آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

لطفا ، خصوصا متولیان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخوانند 

لطفا ، خصوصا متولیان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخوانند 

روزنامه توریسم نوشت : مسئولین محترم وزرات میراث فرهنگی حتماً اطلاع دارند که به سبب بی توجهی بیش از حد آنها «توریسم» تنها روزنامه یومیه گردشگری جهان در ایستگاه انزوای صنعت گردشگری ایران بی رمق و ترمز سرعت خدمت رسانی آن کشیده شد !

قصه، قصه تنها روزنامه گردشگری کشور است؛ روزنامه ای که با دل پرخون و خسته از بار مشکلات روزافزون رکود اقتصادی برای القای امید و نشاط به مردم ایران و معرفی داشته هایشان تا آخرین نفس از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند تا دوباره عزت نفس از دست رفته هنرمندان و اقوام صبور ایرانی را احیا کند. مسولین محترم خوب می دانند«توریسم» به عنوان تنها روزنامه مکتوب گردشگری جهان، تنها تریبون این صنعت نوپا است که با رویکرد تبلیغ گردشگری ایران، پا به عرصه مطبوعات گذاشت، اما از بیگانه زوال تحریم کشید و از شما که آشنا و دلسوز می پنداشت هم خیری ندید!
رسانه ای که تمام همّ و غمّش معرفی جاذبه های ناشناخته فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران و نیز آیین ها و آداب و رسوم صلح طلبانه و غنی این سرزمین بود تا بتواند بعنوان نشریه مکتوب ،یک تنه در مقابل تبلیغات گسترده ایران هراسی رسانه های بیگانه بایستد و پای گردشگران دنیا را به این سرزمین زرخیز به انزوا کشیده شده باز کند. اما هر روز به امید روزی نو، به امید گشایشی با همه دشواری ها و بی مهری ها، شماره ای را به شماره دیگر رساند ولی آن روز خوب نیامد که نیامد و حالا افزایش فاجعه بار قیمت ملزومات چاپ و اداری و فنی و خدمات از جمله کاغذ، زینک، مرکب هر روز وضعیت را بدتر از دیروز کرده است. روزنامه تمام گلاسه، کاهی شد و 16 صفحه به 8 صفحه تقلیل یافت
قیمت کاغذ به عنوان اساسی ترین ملزوم چاپ روزنامه، طی ۵ سال به بیش از ۱۰ برابر رسید و تنها در یکسال اخیر 3 برابر، به طوری که در بازار آزاد از ۱۲هزار تومان در شهریور ۹۹ به بالاتر از40هزار تومان در اسفند ۱۴۰۰ رسید. در کمال ناباوری روزنامه ای که روزی با کاغذ ۲۳۰۰ تومان منتشر می شد اکنون باید با کاغذ40 هزار تومانی چاپ شود یا زینگی که ورقی هفت تا هشت هزار تومان بود، حالا به 100 هزار تومان رسیده است!
در دوران کرونا بیشترین آسیب متوجه رسانه های کاغذی شد و اثرات مخربش دامن حتی نشریات صاحب نام را گرفت، ولی باز هم «توریسم »مقاومت کرد و در شرایطی که سفر به صفر رسید اما این روزنامه تمام قد از میراث فرهنگی و صنایع دستی دفاع می کرد و مردم را به سیر و سفر مجازی تشویق می نمود. انتظار می رفت دولت حداقل از روزنامه ای تخصصی که در چند سال اخیرهیچگونه درآمدی نداشته حمایت کند، (چرا که بخش خصوصی مخاطب آن اعم از هتلدار و آژانس دار و صاحبان اقامتگاه ها و تاسیسات گردشگری متاثر از رکود، تحریم و کرونا همه ورشکسته و زمین گیر شده اند) اما زهی تصور باطل، زهی خیال محال!
می گویند احترام امامزاده با متولی آن است و چه دردی بالاتر از اینکه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان نهاد دولتی متولی گردشگری کشور حمایت مادی و معنوی اش پیشکش، حتی از پرداخت چندرغاز هزینه اشتراک آنهم با تخفیف 50 درصدی ! هم شانه خالی می کند با وجود آنکه «توریسم»، تنها تریبون انعکاس اخبار حوزه فعالیت این وزارتخانه و تنها پل ارتباطی مقامات آن با بخش خصوصی از طریق نشریه مکتوب است .
غمبارتر آنکه مقامات این وزارتخانه در جلساتشان مکرراَ مدعی حمایت از تبلیغات در جهت رونق گردشگری و صنایع دستی هستند ولی در عمل دریغ از کوچکترین توجه به رسانه ای که سال ها به صورت حرفه ای این مهم را انجام داده و سند این ادعا آرشیوی است که به جرات دایره المعارف کامل جاذبه ها ، آیین ها و میراث ملموس و ناملموس ناشناخته کشور است. من باب مثال برای سال ها همه روزه صفحات اول و انگلیسی این روزنامه سه زبانه در اولین موزه عظیم مطبوعات واشنگتن به نمایش درآمده و پیش چشم گردشگران و بازدیدکنندگان حضوری و مجازی این موزه قرار گرفته است. بارها با توجه به چشم نوازی و توجه وِیژه این روزنامه به مواریث فرهنگی ایران در شبکه های ماهواره ای پرمخاطب این روزنامه مورد توجه کارشناسان رسانه قرار گرفته و میلیون ها بیننده آن را تماشا کرده اند و چه تبلیغی گسترده تر از این، برای معرفی جاذبه های کشور، آن هم بدون هزینه وبصورت رایگان.
زخم های روزنامه «توریسم» اما به بی مهری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ختم نمی شود ،حتی در رتبه بندی روزنامه های کشور هم علیرغم اذعان صریح هیات ارزیابی مبنی بر تخصصی بودن این روزنامه باز هم در اعلام نتیجه نهایی از اعمال 15 درصد امتیاز تشویقی به آن دریغ شد و این رسانه را از ادامه راه مایوس تر کرد.
سخنی با خوانندگان عزیز
اما، همراهان همیشگی روزنامه «توریسم»: با احترام به شما که همواره مایه دلگرمی ما در این سال های دشوار بوده اید به استحضارتان می رسانیم که به دلیل هزینه سرسام آور چاپ کاغذی از سال آینده بالاجبار تا برطرف شدن موانع و گشایش اقتصادی تاریخ انتشار روزنامه به جای روزانه به ابتدای هر هفته تغییر می یابد. و همزمان تلاش خود را مبذول به توسعه پایگاه خبری خود )به آدرس: (Tourismonline.co خواهیم کرد و از شما دعوت می کنیم که در فضای مجازی نیز ما را همراهی کنید که دلمان تنها به حمایت و وفاداری شما خوانندگان گرامی قرص است. امیدواریم که در ماه های آینده با به سرانجام رسیدن مذاکرات و شکستن تحریم ها، گشایشی در نرخ کاغذ و ملزومات چاپ ایجاد شود و روزنامه «توریسم» بتواند دوباره انتشار روزانه خود را از سر بگیرد.
به خدا توکل می کنیم و دلخوش به شعر حافظ شیراز که:
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند
چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند
پیشاپیش سال نو مبارک، حق یارتان.

2323

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا