آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

ارسال سری دوم سامانه اس-400 به ترکیه

اداکسو

منابع رسانه‌ای روز سه شنبه از قرارداد جدید بین روسیه و ترکیه جهت ارسال سری دوم پدافند موشکی «اس-۴۰۰» به ترکیه خبر دادند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «تاس» نوشت که روسیه و ترکیه قراردادی برای ارسال دومین سری از سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ به آنکارا امضا کرده‌اند. خرید اولیه سامانه اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۲۰ خشم ایالات متحده را برانگیخت و این کشور در اقدامی تلافی جویانه، تحریم‌هایی را علیه مقامات دفاعی ترکیه اعمال کرد.

واشنگتن بارها تلاش کرده بود تا ترکیه را از خرید سامانه‌های روسی اس-۴۰۰ منع کند و حتی در این زمینه تحریم‌هایی را علیه بخش دفاعی ترکیه نیز وضع کرده بود و این عضو ناتو را از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا حذف کرده بود اما آنکارا بدون توجه به این تهدیدات، قرارداد خود با مسکو را پیش برد.

ترکیه تحویل اولین سری اس-۴۰۰ را جولای ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای واشنگتن و تهدید تحریم‌های آمریکا آغاز کرد. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده «اف-۳۵» که آنکارا سازنده و خریدار آن بود، حذف کرد. ترکیه از زمان خرید این سامانه موشکی، از آن استفاده نکرده است. به گفته متحدان غربی ترکیه، اس-۴۰۰ یک سامانه موشکی زمین به هوای متحرک است که می‌تواند برای ناتو و همچنین برای جنگنده گرانقیمت آمریکا خطرآفرین باشد.

چندی قبل یک مقام وزارت دفاع ترکیه به صراحت گفت که سامانه موشکی اس-۴۰۰ را هرکجا که لازم باشد مستقر خواهد شد.

این در حالی است که یک مقام ارشد دفاعی ترکیه اخیرا گفت که ترکیه سامانه موشکی دفاع هوایی دوربرد خود به نام «سایپر» را با موفقیت آزمایش کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا