رپورتاژ

یک تعریف ساده از داستان کودکانه

در یک تعریف ساده، داستان کودکانه ماجرایی است که برای کودکان تهیه و روایت می شود. از این رو داستان کودکانه متناسب با فهم و درک مخاطبان کوچک خود نگارش شده است. داستان های کودکانه با عناصر ادبی، جذاب و بعضا غیرواقعی خود ترکیب شده و محتوایی شیرین و سرگرم کننده را برای کودکان تولید می کنند. کودکان از شنیدن داستان کودکانه لذت می برند و سرگرم می شوند و والدین نیز در این مسیر همواره به دنبال داستان های جدید برای فرزندان خود هستند. وولک به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم های تخصصی کودکان، این مسیر را والدین عزیز آسان تر کرده است. شما عزیزان در وولک می توانید هر روز به یک داستان های صوتی جدید و جذاب برای کودک خود دسترسی داشته باشید. برای دیدن قصه های وولک روی لینک زیر کلیک کنید:

داستان کودکانه

خواندن داستان های کودکانه برای کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شاید یکی از مهم ترین دلایلی که خواندن داستان کودکانه را برای بچه ها ضروری می کند، ایجاد علاقه و عادت به مطالعه در آن ها باشد. اگر هر روز در یک زمان مشخص برای کودکان داستان کودکانه بخوانید، خواهید دید که بعد از چند روز خودِ بچه ها وارد این روتین زیبا شده اند و دوست دارند که داستان های بیشتری را از زبان شما بشنوند.

با وجود این که در هر ساعتی از شبانه روز می توانید فرزند خود را با داستان کودکانه سرگرم کنید، مناسب ترین زمان برای خواندن داستان کودکانه، شب ها و قبل از خواب است. داستان های کودکانه با خاصیت آرامش بخشی که دارند، به خوبی می توانند ذهن کودکان را برای استقبال از خواب آماده کنند. اگر شما هم به دانستن درباره آثار و موضوعات مختلفی که یک داستان کودکانه می تواند داشته باشد، علاقمند هستید، حتما تا پایان این مقاله، با ما همراه باشید.

تاثیراتی که داستان کودکانه بر مخاطبانش دارد؟

یک داستان کودکانه می تواند بر جنبه های مختلفی از زندگی کودکان تاثیر گذار باشد. کودکان با شنیدن یا خواندن داستان های کودکانه می توانند در معرض تجربیات مختلفی قرار بگیرند و دیدگاه های خود را نسبت به زندگی و اتفاقات آن شکل دهند. عادت به شنیدن داستان های کودکانه می تواند عادت زیبای مطالعه را در کودکان شکل دهد؛ عادتی فرهیخته که جامعه امروز ما بدان نیازمند است.

در حالت کلی داستان های کودکانه می توانند بر ذهن و روح کودکان تاثیرگذار بوده و رشد شناختی آن ها از محیط را افزایش دهند. در ادامه این مطلب درباره تاثیرات داستان بر ذهن و شخصیت کودکان گفته ایم؛ با ما همراه باشید.

تاثیر داستان کودکانه بر ذهن کودکان

خواندن داستان کودکانه برای کودکان می تواند بسیاری از مهارت های ذهنی آن ها را تقویت کند. داستان های کودکانه می توانند تمرکز کودکان و قدرت حافظه آن ها را تقویت کنند. هم چنین خواندن داستان های کودکانه جدید و جذاب برای کودکان می تواند هوش و خلاقیت را در آن ها تقویت کند.

از آنجایی که اغلب داستان های کودکانه دارای ماجراهای غیرواقعی و تخیلی هستند، می توانند قدرت تخیل کودکان را تقویت کنند. تصویرسازی کودکان از آنچه که از قصه های کودکانه می شنوند، مهارت تصور و تجسم را در آن ها بهبود می بخشد.

تاثیر داستان کودکانه بر سواد کودکان

خواندن داستان های کودکانه برای کودکان می تواند مهارت های یادگیری و سوادآموزی را در آن ها تقویت کند. داستان های بیشتر کلمات بیشتری را به کودکان آموزش می دهند و دایره واژگان آن ها را توسعه می دهند. کودکان با خواندن داستان های بیشتر می توانند با حروف، کلمات و عبارات بیشتری از زبان آشنا شده و کاربرد هریک از آن ها را بهتر درک کنند.

داستان کودکانه هم چنین در علاقمند کردن کودکان به سوادآموزی نقش پررنگی دارد. داستان های کودکانه با ویژگی های منحصر به فرد خود قادرند تا مفاهیم و آموزه های مهم اخلاقی را با روشی غیرمستقیم به کودکان آموزش دهند. از آنجایی که روش های آموزش غیر مستقیم و توام با سرگرمی برای کودکان تاثیرگذارتر هستند، با خواندن داستان های کودکانه با موضوع سوادآموزی و آموزش، کودکان به مدرسه و داشتن سواد علاقمند می شوند.

تاثیر داستان های کودکانه بر شکل گیری شخصیت کودکان

هرچه تعداد داستان هایی که کودکان می خوانند بیشتر باشد، آن ها تجربیات بیشتری کسب کرده و آمادگی بیشتری برای رویارویی با مسائل مختلف در زندگی را خواهند داشت. لذا داستان های کودکانه در بینش کودکان نسبت به زندگی و تصمیمات آن ها اهمیت بالایی دارند.

در این راستا، برای انتقال مفاهیم درست به کودکان از طرق داستان کودکانه، موضوعات آن ها اهمیت می یابند. در ادامه درباره موضوعات مناسب برای داستان های کودکانه با شما صحبت کرده ایم؛ با ما همراه باشید.

موضوعات مناسب برای نگارش داستان کودکانه

فعالان حوزه کودک خوب می دانند که کار برای کودکان دشواری های متعددی را در بردارد؛ درباره نگارش و تولید محتوا برای کودکان نیز همین‌گونه است. بنابراین نویسندگان حوزه کودک باید به موضوعاتی که برای نگارش داستان کودکانه انتخاب می کنند دقت کافی داشته و حتی الامکان آموزه های اخلاقی را در آن بگنجانند.

به طور کلی هر موضوعی که پتانسیل آموزش به کودکان را دارد، می تواند در قالبی غیر مستقیم در داستان های کودکانه نقش داشته باشد. آموزش و تعریف مستقیم مفاهیم به کودکان تاثیرگذاری بالایی نداشته و شاید برای بسیاری از آن ها غیر قابل درک باشد؛ اما آموزش غیر مستقیم همان مفاهیم از طریق داستان های کودکانه، می تواند درک و فهم را برای مخاطبان کوچک ساده تر کند.

موضوعات جذاب داستان کودکانه برای کودکان

درمیان انبوه موضوعات کودکانه ای که می توانید برای کودک خود انتخاب کنید، موضوعاتی که کودک شما به آن ها علاقه دارد؛ از اولویت بالاتری برخوردار است؛ چراکه این موضوعات می توانند کودک را به داستان خواندن و مطالعه علاقمند کنند. از آنجایی که اغلب کودکان به موضوعات هیجانی و ماجراجویانه علاقمند هستند، داستان هایی که یک ماجرای خاص را دربرمیگیرند، برای آن ها جذاب تر هستند. پس بهتر است والدین داستان های آموزنده همراه با ماجراجویی جذاب را برای کودکان خود انتخاب کنند.

جذابیت موضوعات ماجراجویانه در داستان های کودکانه

داستان های ماجراجویانه برای کودکان طیف گسترده ای را دربر می گیرند. به جرات می توان گفت که 90 درصد از داستان های کودکانه یک ماجرای خاص را دنبال می کنند و معمولا هرچه تعداد کاراکترهای داستان کودکانه بیشتر باشد، ماجراجویی در آن گسترده تر است.

هم چنین اغلب داستان ها شامل یک مقدمه، ماجرای داستان و نتیجه گیری هستند و داستان های ماجراجویانه کودکانه نیز با داشتن همین ویژگی ها، جریانی جذاب را دنبال می کند که می تواند کودکان را به شنیدن داستان های کودکانه علاقمند کند. اگر شما هم دغدغه خواندن داستان های کودکانه جدید برای فرزند خود را دارید و به خواندن داستان های ماجراجویانه علاقمندید، در وبسایت وولک می توانید هر روز به یک داستان آموزنده و جدید دسترسی داشته باشید. داستان های وولک، توسط تیم تولید محتوای متخصص در زمینه کودکان نگارش و سنجیده شده و در اختیار شما عزیزان قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا