی‌انگیزه، بدون برنامه و ناامید نسبت به آینده را شکل داده که نشان از «دانشگاهی بیمار» دارد.

او در پاسخ به این سوال که «دانشگاهیان -چه دانشجویان و چه اساتید- درحال حاضر چه نقشی را می‌توانند در حوزه‌ی سیاسی بازی کنند؟ یا باید بازی کنند؟» گفت: دانشگاه یک حزب سیاسی نیست که از دانشجو و یا استاد آن انتظار کنشگری سیاسی حرفه‌ای به‌جای پرداختن به مسئولیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی-اجتماعی مربوط را داشته باشیم. همچنین دانشگاه یک نهاد اداری و دولتی یا حزبی نیست که از سوی مقامات و یا عناصر و گروه‌های سیاسی در آن دخالت شود و بخواهند از امکانات و فضای دانشجویی آن سربازگیری کنند و یا یک نهاد علمی به تنهایی بخواهد پاسخگوی توسعه نیافتگی سیاسی و مدنی در کشور باشد.

از سوی دیگر در دنیای امروز و جوامع توسعه‌یافته، دانشگاه ناتوان از شناخت علمی معضلات و چالش‌های جامعه و کنشگری فعال اجتماعی در جهت رفع آنها هم قابل تصور نیست. این کنشگری جمعی استادان و دانشجویان از درون خود دانشگاه باید آغاز شود، هم در جهت اصلاح ساختار علمی و اجرائی و خودگردانی و استقلال، هم ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش و هم ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان.

او در پایان گفت: مسئولیت اجتماعی و سیاسی مورد انتظار از یک دانشگاه زنده و بانشاط، استادانی دانشمند و مسئول و جنبش دانشجوئی متعهد و پویا و آرمانخواه می‌تواند از طریق پیوند با جامعه مدنی و دمیدن روح امید اجتماعی در جامعه، کمک به بالا رفتن سرمایه اجتماعی، ارائه راهکارهای علمی برای معضلات اجتماعی و اقتصادی برآورده شود.

این انتظار زمانی واقع‌بینانه و عملی است که قبل از آن جایگاه دانشگاه به عنوان مبدا تحولات کشور و حقوق دانشگاهیان برای اداره نهاد علمی خود از سوی نظام حکومت به رسمیت شناخته شود، آنهم در شرایطی که هنوز در پیمایش‌های مطالعاتی و اجتماعی، بیشترین سطح اعتماد نسبی مردم به دانشگاه و دانشگاهیان است.

217

محتوای منتشر شده به صورت خودکار از رسانه ی معتبر خبرگزاری خبر آنلاین جمع اوری شده است و معرفت نیوز در قبال محتوای منتشر شده هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا