رپورتاژ

دامنه چیست؛ 4 tld محبوب کدامند؟

دامنه چیست؛ 4 tld محبوب کدامند؟

دامنه چیست؟ هنگام راه اندازی سایت باید یک دامنه برای خود ثبت کنید. بسیاری از افراد بار‌ها  با دامنه سایت‌های مختلف مواجه می‌شوند. اما نمیدانند که دامنه چیست؟ هر کدام از سایت‌هایی که در فضای اینترنت می‌بینید از جمله همین سایتی که در آن هستید دارای یک دامنه است. دامنه به افراد کمک می‌کند که بتوانند سایت شما را پیدا کنند و وارد آن شوند.

در این صورت است که می‌توانند به مطالب سایت دسترسی داشته باشند و یا حتی از سایت‌های فروشگاهی خرید کنند. برای اینکه موضوع دامنه را به طور کامل درک کنید، در این مقاله به شما خواهیم گفت “دامنه چیست” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه چیست؟

دامنه چیست؟

دامنه همان آدرس سایت است که کاربران می‌توانند با وارد کردن آن، سایت شما را پیدا کنند. اگر قصد طراحی سایت و راه اندازی آن را دارید، حتما باید نسبت به خرید دامنه برای سایت خود اقدام کنید. دامنه در واقع مانند همان نام کاربری است که که کاربران در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام برای صفحه و اکانت خود انتخاب می‌کنند. همانطور که با آیدی افراد در این شبکه‌ها می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، در فضای گوگل هم برای یافتن هر سایت باید از دامنه آن استفاده کنید. به بیان دیگر، عبارتی که در ادامه WWW قرار می‌گیرد، همان آدرس سایت شما است.

در اینجا لازم است که بدانید پارک دامنه چیست؟

باید به شما بگویم که سایت شما می‌تواند علاوه بر دامنه اصلی، یک یا چند دامنه دیگر داشته باشد. دیگران از طریق هر کدام از این دامنه‌هایی که شما برای سایت خود تهیه کرده‌اید نیز می‌توانند سایت را پیدا و وارد آن شوند. به این کار، پارک دامنه می گویند که هر یک از آن‌ها کاربران را به سایت شما جذب کرده و در واقع ترافیک سایت را افزایش می‌دهند.

نکته دیگری که به درک بهتر شما از دامنه کمک می‌کند، این است که SSL چیست؟ SSL پروتکلی است که در تامین امنیت اطلاعاتی که در سطح اینترنت انتقال داده می‌شوند کاربرد دارد. این پروتکل با رمز گذاری داده‌ها و اطلاعات، امنیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین شما برای امنیت اطلاعات روی سایت خود باید به خرید SSL هم فکر کنید.

4 پسوند دامنه (TLD) محبوب کدامند؟

4 پسوند دامنه (TLD) محبوب کدامند؟

دامنه سایت انواع مختلفی دارد که برای سایت‌هایی با زمینه فعالیت متفاوت، باید پسوند دامنه مناسب آن وارد شود. حتما تا به حال ا دامنه‌هایی را دیده‌اید که پسوند ir یا com دارند.البته تنها این دو پسوند نیستند که در دامنه استفاده می‌شوند. پسوندهای دامنه زیادی وجود دارد. اما در بین همه آن‌ها چند پسوند وجود دارد که رواج بیشتری نسبت به بقیه دارند.  اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که معنی این پسوند‌ها چیست و چه کاربردی دارند؟ اول از همه باید کمی راجع به دامنه سطح بالا برای شما توضیح دهیم. TLD  مخفف کلمه top level domain  و به معنای دامنه سطح بالا است. هنگام ارسال درخواست شما به عنوان مالک یک سایت، برای وارد کردن دامنه مورد نظر، dns نیز شروع به برقراری ارتباط با TLD  می‌مند. طی این فرایند است که حل کننده‌های DNS آدرس IP گوگل را برای حل کننده‌ها فرستاده و به عنوان IP  سایت شما در نظر گرفته می‌شود.

شما باید بدانید که DNS چیست؟ DNS سیستمی است که آدرس و در واقع دامنه سایت شما را به IP  تبدیل می‌کند. بعد از آن این IP  متعلق به سایت شما خواهد بود و به عنوان هویت آن محسوب مب‌شود.

همه پسوند‌های ثبت شده TLD  توسط یک شرکت اینترنتی اداره می‌شوند. این شرکت وظیفه دارد تمام شماره‌ها ‌ و نام‌هایی که به یک TLD اختصاص دارند را مدیریت کند. مثلا تی ال دی‌‌ com توسط یک شرکت آمریکایی مدیریت می‌شود.

در گذشته سخت‌گیری‌های زیادی برای ایجاد تی ای دی ها می‌شد. به طوری که تنها تعداد کمی دامنه وجود داشت. اما از وقتی که این سخت‌گیری‌ها از سوی  ICANN برداشته شد، تعداد TLDها بسیار افزایش یافت. به طوری که در حال حاضر تعداد زیادی  پسوند دامنه برای سایت وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه این بخش  4 مورد از رایج‌ترین و محبوب‌ترین  پسوند‌های دامنه یا TLD  سایت را معرفی کرده و توضیحات مختصری درباره آن‌ها ارائه خواهیم داد.

مورد اول: ir.

این پسوند یک دامنه سطح بالای کد کشوری است. برخی از پسوند‌ها تنها برای یک دولت، کشور و یا یک منطقه جغرافیایی خاص در نظر گرفته می‌شوند. همانطور که می‌دانید اکثر سایت‌های ایرانی دارای پسوند ir هستند. در واقع این TLD به عنوان پسوند دامنه‌های سایت‌هایی که در منطقه جغرافیایی ایران هستند، کاربرد دارد. از جمله سایت‌های ایرانی که پسوند دامنه ir دارند می‌توان به سایت adliran.ir اشاره کرد که مربوطه به قوه قضاییه است و از آن برای ارائه و تعیین تکلیف پرونده‌های دادگاهی به صورت اینترنتی استفاده می شود.

شما هم می‌توانبد جهت راه اندازی سایت خود نسبت به خرید دامنه IR اقدام نمایید.

مورد دوم: پسوند com.

پسوند com یکی از تی ال دی‌های محبوب که محدودیت بیشتری نسبت به بقیه دارد. از این پسوند بیشتر برای سایت‌های تجاری استفاده می‌کنند. اما این به آن معنی نیست که شما برای راه اندازی سایت، امکان استفاده از پسوند com را ندارید. باید بدانید که همه افراد می‌توانند از این TLD برای سایت خود استفاده کنند. اما با توجه به اینکه این پسوند از ابتدا برای سایت‌های تجاری در نظر گرفته شده است، بهتر است  آن را برای همین سایت‌ها تهیه کنید.

مورد سوم: پسوند org.

پسوند دامنه org یکی از آن پسوند است که کاربرد آن با دیگر TLD‌ها متفاوت است. در واقع org یک پسوند دامنه حرفه‌ای محسوب می‌شود که معمولا سازمان‌های غیر انتفاعی از آن برای راه اندازی سایت خود بهره می‌برند. این برند اعتبار بیشتری به سایت شما می‌دهد.

مورد چهارم: پسوند دامنه info.

آخرین پسوند دامنه‌ای که در این فرصت به شما معرفی می‌کنیم، پسوند info است. این TLD  که یک پسوند دامنه عمومی محسوب می‌شود در سال 2000 میلادی ایجاد شد. هدف از ارائه چنین پسوندی برای دامنه سایت‌ها این بود که فشار موجود را دامنه را کاهش دهند. در نتیجه این فرایند، شاهد افزایش سرعت سایت خواهید بود.

نتیجه گیری

دامنه مورد ضروری برای راه اندازی سایت است. در حال حاضر پسوند دامنه com رایج‌ترین پسوندی است که در دامنه سایت‌ها استفاده می‌شود. اگر علاقه دارید می توانید در whois  چک کنید. اگر نمی دانید whois چیست، در مورد آن بخوانید.

اما اخیرا برخی از شرکت‌های بزرگ در حال استفاده از دامنه‌های جدید‌تر هستند. این کار باعث پایان سلطه com. در دنیای TLD  خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که در سال‌های جدید تغییرات زیادی در این زمینه ایجاد شده و TLDهای جدیدی برای دامنه سایت‌ها ظهور کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا