رپورتاژ

عواملی که باعث نیاز به جراحی لثه می‌شود!

عواملی که باعث نیاز به جراحی لثه می‌شود!

بررسی کلی انجام جراحی لثه

از جمله مواردی که انجام عمل جراحی لثه می‌تواند به درمان بیمار کمک کند، می‌توان به بروز عفونت‌های باکتریایی و ویروسی یا وجود آسیب‌های بافتی و استخوانی در محیط دهان اشاره نمود.

جراحی لثه با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. بهترین روش جراحی لثه بنا بر شرایط هر بیمار و طبق نظر پزشک متخصص انتخاب می‌شود. جراحی فلپ، پیوند استخوان، پیوند بافت نرم و بازسازی بافت لثه از جمله روش‌های انجام جراحی لثه به حساب می‌آیند. در بخش‌هایی از این مقاله به بیان جزئیات مربوط به هر یک از روش‌های جراحی لثه می‌پردازیم.

در چه مواقعی لثه به جراحی نیاز پیدا می‌کند؟

جراحی لثه که ممکن است آن را تحت عنوان جراحی پریودنتال نیز نام ببرند، از روش‌های درمانی برای بهبود وضعیت دندان‌ها و بافت لثه است. گاهی بیماری‌های دهان و دندان به گونه‌ای هستند که نمی‌توان آن‌ها را با یک جرم‌گیری ساده یا درمان‌های معمول دندانپزشکی برطرف نمود. در چنین شرایطی، دندانپزشک از طریق انجام جراحی لثه، مشکل بیمار را درمان خواهد کرد.

مواقع نیاز به جراحی لثه

ابتلا به بیماری‌های لثه معمولا در اثر عواملی مانند رشد بیش از حد باکتری‌ها و ایجاد پلاک و رسوب در اطراف دندان‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل، رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام کارهایی مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، به طور مرتب، می‌تواند تا حد زیادی از بروز این گونه بیماری‌ها جلوگیری به عمل آورد.

با این حال، گاهی حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان نیز بروز برخی بیماری‌های لثه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در چنین مواردی، معمولا با انجام جراحی لثه می توان شدیدترین بیماری‌ها را نیز درمان نمود. در ادامه به برخی از بیماری‌های لثه که به کمک جراحی لثه درمان می‌شوند، اشاره خواهیم کرد.

بیماری لثه | بیماری گینوییت

بیماری گینوییت یکی از انواع بیماری‌های لثه است که با علائم خفیفی بروز می‌کند. بیماری گینوییت در دو نوع دیده می‌شود. نوعی از بیماری گینوییت در اثر تجمع پلاک دندان و تحریک لثه‌های فرد ایجاد می‌گردد. این بیماری عمدتا با ایجاد التهاب، درد و تغییر رنگ لثه همراه است.

نوع دیگری از بیماری گینوییت در اثر وجود عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی به وجود می‌آید. این نوع اختلال، معمولا در واکنش‌های آلرژیک به انواع بیماری‌ها و یا در اثر استفاده از اجسام خارجی مانند دندان مصنوعی بروز می‌کند. التهاب لثه از جمله نشانه‌های ابتلا به بیماری گینوییت است.

در صورتی که بیماری گینوییت و التهاب لثه ناشی از آن درمان نشود، این بیماری می‌تواند تبدیل به بیماری پریودنتیت گردد.

بیماری لثه | بیماری پریودنتیت

بیماری لثه پریودنتیت نوعی بیماری التهابی مزمن و طولانی مدت است. برای پیشگیری از آن انجام مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان می‌تواند موثر باشد. با این حال، در صورت بروز پریودنتیت پزشک متخصص از جراحی لثه برای درمان آن استفاده خواهد کرد.

هرگاه در بافت‌های نگهدارنده اطراف دندان التهاب شدیدی ایجاد شود، می‌تواند نشان‌دهنده بیماری پریودنتیت باشد. درواقع، هنگامی که باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها به سطح دندان و اطراف جایگاه دندان می‌چسبند، سیستم ایمنی واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه، در اثر تجمع باکتری‌ها و قارچ‌ها ممکن است التهاب شدیدی در اطراف دندان به وجود آید. معمولا در مواردی که فرد به پریودنتیت شدید مبتلا می‌شود، ممکن است دندان خود را از دست بدهد. در مواردی که پریودنتیت بدون درمان رها گردد، احتمال بروز خطرات جدی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی نیز وجود خواهد داشت. از آنجا که بیماری لثه پریودنتیت علائم شدیدتری دارد، بنابراین پزشک متخصص برای درمان آن باید جراحی لثه انجام دهد.

دلایل متفرقه انجام جراحی لثه

جراحی لثه علاوه‌بر درمان بیماری‌ها، مزایای دیگری نیز دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پاکسازی زیر لثه از وجود باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها
  • پاکسازی قسمت‌های پایین دندان در ارتباط با لثه
  • تغییر شکل برخی از استخوان‌های حمایت کننده دندان
  • پیشگیری از وارد شدن آسیب‌ها
  • اصلاح خط لبخند

روش‌های انجام جراحی لثه

روش های انجام جراحی لثه

جراحی لثه توسط جراح دندانپزشک یا پریودنتیست قبل از جراحی دندان عقل انجام می گیرد برای همین است که هزینه جراحی دندان عقل  و هزینه لمینت دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع جراحی با روش های مختلفی قابل انجام است. پزشک متخصص بر اساس شرایط بیمار و نوع ناهنجاری، بهترین روش را برای بیمار انتخاب می کند. در ادامه مهم ترین روش های جراحی لثه را معرفی می کنیم.

اولین روش جراحی لثه  | جراحی فلپ

در جراحی فلپ، دندانپزشک قسمتی از لثه را برش زده و به عقب هدایت می کند. پس از پاکسازی دندان و لثه از باکتری ها و پلاک، قسمت های برش خورده بخیه زده می شوند.

دومین روش جراحی لثه  | جراحی پیوند استخوان

از نظر دکتر کیهان کندری، در مواردی که ابتلا به یکی از بیماری های لثه باعث آسیب به ریشه دندان شده باشد، انجام جراحی لثه با هدف پیوند استخوان اجتناب ناپذیر است. در این روش جراحی، دندانپزشک قسمت های کوچکی از استخوان آسیب دیده را به کمک یک استخوان مصنوعی یا استخوان اهدایی جایگزین خواهد کرد. این روش در کاشت ایمپلنت کاربرد فراوانی دارد.

سومین روش جراحی لثه  | پیوند بافت نرم

ابتلا به برخی بیماری های التهابی لثه باعث از دست رفتن بخشی از بافت های نرم اطراف دندان می شود. در چنین مواردی، جراح دندانپزشک با انجام جراحی لثه، تکه های کوچکی از بافت سقف دهان را به اطراف دندان پیوند می زند.

چهارمین روش جراحی لثه  | بازسازی بافت لثه

در این روش از جراحی لثه، از موادی مخصوص برای ترمیم و بازسازی بافت لثه استفاده می شود. این مواد در فاصله بین استخوان و لثه قرار می گیرد تا رشد مجدد استخوان را تحریک کند.

بررسی هزینه جراحی لثه

جراحی لثه در کلینیک دندانپزشکی و توسط جراح دندانپزشک انجام می گیرد. هزینه جراحی لثه بر اساس برخی فاکتورها تعیین می شود. از جمله عواملی که می توانند بر هزینه جراحی لثه تاثیرگذار باشند عبارت اند از:

  • نوع بیماری لثه و شدت آن
  • دستمزد پزشک
  • مواد مورد نیاز

فاکتورهای دیگری نیز مانند موقعیت جغرافیایی کلینیک و میزان شهرت پزشک در تعیین هزینه جراحی لثه اثرگذار هستند. برای کسب اطلاع از قیمت جراحی لثه می توانید به سایت دکتر کیهان کندری مراجعه کرده یا با شماره 09912953885 تماس حاصل نمایید.

Drkondori.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا