آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

هیچگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه را نمی‌پذیریم

اداکسو

هیچگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای تصریح کرد: هیچ گونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه و محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی موجود در منطقه را هرگز برنخواهیم تافت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته، ۱۲ شهریور ماه میزبان «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه در نخستین سفرش به تهران بعد از تصدی این سمت بود، در نشست خبری مشترک با بیان اینکه زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری در قفقاز رسیده است، گفت که از توافقات و گفت‌وگوهای ارمنستان و آذربایجان حمایت می‌کنیم. وی در عین حال بر مخالفت ایران با هرگونه تغییر در مرزهای ژئولتیک منطقه تصریح کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش هدفگذاری حجم تبادل تجاری میان ایران و ترکیه را 30 میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: اکنون در میانه راه هستیم. اخیرا معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه سفری به آنکارا داشت و توافقات خوبی در زمینه اقتصادی بین دو کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت اتفاق نظر داریم؛ مسیرهای ترانزیت در منطقه مسیرها مکمل بین دو کشور است و مسیرها عامل رقابت نیست بلکه عامل تکمیل همکاری‌ها بین ایران و ترکیه است. امیرعبداللهیان اضافه کرد که دو طرف بر توسعه همکاری‌ها در حوز‌های علم، فناوری، صنعت ، انرژی، بهداشت، استاد و دانشجو و تبادل تیم‌های ورزشی تأکید کرده و معتقدند علاوه بر موضوعات دوجانبه متنوع در دستور کار دو کشور باید در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع دو کشور بتوانیم همکاری‌های کنسولی نیرومندتری را داشته باشند. وی توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک و اتصال آن به اوراسیا را از موضوعات مهمی عنوان کرد که منجر به افزایش حجم تبادل تجاری و دستیابی به حجم تبادل تجاری 30 میلیارد دلاری رئیسی و اردوغان خواهد شد.

وی گفت: در خصوص افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید از سال گذشته با همکاران خود در ترکیه گفت‌وگو کردیم که علاوه بر بازارچه مرزی ساری سو بازارچه‌های کوزه دشت، پیراحمد کندی و … در دستورکار قرار بگیرد. پیشنهاداتی از ترکیه دریافت کردیم که وزارت کشور در دستورکار جدی قرار داده است.

وزیر خارجه افزود:‌ بر مسأله آب و مشکلات کم آبی و حساسیت‌های ایجاد شده تأکید کردیم. اتفاق نظر داریم کمیته فنی تشکیل شده از سال گذشته در آینده نزدیک به ایران سفر و دور جدید گفت‌وگوها برگزار شود. استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفتن حق‌آبه عرفی و زیست محیطی از منابع پایین دست ارس به صورت کامل صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا