پزشکی

هر گونه محدودیت غیر ضروری در تغذیه سالمندان را برداریم

اداکسو

استادیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پرهیز از هرگونه محدودیت غیر ضروری در بحث تغذیه سالمندان تاکید کرد و گفت: چنانچه سالمند تغییرات وزنی یا اشتهایی دارد و یا به عوارض بالینی مرتبط با تغذیه دچار است حتماً او را به پزشک تغذیه ارجاع دهیم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سارا موحد در حاشیه سمینار یک روزه « تغذیه در سالمندی » که در جریان نخستین رویداد ایده پروری رفاه، نشاط و سلامت سالمندی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت تغذیه سالمندان و ضرورت بهره‌مندی آنها از گروه های مختلف غذایی، فعالیت و تحرک بدنی در این قشر از جامعه را نیز مهم برشمرد و گفت: توصیه می‌شود افراد سالمند در حد توان فعالیت بدنی و تحرک روزانه را داشته باشند و اجازه دهیم که کارهای روزمره آنها تا حد ممکن توسط خودشان انجام شود، در این خصوص از کارشناسان فیزیولوژی و ورزش نیز می‌توانیم کمک بگیریم تا فعالیت‌های بدنی مخصوص فرد سالمند طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه فرد سالمند مشکلات مدیکال و پزشکی دارد، حتماً در بحث تغذیه او قوام و دانسیته غذا بر اساس مشکلات بیمار تنظیم شود.

دکتر موحد ادامه داد: وضعیت روانی فرد سالمند نیز باید بررسی شود و مداخلات لازم اعم از خانواده درمانی و مشاوره‌های روانشناختی و در صورت نیاز دارو درمانی برای وی انجام شود. همچنین وضعیت سارکوپنی یا تحلیل عضلانی سالمند را مورد توجه داشته باشیم،بحث چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای سالمند را مورد توجه داشته باشیم و راهکارهای عملی مناسب را در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی کافی، از طریق کادر درمانی و تیم بورکینگ برای بهبود وضعیت تغذیه بیمار و کنترل چاقی یا کاهش وزن او اعمال کنیم.

دبیر علمی سمینار یک روزه تغذیه در سالمندان در رابطه با برگزاری « رویداد سه روزه ایده پروری در حوزه سلامت سالمندان » نیز گفت: در این رویداد که با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی افراد سالمند برگزار شد، در روز نخست مداخلات روانپزشکی و روانشناسی مورد بحث قرار گرفت و در روز دوم مباحث مرتبط با ارتوپدی و فیزیوتراپی سالمندان ارائه و در همین راستا ربات ملی فیزیوتراپ هگزا رونمایی گردید، در روز سوم پنل تخصصی با عنوان « توانمندسازی سالمندان با محوریت تغذیه و ارتقای سلامت سالمندان » برگزار شد که علاوه بر موضوعات تغذیه‌ای اعم از چاقی و سارکوپنی و مشکلات عمومی سالمندان در بحث تغذیه،از نظرات اساتید فیزیولوژی ورزش و اساتید فیزیک مواد غذایی و همچنین روانشناسان بالینی دانشگاه‌های مختلف استفاده شد. همچنین در حاشیه این همایش شرکت‌های مختلف در حوزه صنعت نیز حضور داشتند و مراوداتی بین گیرندگان و ارائه کنندگان سلامت و صنعت انجام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا