آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

آمریکا بار دیگر سوریه را به داشتن برنامه سلاح‌های شیمیایی متهم کرد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که آن را به مناسبت "نهمین سالروز بمباران شیمیایی غوطه دمشق" منتشر کرد، اعلام کرد: "۹ سال قبل در صبح روز ۲۱ اوت ۲۰۱۳ از گاز سمی سارین علیه غیرنظامیان سوری در منطقه غوطه دمشق استفاده شد که موجب شد ۱۴۰۰ تن که بیشترشان کودک بودند، کشته شوند، ما امروز این فاجعه را یادآور می‌شویم و بار دیگر بر تعهداتمان برای محاکمه جنایتکاران تاکید می‌کنیم".

وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: "ما هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در هر نقطه‌ای و از سوی هر طرفی و تحت هر شرایطی را به شدت محکوم می‌کنیم".

همچنین در ادامه این بیانیه تاکید شده است: "کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از مجازات فرار کنند و آمریکا از تمامی راهکارهای موجود برای حمایت از محاکمه عاملان چنین حملاتی استفاده می‌کند".

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است: "آمریکا از دولت اسد می‌خواهد طبق تعهدات بین‌المللی‌اش، برنامه سلاح شیمیایی خود را به شکل کامل اعلام و آن را امحا کرده و به تیم ارزیابی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اجازه ورود به این کشور را بدهد تا این تیم اطمینان یابد سوریه تمامی نگرانی‌های باقی مانده درمورد برنامه سلاح شیمیایی را برطرف کرده است".

در پایان این بیانیه نیز آمده است: "ما بار دیگر حمایت خود را از یک راه‌حل سیاسی فراگیر و مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شوراتی امنیت برای درگیری سوریه اعلام می‌کنیم".

در قطعنامه ۲۲۵۴ که در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ صادر شد، از تمامی طرف‌ها خواسته شده فورا حملات علیه اهداف غیرنظامی را متوقف کنند، همچنین در این قطعنامه از اعضای شورای امنیت خواسته شده از تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس حمایت کنند.

دولت سوریه که بارها این اتهامات را رد کرده، پیش از این تعهد داده بود که سلاح‌های شیمیایی خود را امحا کند.

سوریه پس اتهامات وارده درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه دمشق، در همان سال ۲۰۱۳ کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مورد انهدام زرادخانه شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی تصویب کرد. همچنین در عملیاتی که ۹ کشور از جمله روسیه در آن شرکت داشتند، حدود ۱۲۰۰ تن مواد سمی از سوریه خارج و منهدم شد.

در همین حال خود آمریکا تنها کشوری است که هنوز حتی به صورت اعلامی، سلاح‌های شیمیایی خود را معدوم نکرده و آنها را حفظ کرده است. بر اساس مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، آمریکا موظف است تا آخر سپتامبر سال ۲۰۲۳ عملیات انهدام تسلیحات شیمیایی خود را به پایان برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا