امروز برخلاف گذشته تکنولوژی است که اندیشهورزان فلسفی را به دنبال خود میکشد
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست تحلیلی با موضوع چالش های جهانی سازی فرهنگ با رویکرد الهیاتی با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و بهمن اکبری رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
اکبری در این نشست با بیان اینکه چالش ها مجموعه تهدیدها و ضعف هایی است که یک مجموعه در قبال رقبای خود دارد به تفاوت جهانی شدن و جهانی سازی پرداخت و گفت: جهانی سازی به معنای پروژه ساخت جهان و جهانی شدن به مثابه فرآیندی است که با توجه به متغیرات زمانی پیش می رود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دو نگاه و دو پارادایم جهانی در سطح دنیا وجود دارد گفت: یکی اینکه گروهی معتقدند قدرت مفهومی است ژله ای و غیر متمرکز که از سطحی به سطح دیگر تغییر پیدا می کند و از این روی فرآیند جهانی شدن را دنبال می کند و ربطی به افراد، نهادها و رژیم خاص ندارد، گروهی دیگر اعتقاد دارند سه دامنه نظامهای سیاسی جهان که تولید قدرت، ثروت و ارزش می کنند جهان را می سازند.
استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه درگذشته فیلسوفان و مولدان اندیشه در دنیا، آینده جهان را ترسیم می کردند و تکنولوژی به دنبال نوع تفکر آنها ایجاد می شد، اظهار داشت: اما امروز کاملا برعکس شده است و این تکنولوژی است که اندیشه ورزان فلسفی را به دنبال خود می کشد و این پدیده بیشتر مؤید نظریه جهانی شدن است تا جهانی سازی.
وی ادامه داد: به نظر می رسد اول جهانی سازی به عنوان یک پروژه بوده است ولی روند امروز تبدیل به جهانی شدن شده است به عنوان نمونه امروز جهانی نو ساخته شده است به نام دنیای سایبر که برخلاف نام مصطلح خود یعنی فضای مجازی، کاملا واقعی بلکه واقعیت عمیق تر است با اینکه قبل از ساخت این جهان سایبری دست انسان بود ولی امروز از کنترل انسان خارج شده است.
اکبری ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی که به فیلسوف اعتبارات معروف است؛ به جهانی به نام جهان اعتبارات معتقد بود مانند نقش اعتباری افراد در مسئولیت های گوناگون و مالکیت های موقت اشیاء، ریاست و مرئوسیت که این هم نوعی از جهانی سازی است که در قالب نقش ها و مفاهیم برساخته شکل گرفته است.
این استاد دانشگاه و حوزه با بیان مفهوم رویکرد الهیاتی در جهانی سازی گفت: از آنجا که به مجموعه دریافت ها و مفاهیم و دانش های فراانسانی، تئولوژی یا الهیات یا متافیزیک گفته می شود، به گرایش روز افزون توجه به این مقوله در برابر نظریه لیبرال دموکراسی است.
وی با بیان اینکه از نگاه سکولار کنش ها و واکنش های جامعه از نگاه الهیاتی خارج شده و در پدیده های اجتماعی و تحولات سیاسی تکیه بر عقل و دانش تجربی انسانی است، اظهار داشت: اما در رویکرد الهیاتی، عقل خود بنیاد برای ساخت یک جامعه انسانی کافی نیست بلکه باید با آموزه های فراانسانی ممزوج شود و اتخاذ و انتخاب دانش ها و بینش ها و معرفت های فرا انسانی بعنوان امور دریافتی وحیانی نیز در اداره جوامع در نظر گرفته شود.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نظریه آیت الله جوادی آملی در زمینه علم که همه علوم دینی هستند و علم غیر دینی نداریم اشاره کردو گفت: به نظر می رسد روند علمی و فلسفی جهان همانند نگاه نخستین به سمت وحدت علم حرکت می کند. وی در ادامه به هوش الهیاتی اشاره کرد و افزود در مواجهه با سایر ملل جهت ایجاد ارتباط موثر، دیدن مشترکات یک مجموعه و توجه به اشتراکات فطری و انسانی که بایستی به آن توجه کرد و این همان هوش الهیاتی است که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد در جهان امروز الهیات در فرهنگ سازی جهانی تاثیر دارد اما بایستی توجه نمود مفهوم دین با الهیات متفاوت است الهیات اعتقاد و باور به مبدأ معرفتی غیر انسانی است اما دین قالب یافته و نظام یافته در پارادایم الهیات شکل گرفته است.
استاد دانشگاه و حوزه در پایان به تبیین نقش دانشگاهها در جهانی سازی و استفاده از آن در پیشرفت کشور پرداخت و گفت: در فضای جهانی سازی و جهانی شدن تولید نظریه در برابر تولید پرسش بسیار مهم قلمداد میشود و اگر دانشگاه این را بپذیرد فاصله استاد یا دانشجو کم می شود، رشد تفکر انتقادی را به دنبال دارد و در جهانی شدن که مرگ فاصله ها رخ داده است، دانشگاه می تواند از این فرصت برای پیشرفت و حرکت دادن نیروی اندیشه استفاده کند و محل پرسشگری و ایجاد تفکر انتقادی باشد و به رشد کشور کمک کند.
در این جلسه که با مشارکت اساتید شرکت کننده در مباحث برگزار شد مدرس مدعو به سوالات و دیدگاه های مکتوب و شفاهی شرکت کنندگان پاسخ داد.
انتهای پیام/