آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

آلمانی‌ها برای قانع کردن نسل Z در کشورشان چه کرده اند؟

در مقاله‌ای در آلمان با اشاره به این مسأله مثالی وجود دارد که نشان دهنده لزوم اهمیت دولت‌ها به این خواسته آنهاست. طی یک برنامه قبلی گروهی از تینیجرها در فیس‌بوک و در یک مال بزرگ قرار ملاقات می‌گذارند و یک تجمع بزرگ در آن شکل می‌دهند و عکس‌ها و فیلم‌های خود را در همان شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. نویسنده مقاله با استناد به این مثال، به مقامات آلمانی توصیه کرد که آنها را ببینید و این تجمع را به رسمیت بشناسید و با احترام با آن برخورد کنید. زیرا اگر چنین اقدامی صورت نگیرد و توجهی که آنها انتظار دارند تحقق پیدا نکند آنها تلاش خواهند کرد برای دیده شدن و ارضای این نیاز که اصلی‌ترین خط مشی یا هدفگذاری نسل زد و گروه نوجوانان است به تحرکات خشونت آمیز در تجمعات روی آورند. در ادامه از خشونت‌ها فیلم و عکس بگیرند و این امر موجب می‌شود که تبعات امنیتی و چالش‌های اجتماعی، امنیتی را برای اطرافیان و جامعه به همراه داشته باشد.

نکته بعدی که در مورد نسل زد آلمان وجود دارد، این است که ملی‌گرایی و اروپاگرایی در این نسل دچار تغییر و تحول شده است. به طور مثال تعاریف سنتی و کلاسیکی که از ملی‌گرایی و حتی اروپاگرایی در متولدین قبل از سال 2000 وجود داشته اکنون اعتبارش را از دست داده و آنهایی که بعد از این سال متولد شده و در این دسته قرار می‌گیرند تعاریف متفاوتی دارند. نمونه بارز و مهمی که در این مورد وجود دارد و می‌توان دید این است که نسل قدیمی آلمان یک نگاه سنتی به دشمن اصلی آلمان یعنی روسیه داشته است، اما این نسل جدید یک تغییر نگرش نسبت به دشمن بزرگ خود دارد. رسانه‌های آلمانی تلاش‌های خیلی زیادی می‌کنند که فوبیای روسیه و پوتین را به این نسل القا کنند اما در عمل با شکست مواجه شده‌اند و نتوانستند به اهداف خود دست یابند. در نتیجه در رسانه‌های آلمان این گونه به این موضوع اشاره شده که باید برای تعریف آن «دگر» برای این نسل ادبیات متفاوتی استفاده کرد و تعاریفی که قبلاً برای ترویج فوبیای روسیه و پوتین استفاده می‌کردند برای اقناع نسل زد آلمان ناکارآمد و ناتوان است و آنها با این گونه مباحث و توصیفات از دشمن بزرگ و اینکه با این ادبیات با آنها صحبت شود که پوتین و روسیه دشمن آنها است، این موضوع را نمی‌پذیرند. البته اکنون رسانه‌های آلمان از فرصت جنگ استفاده کرده و مباحثی را از بطن آن برای روسیه‌هراسی و اقناع نسل زد به کار برده‌اند.
نکته بعدی نگاه و نگرش آنها به مسأله امنیت است. امنیت برای این نسل یک امنیت عمومی محسوب می‌شود و کمتر از نسل قبلی که نسلy است برای آنها اهمیت دارد. طبق یک نظر سنجی، این نسل دغدغه امنیتی کمتری نسبت به نسل‌های قبل‌تر خود دارند حتی مثلاً نسبت به موضوعی چون پناهندگان و مهاجران نیز همانند نسل قبلی، نظر منفی و احساس بدی ندارند . شاخص تحلیلی این گونه است که نسل قبلی پناهندگان و مهاجران را عامل ناامنی اجتماعی و سیاسی و پدیده‌های امنیت‌زدا می‌دانستند، اما نسل جدید چون تعاریف متفاوتی از امنیت دارند، قاعدتاً نگاه متفاوت‌تری به یکی از منشأهای ناامنی که همان پناهندگان و مهاجران هستند، دارند.
موضوع بعدی که در آلمان به یک چالش برای این کشور تبدیل شده، بحث مسئولیت و مشارکت اجتماعی است. نقش شهروندان در مشارکت‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در موضوعات مختلف در جامعه یک موضوع چالشی برای جامعه امروز آلمان محسوب می‌شود. دولت نیز در همین راستا تلاش می‌کند که شکل‌های جدیدی از مشارکت را در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی این نسل به تناسب آنها تدوین کند. آلمانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که الگوهای قبلی‌شان برای این موضوع بسیار ناکارآمد بوده است. 23302

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا