پزشکی

آگهی/ ساعت اتوماتیک، شگفتی‌های مکانیکی در دستان شما

اداکسو

ساعت اتوماتیک، شگفتی‌های مکانیکی در دستان شما شناخت انواع موتورهای ساعت، به انتخاب بهتر شما در زمان خرید ساعت مچی کمک می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که جدیدا با دنیای ساعت مچی‌ها آشنا شدید …

شناخت انواع موتورهای ساعت، به انتخاب بهتر شما در زمان خرید ساعت مچی کمک می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که جدیدا با دنیای ساعت مچی‌ها آشنا شدید احتمالا کلی سوال درباره ساعت‌های مکانیکی یا همان ساعت اتوماتیک دارید. در ادامه می‌خواهیم شما را با شگفت انگیز‌ترین نوع موتور ساعت مچی‌ها که قدمت و تاریخچه با اصالتی دارد، آشنا کنیم. همچنین مزایا و معایب ساعت اتوماتیک را با هم بررسی خواهیم کرد.

ساعت اتوماتیک در کدام دسته بندی انواع موتور جا دارد؟

بصورت کلی دو نوع موتور در ساعت مچی‌ها وجود دارد:1. موتور مکانیکی 2. موتور کوارتز

که هر دو این موتورها دارای زیرشاخه‌هایی هستند و تفاوت آنها در نوع ساخت، نحوه شارژ شدن و میزان نگهداری شارژ می‌باشد. ساعت اتوماتیک یکی از زیرشاخه‌های موتور مکانیکی است. با این تفاوت که ساعت‌های اتوماتیک به صورت خودکار یا دستی شارژ می‌شوند و از این بابت نسبت به ساعت‌های مکانیکی – کوکی که فقط با دست کوک می‌شوند، برتری دارند.

ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

همه دوستداران دنیای ساعت مچی می‌دانند که اولین ساعت‌ها با موتور مکانیکی – کوکی تولید می‌شدند. این ساعت‌ها به خودی خود جای شگفتی داشتند اما ضعف آنها به مرور موجب بوجود آمدن موتور مکانیکی – اتوماتیک و حتی موتورهای کوارتز شد. در ساعت‌های مکانیکی از مکانیسم‌های متنوعی برای ایجاد تنش در شاه فنر استفاده می‌شود. در ساعت‌های با موتور مکانیکی – کوکی عامل به حرکت در آمدن عقربه‌ها تنها چرخاندن و کوک کردن فنر موتور از طریق دسته کوک ساعت است. به مرور زمان محققان دریافتند که کوک کردن مداوم ساعت ممکن است برای همه ایده آل نباشد و حتی فراموش شود که ساعت را کوک کنند.

بنابراین ایده تولید ساعت‌های مکانیکی – اتوماتیک بوجود آمد. در این نوع موتور علاوه بر اینکه شما می‌توانید با دسته کوک ساعت را تنظیم و فنر موتور را شارژ کنید، یک قطعه به نام بلبرینگ به موتور مکانیکی اضافه شد. به این صورت که با یکبار کوک کردن از طریق دسته کوک و بعد از پوشیدن ساعت مچی با حرکت دست، ساعت شما مدت زمان بیشتری شارژ دارد. بصورت جزئی‌تر اگر بخواهیم توضیح دهیم، هر ساعت اتوماتیک مجهز به روتور است که به موتور ساعت متصل می‌شود. این روتور از فلزات قوی مانند طلا یا پلاتین به عنوان بلبرینگ یا وزنه استفاده می‌کند. با حرکت دست فرد استفاده ‌کننده، روتور به جلو و عقب می‌چرخد تا انرژی را در خود جذب کند. این انرژی که به نیروی ذخیره تبدیل می‌شود، باعث ایجاد حرکت در چرخ‌دنده‌ها می‌دهد و ایجاد تنش در شاه فنر می‌شود. به طور خلاصه، انرژی حاصل از چرخاندن دست‌های شما، با تبدیل این نیرو، ساعت اتوماتیک را در حال کار نگه می‌دارد. اگر ساعت اتوماتیک شما از حرکت ایستاد، آن را کمی ‌تکان دهید یا از طریق چرخاندن دسته کوک بلافاصله شروع به کارکردن می‌کند.

باید ساعت اتوماتیک را هم کوک کرد؟

بله. همانطور که توضیح دادیم، موتور اتوماتیک برای رفع نقص در موتورهای کوکی بوجود آمدند. اما این نوع موتور ساعت‌ها هم بصورت دستی و هم با حرکت دست باعث کوک شدن فنر موتور و در نتیجه حرکت عقربه‌ها می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای کوک کردن ساعت‌های مکانیکی – اتوماتیک زمانی که دسته کوک داخل است آن را بین 15 تا 20 دور جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در بعضی از ساعت‌ها وقتی فنر موتور کامل شارژ شد، دسته کوک سفت می‌شود و دیگر قابل چرخاندن نیست. در بعضی دیگر بصورت هرزگرد دسته کوک میچرخد. کوک کردن ساعت به شما کمک می‌کند تا موتور ساعت انرژی اولیه برای حرکت را بدست بیاورد سپس با بدست کردن ساعت و تحرکاتی که دارید این شارژ تمدید شود.

ساعت اتوماتیک نیاز به تعویض باتری دارد؟

در ابتدا توضیح دادیم که موتور‌ها به دو دسته کلی مکانیکی و کوارتز تبدیل می‌شود. مزیت موتورهای مکانیکی نسبت به موتورهای کوارتز، عدم نیاز آنها به استفاده از باتری است. به همین منظور اگر شما یک ساعت مکانیکی – اتوماتیک داشته باشید و چند وقتی به سراغ آن نروید، هر زمان که نیاز به استفاده از ساعت را داشتید با یک کوک کردن می‌توانید مجدد از ساعت مچی‌تان استفاده کنید. این در حالیست که ساعت‌های کوارتز چه استفاده شوند چه نه، تقریبا هر 2 سال نیاز به تعویض باتری دارند.

مزایا و معایب ساعت اتوماتیک:

از مزایای ساعت‌های اتوماتیک می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عدم نیاز به استفاده از باتری
  • ظاهر جذاب و زیباتری نسبت به ساعت‌های کوارتز دارند
  • اغلب بصورت دست ساز ساخته می‌شوند و با ارزش‌تر هستند
  • قدمت و اصالت بیشتری دارند و بین دوستداران ساعت مچی در اولویت اول قرار می‌گیرند
  • برخلاف ساعت‌های کوارتز که حرکت عقربه ثانیه شما تیک تاکی است، در ساعت‌های اتوماتیک حرکت ثانیه شمار روان است

از معایب ساعت‌های اتوماتیک هم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • دقت نمایش زمان در آنها به نسبت موتورهای کوارتز کمتر است
  • برای هربار استفاده باید میزان شارژ و کوک کردن ساعت توسط مصرف کننده چک شود
  • بخاطر پیچیدگی در تولید این نوع موتورها، قیمت بالاتری به نسبت ساعت‌های کوارتز دارند

ساعت اتوماتیک مناسب چه افرادی است؟

فرقی نمی‌کند قصد شما خرید ساعت زنانه اصل است یا ساعت مردانه! ساعت اتوماتیک همیشه از جذابیت بصری و عملکردی بیشتری برخوردار بوده. اما ما این سبک ساعت‌ها را به کسانی پیشنهاد می‌دهیم که تحرک آنها در طول روز کمتر است. برای مثال اگر شما جزو افراد پر مشغله هستید که امکان آسیب دیدن به ساعت‌تان وجود دارد، ساعت کوارتز انتخاب بهتری برای شماست. و اگر نه شغل یا فعالیت شما صرفا پشت میز است و احتمال آسیب به ساعت کمتر است، ساعت اتوماتیکی انتخاب کنید.

خرید ساعت اتوماتیک:

برای انتخاب دقیق و نحوه استفاده درست از ساعت مکانیکی – اتوماتیک اگر نیاز به راهنمایی دارید، ایران تایمر یک مرجع تخصصی برای شماست. ایران تایمر به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی ساعت مچی اورجینال و برند در ایران شروع به فعالیت کرده. در این فروشگاه با کمک مشاوران و نقد و بررسی‌ها می‌توانید بهترین انتخاب و خرید ساعت مچی اورجینال اتوماتیک را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا