معلمان جهادی در زمان کرونا آموزش و پرورش را یاری کردند
به گزارش ایرنا، حامد صبوری یکشنبه در نشست بررسی مشکلات آموزش و پرورش شهرستان آبادان اظهار داشت: در زمان فراگیری کرونا و در شرایط سخت کرونایی معلمان، مدیران با حضور در مدارس کار آموزشی را تعطیل نکردند و اجازه ندادن نظام آموزشی کشور با مشکل روبهرو شود.
وی به بررسی مشکلات و مسائل و مشکلات آموزش و پرورش در اروندکنار و آبادان به صورت میدانی اشاره کرد و افزود:شهرستان آبادان از مسائل مختلفی به ویژه در بحث کمبود نیروی انسانی و اعتبارات ایاب و ذهاب با مشکل روبهرو است.
صبوری گفت:بنا به دستور وزیر آموزش و پرورش با تعدادی از مدیران ستادی برخی از مشکلات از جمله منابع انسانی و تجهیزات و اماکن آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادیم و مشکلات برای تصمیمگیری نهایی به مرکز منعکس خواهد شد.
وی افزود:تصمیمهای خوبی در حوزه تخصیص نیروی انسانی شهرستان آبادان و همچنین کمک مالی در بخش ایاب و ذهاب دانشآموزان و تجهیزات مدارس پیشبینی خواهد شد.
نائب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت:نبود سرویسهای ایاب و ذهاب برای مدارس روستایی با توجه به ساختار فرهنگی منطقه باعث شده تا برخی از دانش آموزان بخصوص دختران ترک تحصیل کنند.
سید محمد مولوی با تاکید بر کیفیت بخشی نظام آموزشی در مناطق مرزی افزود:باید با استفاده از روشهای نوین آموزشی راهکارهایی جهت بالا بردن سطح کیفیت آموزش در مدارس اتخاذ کرد.
وی ادامه داد:برای رسیدن به عدالت آموزشی باید شاکله و بدنه وزارت آموزش و پرورش سبک شود و برای تحقق این هدف برخی از کارهای اجرایی باید از این وزارتخانه برداشته شود تا وقت مدیران آموزشی صرف کارهای غیر آموزشی نشود.
یکی دیگر از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خواستار تهاتر قبوض برق، آب و تلفن واحدهای آموزشی شد و گفت: برای معاف شدن واحدهای آموزشی از پرداخت هزینههای آب و برق باید تصمیم اساسی در سطح ملی گرفته شود.
جلیل مختار با اشاره به کمبود معلم در سطح شهرستان آبادان افزود:اولویت بومی گزینی در استخدامهای باعث میشود تا بعد از چند سال کسی به فکر انتقال از آبادان و یا مناطق محروم با سایر مناطق نباشد.
وی خواستار تخصیص اعتبار برای تکیمل واحدهای آموزشی نیمه تمام در شهرستان آبادان بخصوص در مناطق روستایی شد و افزود: وجود مدارس مختلط به عاملی برای ترک تحصیل دختران در روستاها تبدیل شده است.
مختار گفت:مدارس آبادان به ۳۰۰ کولر گازی نیاز دارند که با توجه به گرمای هوا برای تامین آنها باید فکری کرد.
۱۶پروژه آموزشی در شهرستان آبادان در حال ساخت است
سرناظر نمایندگی اداره توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس شهرستان آبادان و خرمشهر نیز گفت ۲ پروژه در اروندکنار و ۱۴طرح آموزشی در آبادان در حال ساخت است که برای تکمیل آنها ۹۸۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
فرشاد محمدزاده افزود:در مجموع ۹۳ کلاس درس در شهرستان آبادان در حال ساخت است که برای ساخت و تکمیل آنها نیاز به اختصاص اعتبار است.
وی افزود:در سال جاری ۲۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل واحدهای آموزشی در حال ساخت به آبادان و اروندکنار اختصاص یافته است که جوابگوی نیاز نیست و در صورت اختصاص اعتبار برخی از واحدهای آموزشی بالای ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی را میتوان تا سال آینده تحصیلی آماده بهرهبرداری کرد .
در ادامه این نشست مدیر آموزش و پرورش آبادان نیز گفت:۵۰ مدرسه آبادان جزو مدارس حفاظت شده میراثفرهنگی است که تخریب و بازسازی آنها به سادگی امکان پذیر نیست ضمن اینکه پنج مدرسه ثبت ملی شده است.
حبیبالله رمضانی افزود:متاسفانه تمایل به مهاجرت فرهنگیان به سایر استانهای کشور بخصوص اصفهان، تهران و البرز زیاد است و درخواست مهاجرت معلمان باعث نگرانی است.
وی ادامه داد:بیش از ۵۰ هزار دانش آموز آبادانی در ۲هزار و ۱۷۶ کلاس و ۲۹۲ مدرسه مشغول تحصیل هستند.
رمضانی گفت:آموزش و پرورش آبادان با کمبود ۸۷۲ معلم مواجه است و پیش بینی می شود در سال آینده تحصیلی نیز تعداد زیادی معلم متقاضی مهاجرت از شهرستان باشند.
در این نشست وضعیت نیروی انسانی، فضای آموزشی، برنامه ریزی افزایش سهمیه جذب نیروهای انسانی آموزش و پرورش آبادان مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز مدارس تصمیم گیری شد.