رپورتاژ

قیمت گوشی دست دوم چگونه تعیین می شود؟

قیمت گوشی دست دوم چگونه تعیین می شود؟

چه قصد خرید گوشی دست دوم داشته باشید و چه بخواهید گوشی دست دوم خودتان را بفروشید، حتماً می‌خواهید بدانید که قیمت گوشی دست دوم چگونه تعیین می‌شود؟ این موضوع اهمیت بسیاری دارد. به‌این‌ترتیب هم می‌توانید برآوردی مناسبی درباره گوشی خودتان داشته باشید و هم تشخیص دهید ک قیمت یک گوشی مقرون‌به‌صرفه است یا نه؟ خب پس با ما در این مقاله همراه باشید تا عواملی که بر تعیین قیمت گوشی دست دوم تأثیر دارند را بهتر بشناسید.

قیمت گوشی نو چه حدودی است

در وهله اول، قیمت گوشی نو تأثیر مستقیم بر قیمت گوشی کارکرده دارد. در اصل ابتدا قیمت نو همان گوشی دست دوم را در بازار باید پیدا کنید تا ببینید که حدوداً چقدر تغییرات قیمت داشته است. قیمت گوشی نو نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت گوشی نو، قیمت ارز است. هرچه قیمت ارز بالاتر رفته باشد، قیمت گوشی نو نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این روش زمانی قابل‌استفاده است که نو گوشی  در بازار موجود باشد. همان‌طور که می‌دانید، تنوع گوشی‌های جدید باعث شده تا به‌سرعت خط تولید یک گوشی متوقف شود و مدل‌های بعدی آن را وارد بازار کنند. به همین خاطر شاید نهایتاً 6 ماه الی 1 سال بتوانید گوشی نو مشابه گوشی کارکرده خودتان را در بازار پیدا کنید.

خب سؤال اینجاست درصورتی‌که قیمت نو گوشی در بازار وجود نداشته باشد باید چه کار کرد؟ در این حال باید در بازار به دنبال مشابه گوشی دست دومی که قصد خرید یا فروش آن را دارید بگردید. سپس درباره قیمت آن پرس‌وجو کنید. طبیعتاً قیمتی که به شما ارائه می‌دهند، قیمت فروش گوشی است و قیمت خرید آن، درصدی از قیمت فروش کمتر خواهد بود. به‌این‌ترتیب می‌توانید برآوردی منطقی داشته باشید. البته در نظر بگیرید که در حال حاضر گوشی‌های موبایل در انواع مختلف رم، حافظه داخلی و دوربین به بازار عرضه می‌شوند. همچنین نوع تراشه 4G و 5G نیز بر قیمت یک مدل تأثیرگذار است. پس زمانی که به دنبال گوشی مشابه گوشی مدنظرتان هستید، این موارد را نیز مدنظر داشته باشید تا بتوانید برآوردی صحیح کنید. همچنین میتوانید در سایت هایی مثل gsm arena قیمت روز جهانی گوشی های موبایل را ببینید:

https://www.gsmarena.com

چطور بدانیم طول عمر گوشی چقدر بوده است
چطور بدانیم طول عمر گوشی چقدر بوده است

چطور بدانیم طول عمر گوشی چقدر بوده است

منظور از طول عمر گوشی، همان مدت کارکرد گوشی است. در برخی گوشی‌های کارکرده، امکان دیدن لایف تایم یا همان مدت زمان کارکرد آن وجود دارد. به‌این‌ترتیب می‌توانید متوجه شوید که طول عمر گوشی چقدر است. معمولاً گوشی اگر کمتر از یک سال کارکرده باشد، ارزنده خواهد بود. گوشی‌هایی که بین 1 تا 2 سال عمر کرده‌اند قیمت کمتری از گوشی‌های 1 سال کار کرده دارند. اگر طول عمر گوشی بیشتر از 2 سال باشد، قیمت چندانی روی آن نمی‌گذارند و همچنین آن را می‌توانید با قیمت توافقی و مناسب از بازار تهیه کنید.

بهتر است گوشی‌هایی را بخرید که مدت کمی از عرضه آن‌ها به بازار گذشته باشد. به‌این‌ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که طول عمر گوشی یا همان مدت کارکرد آن بسیار کم است و اصلاً نیازی نیست که پیگیر بررسی لایف تایم آن باشید. در اصل وقتی‌که مثلاً یک گوشی کلاً 1 سال است که به بازار عرضه‌شده، پس قطعاً کارکرد آن کمتر از یک سال خواهد بود. همچنین اگر به تعویض موبایل علاقه دارید، بهتر است نهایتاً یک سال از گوشی استفاده کنید تا بتوانید آن را به قیمت مناسب بفروشید.

وضعیت سلامت گوشی

وضعیت سلامت گوشی اهمیت بسیاری دارد. سلامت گوشی موارد بسیاری را شامل می‌شود. در وهله اول سلامت ظاهری گوشی را بررسی می‌کنند. منظور از سلامت ظاهری، نداشتن فرو رفتگی، رنگ‌پریدگی و خط یا خش روی گوشی است. این موضوع اهمیت بسیاری داشته و روی قیمت گوشی به‌صورت مستقیم تأثیر دارد. در مرحله بعد، باید دقت کنید که گوشی تعمیر نداشته باشد. تعمیری بودن گوشی روی قیمت آن تأثیر منفی می‌گذارد. حال نوبت به سلامت سخت‌افزاری می‌رسد. خرابی هر یک از قطعات می‌تواند روی قیمت گوشی تأثیر مستقیم بگذارد. برخی افراد گوشی‌های خراب را با قیمت منطقی عرضه می‌کنند و تعمیرات را به صاحب بعدی می‌سپارند. این به خریدار بستگی دارد که گوشی را با این شرایط خریداری کند یا نه؟ اما اگر گوشی خراب که نیاز به تعمیر دارد را با قیمت گوشی سالم بخرید، قطعاً ضرر و زیان‌های بسیاری شامل حالتان می‌شود.

وسایل جانبی

وسایل جانبی

همراه داشتن وسایل جانبی گوشی نیز روی قیمت گوشی کارکرده اهمیت دارد. معمولاً لوازم جانبی از قبلی شارژر، هندزفری و البته جعبه گوشی به‌سرعت مستهلک می‌شوند. درصورتی‌که لوازم جانبی اصلی و سالم باشند، روی قیمت گوشی کارکرده تأثیر مثبت بسیاری می‌گذارد.

کلام آخر

درنهایت باید گفت که خرید یک گوشی کارکرده بسیار سالم به‌مراتب به‌صرفه‌تر از گوشی نو خواهد بود؛ اما باید شناخت کافی روی گوشی موبایل داشته باشید تا بتوانید عیب و ایرادهای آن را تشخیص دهید. در غیر این صورت گوشی کارکرده گارانتی ندارد و تمامی ضرر و زیان‌های مالی به عهده خود خریدار خواهد بود. پس درصورتی‌که تخصص کامل در زمینه تشخیص گوشی ندارید، بهتر است گوشی نو بخرید و تا مدت‌ها آسوده‌خاطر باشید.

منبع خبر:

https://bit.ly/3FwvTce

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا