رپورتاژ

چرا دستگاه قند خون h1 را نشان می دهد ( h1در دستگاه قند خون چیست ) ؟

چرا دستگاه قند خون h1 را نشان می دهد ( h1در دستگاه قند خون چیست ) ؟ پاسخ این سوال کارشناسان تجهیزات پزشکی بی گزند می دهند بی گزند مرکز فروش انواع دستگاه تست قند خون و نوار تست قند خون  است

با افزایش مبتلایان بیماری قند خون یا دیابت ، شرکت ها و برند های متعددی در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مربوط به تست

قند خون اقدام نموده اند . هریک از این شرکت ها در مرحله اول سعی بر این داشته اند تا با کمک انواع روش های گوناگون ، سطح سلامت جامعه را افزایش دهند . در قدم بعدی ، این اقدامات منجر به افزایش رضایت از برند و دستیابی به سود مالی نیز شده است .

به این منظور ، هر دستگاه مرتبا تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته و قابلیت هایی به ان افزوده شده است .

مطلبی در سایت بی گزند منتشر شده با عنوان بهترین دستگاه تست قند خون در این مطلب بهترین و بدترین دستگاه های تست قند خون در ایران معرفی شده اند توصیه می کنیم حتما این مطلب را مشاهده کنید

بهترین مارک دستگاه تست قند خون 

یکی از مهم ترین قابلیت های هر دستگاه ، امکان تشخیص تست صحیح و صحت عوامل موثر بر دقت آن است . همچنین ، دستگاه ها با پیشرفت تکنولوژی می توانند تا حدود زیادی نتایج را نیز بررسی نمایند . در این شرایط ، میزان سلامت افراد را نیز مورد بررسی قرار می دهند . این امر با اعلام کد های خطا ، روی مانیتور دستگاه نشان می دهند . خطای H1 یکی از این خطا های رایج است که پس از مشخص شدن قند خون بسیار بالا رخ می دهد .

چرا دستگاه قند خون h1 را نشان می دهد

خطای H1 در چه دستگاه های ممکن است رخ دهد ؟

 

در اکثر دستگاه های تست قند خون مانند

ممکن است این خطا را مشاهده کنید

چه عواملی ممکن است باعث بروز خطای H1 در دستگاه تست قند خون گردد ؟

همانطور که ذکر شد ، این عوامل می توانند موقتی بوده و ناشی از عوامل گذرا باشند ؛ و یا ناشی از ابتلا به برخی بیماری ها مثل دیابت و ... .

عوامل موقت می توانند رقم قند خون را افزایش دهند ؛ اما این تغییرات دائمی نبوده و با جذب قند و سپس مصرف شدن آن ، برطرف می گردد . معمولا بعد از مصرف وعده های غذایی ، مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی قند و ... ، این خطا ارائه می شود . در صورتی که فرد دچار بیماری های خاص نباشد ، این میزان قند طی فعالیت های روزمره ، فعالیت های بدنی و نیز با گذشت زمان ، قند سوخته شده و به استفاده می رسد . معمولا با رعایت رژیم مناسب ، این میزان بعد از مدت 1 روز به حالت طبیعی باز می گردد و دیگر ارورر اچ 1 نمایش داده نخواهد شد .

اما برخی افراد همچون بیماران دیابتی ، قابلیت سوزاندن و مصرف قند را ندارد . در این شرایط ، با مصرف مواد غذایی و مواد قندی ، این میزان گلوکز به مصرف سلول ها نخواهد رسید . در نتیجه در خون تجمع پیدا می کند . در این شرایط ، با انجام تست ، رقم به دست امده بالا تر از حد نرمال بوده و خطا روی مانیتور اعلام می گردد .

اقدامات لازم پس از مشاهده ی خطای اچ 1 در دستگاه تست قند خون  :

این خطا هشدار می دهد که قند خون در وضعیت استانداردی نیست و باید درمان گردد .

در این حال ، افرادی که دچار بیماری نیستند و افزایش قند در ان ها به طور موقت رخ داده است ، با کمک رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب می توانند مجددا بدن را به وضعیت سابق بازگردانند . استفاده از برخی مواد غذایی می تواند کاهش قند را به همراه داشته باشد ؛ از جمله چای سبز و ... . علاوه بر این ، فعالیت بدنی با شدت متوسط نیز کاهش قند را ایجاد کرده و مجددا میزان ان به حد استاندارد می رسد . پس از رسیدن به سطح اعتدال ، نیازی به نگرانی در این زمینه نبوده ؛ اما بهتر است این فاکتور مرتبا تحت نظارت باشد .

دیگر عوامل موثر در ایجاد خطای H1 در گلوکومتر   :

موارد ذکر شده تنها دلایل بروز این خطا نمی باشند . بلکه ممکن است این اتفاق به دلایل دیگری نیز رخ داده باشد . یکی از اصلی ترین دلایل ان ، عدم انجام صحیح تست است . عدم اجرا صحیح تست ، به روش های مختلفی رخ می دهد و اچ 1 را ظاهر می کند :

  1. _ پاکیزه نبودن محل تست : پس از شروع خونگیری ، باید محل تست به طور کامل پاکسازی شود . این کار می تواند به کمک اب و صابون بوده و یا با پد الکلی صورت بگیرد . باید محل مورد نظر را به خوبی شست و شو داده و از هرگونه حضور عوامل پاکسازی نمود . حضور هرگونه مواد روی پوست از جمله مواد غذایی ، لوسیون و کرم ها ، عرق کردن پوست و ... روی نتیجه تاثیر گذار است و ان را از حدود واقعی تغییر می دهد .
  2. _ استفاده از تجهیزات الوده : استفاده از سوزن های لنست که قبلا استفاده شده است ؛ استفاده از نوار های الوده و یا نوار هایی که با عوامل محیطی و ... در تماس بوده اند ؛ و عوامل مشابه ، همگی می توانند نتیجه را تغییر دهند . تمامی محصولات مورد استفاده برای تست باید کاملا نو و تمیز بوده و در همان لحظه از بسته بندی خارج شده باشند .
  3.  نوار تست قند خون آوان  منقضی شده : نوار های تست دارای تاریخ انقضا محدودی هستند . تمامی نوار ها باید ظرف مدت 3 ماه پس از باز شدن پلمپ محصول ، مورد استفاده قرار بگیرند . از طرف دیگر ، این نوار ها نسبت به شرایط نگهداری حساس بوده و قرار دادن ان ها در برابر عواملی همچون رطوبت ، نور ، هوا ، گرما و سرما منجر به اکسیداسیون ترکیبات معرف گلوکز ان می شود . در این شرایط ، استفاده از این نوار ها ، نتایج غیر واقعی و خارج از محدوده نشان می دهد . همچنین نوار هایی که تحت تاثیر خطرات فیزیکی قرار داشته اند نیز نمی توانند نتایج واقعی را ارائه دهند . مثل نوار های خم شده ، دچار خراش ، دچار شکستگی ، تاب برداشتن و ... .
  4. حجم خون : حجم خون در بررسی دقیق نتایج تاثیر گذار است . در صورتی که حجم خون کافی روی نوار ها قرار نگیرد  پردازش به نحو مطلوب صورت نمی گیرد . این امر از اهمیت بالایی برخوردار است . به همین منظور ، برخی دستگاه ها به قابلیت تشخیص حجم خون مجهز شده اند تا در صورت بروز این احتمال ، با اعلام هشدار هایی از فرد بخواهند که تست جدید با میزان کافی خون اغاز شود .
  5. _ منبع انرژی الکتریکی دستگاه : با ضعیف شدن باتری ، پردازش خون به نحو مطلوبی صورت نمی گیرد و با انجام تست در این وضعیت ، نتایج می توانند غلط باشند .

 

جلوگیری از ایجاد خطاهای اچ 1 غیر واقعی در دستگاه تست قند خون :

 

تمامی این روش ها نیازمند دقت و انجام صحیح تست هستند ؛ برای انجام این کار ، باید تست را در محلی از پوست اغاز کرد که کاملا پاکیزه و تمیز باشد .

نوار ها :

  • سالم
  • بدون شکستگی
  • دارای تاریخ انقضا
  • تحت شرایط نگهداری اصولی

و ... بوده و سوزن تست نیز در همان لحظه از بسته بندی پلمپ خارج شده باشد .

باتری دستگاه به تازگی تعویض شده ؛ و حجم خون قرار گرفته روی نوار نیز از میزان مناسب برخوردار باشد .

در دستگاه های با کیفیت امروزی ، تمامی این موارد به فرد اعلام می شوند تا تست به نحو اصولی صورت بگیرد . به عنوان مثال ، در صورت ضعیف بودن باتری ، در صورت ناکافی بودن حجم خون ، در صورت فاسد بودن نوار و ... همگی این عوامل به صورت هشدار هایی روی مانیتور اعلام می شوند . انجام تست در این شرایط صحیح نبوده و قطعا نتایجی که پس از ان ارائه می شوند واقعی نیستند .

در صورتی که تمامی عوامل تاثیر گذار به خوبی تحت کنترل باشند و در راستای برطرف سازی تمامی آن ها اقدام نمود ، می توان به نتیجه اعتماد داشت . در نتیجه ،  با مشاهده خطا می توان در راستای انجام روش های درمانی اقدام نمود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا