پزشکی

پیشگیری از سکته مغزی با کسب آگاهی از سلامت فردی

رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به فرارسیدن 7 آبان، روز جهانی سکته مغزی با تأکید براینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از سکته‌های مغزی آگاهی داشتن از سلامتی خود است، افزود: افراد با مراجعه به مراکز و پایگاه های بهداشتی در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها و دریافت خدمت خطرسنجی که برای افراد بالای 30سال فعال است، می‌توانند از میزان سلامتی خود باخبر شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، روح ا… یزدانی در پاسخ به این سوال که خدمت خطرسنجی چیست، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، خدمت خطر سنجی بیماریهای قلبی عروقی در 83 مرکز جامع سلامت، 54پایگاه و 318 خانه بهداشت در جمعیت بالای 30 سال با استفاده از ابزار اندازه گیری نمایه توده بدنی، فشار خون، کلسترول و قند خون و تکمیل پرسشنامه هایی در رابطه با سبک زندگی، تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل انجام می شود که نتیجه نهایی این خدمت، ارزیابی میزان خطر ده ساله سکته های قلبی و مغزی کشنده یا غیر کشنده است.

وی با بیان اینکه افرادی که مورد ارزیابی قرار می گیرند به 4 گروه تقسیم می شوند؛ عنوان کرد: خطر کمتر از 10درصد، خطر 10تا کمتر از20 درصد، خطر 20 تا کمتر از 30درصد، خطر 30 درصد و بالاتر که هرکدام از نتایج به دست امده فوق دارای تفسیر مربوط به خود است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: زمانی که نتیجه ارزیابی 20 تا 30 درصد محاسبه می شود، به این معناست که فرد در 10 سال آینده به احتمال 20-30درصد، دچار سکته قلبی یا مغزی کشنده یا غیر کشنده خواهد شد.

یزدانی خاطرنشان کرد: هدف مهم پس از تعیین خطر 10 ساله سکته های قلبی و مغزی، کاهش در میزان خطر است، این میزان با آموزش سبک صحیح زندگی و در صورت لزوم تجویز دارو حاصل می شود، که برای دسترسی به این هدف افراد به کارشناس تغذیه و پزشک ارجاع و پیگیری توسط مراقب سلامت در راستای بهبودی انجام می شود.

رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه بیان کرد: سکته مغزی (stroke) یک عارضه ناگوار است که اغلب عوارض بسیار زیادی برای بیمار از خود به‌جای می‌گذارد و کیفیت زندگی فرد کاملا تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد. این عارضه معمولا بدون علائم مشهودی اتفاق می‌افتد.

یزدانی اضافه کرد: اصلی‌ترین دلیل مشخص نبودن علائم سکته مغزی شباهت نشانه‌های شروع آن با سایر بیماری‌هاست که فرد در لحظات ابتدایی که زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان است، متوجه آن‌ها نمی‌شود. این عارضه به شکل انحصاری مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌همین دلیل بعد از بروز آن بدن فرد با اختلالات شدیدی مواجه خواهد شد، بنابراین افراد برای تشخیص و پیشگیری و انجام خطر می توانید با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی به محل زندگی خود از این خدمات بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا