آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

پرویز امینی: مردم به کاندیدایی رأی می‌دهند که زندگی اقتصادی‌شان را «تغییر» دهد / رادیکالیسم باعث کاهش مشارکت سیاسی شده است

اداکسو

به انتشار از سایت معرفت نیوز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زمان زیادی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوریِ زودهنگام ۸ تیرماه سال جاری و همچنین مشخص شدن منتخب نهاییِ ریاست جمهوری باقی نمانده است و در این میان، آنچه بیش از همه مورد توجه سیاسیون، احزاب و کاندیداهای ریاست جمهوری است «میزان مشارکت» مردم و شور و شوق انتخاباتیِ آن ها ست که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به ویژه جامعه شناسان سیاسی، هنوز جامعه و فضای اجتماعی، چهره انتخاباتی به خود نگرفته است.

پرویز امینی، جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین بر این باور است که یکی از مولفه های مشارکت ساز، نشان دادن "توانایی تغییر" از سوی نامزدها در رقابت هاست بدین معنا که افراد باور کنند نامزدهای انتخابات علاوه بر شعار تغییر دادن، به بهبود زندگی اقتصادیِ آنان نیز کمک کنند.

او در واکنش به بحث روند تایید و رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان و همچنین ضمن تایید نتیجه منفی آن در مشارکت مردم، می‌گوید: استدلال های شورای نگهبان برای کنار گذاشتن لاریجانی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوریِ دوره قبلی و دوره فعلی، قانع کننده نیست.

در ادامه گفت و گوی مکتوب پرویز امینی، جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی اصولگرا با خبرگزاری خبرآنلاین را می خوانید؛

*******

* آقای امینی! حدود یک هفته از تبلیغات انتخابات می گذرد به نظر می رسد آن شور و شوق و هیجان انتخاباتی که بین مردم باید ببینیم را شاهد نیستیم در واقع به نوعی انتخابات دغدغه احزاب و سیاسیون است و دغدغه مردم نیست، راهکار شما برای اینکه انتخابات را به متن زندگی مردم بیاوریم چیست؟

غیر از موارد کلان مثل تغییر در زیست جهان جامعه ایرانی و تحول در نظام ارتباطی، شکافی که بین امر اجتماعی و امر سیاسی و رادیکالیسم تحریم خواهی در چند انتخابات گذشته در تضعیف مشارکت سیاسی و اجتماعی نقش داشته اند، چیزی که در این انتخابات برجسته است، غلبه مواجهه کارشناسی در رقابت های انتخاباتی است که به طور طبیعی ظرفیت تولید هیجان مورد نیاز جامعه در دوره رقابت های انتخاباتی ندارد و فضای اجتماعی چهره انتخاباتی نمی گیرد.

به یک معنا نامزدها یا فاقد کاراکتر سیاسی و ایدئولوژیک اند یا از خود سیاست زدایی و ایدئولوژیک زدایی کرده اند مثل جلیلی…

دو پیشنهاد برای مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری

رسانه ای شدن امر سیاسی بر اثر تغییر در نظام ارتباطی، ظهور سیاست در میدان و خیابان و تشکیل اجتماعات بزرگ حرکت ساز را محدود کرده است. بنابراین دو پیشنهاد می توان کرد یکی بازتولید وجوه سیاسی و ایدئولوژیک در نامزدها و محدود کردن ظهور وجوه کارشناسی و دیگری به میدان آوردن پایگاه های اجتماعی و هواداران در سطح عینی جامعه از طریق میتینگ ها و اجتماعات انتخاباتی.

مردم به کاندیدایی رأی می دهند که زندگی اقتصادی شان را بهبود بخشد

* برخی پیش بینی می کنند در این مناظرات هم که امروز اولین دور آن برگزار می شود شاهد برخی منازعه ها و دعواهای سیاسی و حتی تهمت زدن ها باشیم، یا اینکه برخی کاندیداها به سمت دادن وعده های غیرمعقول بروند با این تصور که مشارکت را از این طریق افزایش دهند، واقعا این روش ها جواب می دهد؟

بخشی از علل و انگیزه مشارکت پذیر شدن انتخابات، یافتن نامزدی است که رای دادن به او بتواند اوضاع و احوال کشور را بهتر کند و بنابراین یکی از مولفه های مشارکت ساز، نشان دادن "توانایی تغییر" از سوی نامزدها در رقابت هاست.

در واقع افراد باید باور کنند که نامزدهای انتخابات علاوه بر شعار تغییر می توانند، تغییر مورد نیاز جامعه از نظر بهبود زندگی اقتصادی را انجام دهند.

استدلال های شورای نگهبان برای کنار گذاشتن لاریجانی قانع کننده نیست

*به نظر می رسد ردصلاحیت ها همچنان اثر خود را در مردد ماندن مردم دارد و …

رویه شورای نگهبان خصوصا در دو تا سه انتخابات گذشته قابل فهم نیست و موجب شگفتی شده است. مثلا استدلال هایی که برای کنار گذاشتن علی لاریجانی در دو انتخابات گذشته بیان شده است، استحکام ندارد و قانع کننده نیست. این وضعیت به نهاد اجماعی بودن شورای نگهبان نیز ضربه می زند.

27215

محتوای منتشر شده به صورت خودکار از رسانه ی معتبر خبرگزاری خبر آنلاین جمع اوری شده است و معرفت نیوز در قبال محتوای منتشر شده هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا