پزشکی

آگهی/ داروی تایکرب TYKERBو دانستنی های مهم درباره مصرف آن

داروی تایکرب TYKERBو دانستنی های مهم درباره مصرف آن: داروی تایکرب TYKERB برای درمان سرطان پستان +HER2 که احتمال پیشرفته یا متاستاتیک بودن بیماری را داشته باشد از داروی TYKERB استفاده می شود …

  داروی تایکرب TYKERB برای درمان سرطان پستان +HER2 که احتمال پیشرفته یا متاستاتیک بودن بیماری را داشته باشد از داروی TYKERB استفاده می شود و داروی لاپاتینیب که همان داروی تایکرب می باشد برای کسانی که قبلا از تراستوزوماب تحت درمان قرار گرفته اند مناسب می باشد.
  

زمان و نحوه مصرف داروی تایکرب

  تایکرب باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. دوز مصرفی تایکرب باید یک بار در روز مصرف شود. برای مصرف دوز کامل، باید همه قرص ها را به صورت یکجا مصرف کنید. از تقسیم کردن دوز مصرفی خودداری کنید (برای مثال، مصرف دو قرص در صبح و دو قرص در شب). انجام این کار می تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.
  شاید این مطلب برایتان مفید باشد:
  داروی استوارگا (stivarga) در درمان کدام سرطان ها  بیشتر مورد استفاده است و آیا استفاده از دارو استیوارگا که یک داروی ایمونوتراپی است چقدر در درمان سرطان موثر می باشد؟  
  برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف دوز، بهتر است یک هشدار یادآوری در تلفن همراه خود تنظیم کنید. یادداشت کردن زمان مصرف دارو نیز می تواند مناسب باشد.

مصرف تایکرب (لاپاتینیب) با غذا

  از مصرف تایکرب  با غذا خودداری کنید. دوز مصرفی خود را 1 ساعت قبل یا 1 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. مصرف تایکرب با غذا، میزان دارو در بدن و در نتیجه اثربخشی آن را نیز کاهش می دهد.
  

آیا می توان تایکرب (لاپاتینیب) را به صورت خرد شده، له کرده یا جویده مصرف کرد؟

  خیر، از خرد کردن، له کردن یا جویدن تایکرب خودداری کنید. این قرص ها باید به شکل کامل بلعیده شوند.
  در صورت اختلال در بلعیدن قرص، آن را با پزشک خود یا پزشک داروخانه درمیان بگذارید. آنها می توانند راه هایی برای سهولت مصرف این دارو پیشنهاد کنند؛ و یا همچنین می توانند داروهای دیگری را که مصرف آنها برای شما راحت تر است، تجویز کنند.

نحوه عملکرد داروی TYKERB

  مصرف تایکرب برای درمان سرطان پستان HER2 مثبت (HER2+) در بزرگسالان، از طرف FDA مورد تایید قرار گرفته است. (HER2+ به این معنی است که سلول های سرطانی دارای سطح بالایی از پروتئینی به نام HER2 هستند که باعث رشد سلول ها می شود.)
  تایکرب برای درمان سرطان پستان HER2+ که شامل موارد زیر است مورد استفاده قرار می گیرد:
  • پیشرفته یا متاستاتیک (به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها گسترش یافته است) بوده و قبلا با آنتراسایکلین ها، تاکسان ها و تراستوزوماب تحت درمان قرار گرفته باشد. برای این منظور، تایکرب را می توان برای درمان زنان و مردان مبتلا به سرطان پستان و همچنین همراه با داروی شیمی درمانی کاپستاتین (زلودا) مصرف کرد.
  • گیرنده هورمونی مثبت (HR+) و متاستاتیک. برای این منظور، اگر در زنان یائسه، هورمون درمانی به عنوان بخشی از برنامه درمانی آنها تجویز شود، تایکرب به همراه لتروزول (فمارا) مصرف می شود.

سرطان پستان HER2+

  گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسان (HER2) ژنی است که پروتئین ها را در پستان تولید می کند. سرطان پستان HER2+ زمانی رخ می دهد که سلول های HER2 در بافت پستان، باعث تولید بیش از حد سلول می شود. این عملکرد باعث ایجاد تومورها می شود.
  در بسیاری از موارد، این نسخه های اضافی از سلول ها به مناطق دیگر بدن گسترش می یابند. این بدان معنی است که سرطان متاستاتیک است.
  

عملکرد تایکرب چگونه است؟

  تایکرب حاوی ماده فعال لاپاتینیب است که متعلق به گروهی از داروها به نام مهار کننده های تیروزین کیناز (TKIs) است. (گروه های دارویی گروهی از داروها هستند که به یک شیوه مشابه عمل می کنند).
  TKI هایی مانند تایکرب، گیرنده های سلول های سرطانی را هدف گرفته و به آنها متصل می شوند (جایگاه های اتصال). تایکرب با اتصال دائمی به این گیرنده ها، مانع از دریافت سیگنال ها توسط سلول های سرطانی و در نتیجه باعث جلوگیری از رشد و گسترش آنها می شود. در نهایت، این عملکرد باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

چقدر طول می کشد تا این دارو موثر واقع شود؟

  عملکرد تایکرب در بدن بلافاصله پس از مصرف دوز شروع می شود. با این حال، بعید است که متوجه عملکرد دارو شوید. زیرا تایکرب از تشدید سرطان جلوگیری کند، اما ممکن است در بهبود علائم سرطان تاثیری نداشته باشد.
  در طول درمان با تایکرب، پزشک آزمایش هایی را تجویز می کند تا عملکرد دارو را بررسی کند.

مصرف تایکرب و بارداری

  نباید در دوران بارداری از تایکرب استفاده کنید. مطالعات حیوانی نشان می دهند که تایکرب می تواند باعث آسیب به جنین شود.
  مطالعات بر روی موش ها و خرگوش های باردار که تایکرب را دریافت کردند منجر به بروز نقص های مادرزادی یا مرگ جنین شده است. همچنین برخی عوارض جانبی منفی نیز در مادر مشاهده شده است. با این حال، باید توجه داشته باشید که مطالعات روی حیوانات همیشه عملکرد دارو بر بدن انسان را به درستی پیش بینی نمی کند.
  معمولا پیش از مصرف تایکرب، پزشک آزمایش بارداری را تجویز می کند. این آزمایش برای تأیید عدم بارداری پیش از شروع مصرف دارو است.
  در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، در مورد دیگر گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف تایکرب و کنترل بارداری

  مصرف تایکرب در دوران بارداری خطرناک است. اگر از نظر جنسی فعال هستید و امکان بارداری شما یا همسرتان وجود دارد، در طول مصرف تایکرب باید از روش های ضد بارداری استفاده کنید. همچنین باید حداقل تا یک هفته پس از مصرف آخرین دوز خود، از روش های ضد بارداری استفاده کنید.

مصرف تایکرب و شیردهی

  در طول مصرف تایکرب از شیردهی خودداری کنید. انتقال تایکرب به شیر مادر مشخص نیست.
  سازنده دارو توصیه می کند که در طول درمان با تایکرب و حداقل 1 هفته پس از مصرف آخرین دوز، از شیردهی به نوزاد خودداری کنید.
  اگر در مورد تغذیه با شیر مادر یا بهترین روش تغذیه کودک در طول درمان سوالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

سوء مصرف

  سوء مصرف تایکرب می تواند باعث به بروز عوارض جانبی جدی شود.
  بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

علائم سومصرف چیست؟

  علائم سوء مصرف می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • بروز عوارض جانبی تایکرب، که می تواند شدیدتر از حد معمول باشد
  • زخم روی سر
  • ضربان قلب تند 
  • تورم غشاهای مخاطی (لایه های مرطوب نواحی مختلف بدن مانند معده یا ریه)

اقدامات مورد نیاز در صورت سو مصرف

  در صورت سوء مصرف این دارو، با پزشک خود تماس بگیرید. اما در صورت بروز علائم شدید، با مراکز فورریت های پزشکی تماس گرفته و به سرعت به این مراکز مراجعه کنید.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا