آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

نماینده قالیباف به نماینده جلیلی: ایشان استاد آسمون ریسمون بافتن است!/ ثابتی: جریانی که نمی‌تواند لیست انتخاباتی ببندد چگونه می‌خواهد کابینه بچیند؟

اداکسو

به انتشار از سایت معرفت نیوز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان به نمایندگی از مسعود پزشکیان، سید موسی پورموسوی به نمایندگی از محمدباقر قالیباف و امیرحسین ثابتی منفرد به نمایندگی از سعید جلیلی با حضور در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در خصوص چالش‌های فعلی کشور و راه حل‌های نامزدهای‌شان برای فائق آمدن بر مشکلات کشور و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به مناظره‌ای پرداختند و به سوالات مجری پاسخ دادند.

بنابر روایت ایسنا، این مناظره به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

حکمرانی مطلوب از نگاه نمایندگان نامزدها

مصطفی کواکبیان گفت: قانون اساسی در قوانین عادی چارچوب‌های حکمرانی مطلوب را مشخص کرده است تا کسی فرا قانونی حرکت نکند و قانون را دور نزند.

وی ادامه داد: بهبود معیشت و زندگی مردم در حکمرانی مطلوب بسیار اهمیت دارد. حکمرانی مطلوب این نیست که فقط خودمان را ببینیم بی آنکه به دنیا توجه داشته باشیم و مرزهای دیپلماسی خارجی و مطلوبیت‌های آن را مورد توجه قرار ندهیم.

وی ادامه داد: عزیزان نباید به گونه‌ای صحبت کنند که با عملکرد کاندیداهای‌شان جور نیست. دکتر پزشکان روی کار کارشناسی تاکید دارد اما یک رئیس جمهور در همه دانش‌ها نمی‌تواند تخصص داشته باشد. استفاده از کارشناسان در علوم مختلف کمک خوبی به رئیس‌جمهور است.

امیرحسین ثابتی نیز پاسخ داد: اگر جلیلی در جایگاه ریاست جمهوری قرار گیرد، بر اساس اولویت کار خواهد کرد. اگر دولتی صدها اولویت را برای خودش تعیین کند معلوم است که به هیچ یک از آن‌ها نخواهد رسید. بلکه باید اولویت‌ها را محدود به ۵ اولویت کلان و اصلی کند و بداند در هر یک از این محورها چه می‌خواهد.

وی برنامه‌های مدون برای پیاده شدن اولویت‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: نگاه و رویکرد برنامه‌ها اهمیت دارد اما متخصص بودن رئیس جمهور در این زمینه بسیار کمک کننده است. در حکمرانی مطلوب از انجام کارهای نمایشی باید پرهیز کرد. روحیه ضد فساد رئیس جمهور و اطرافیانش نیز در این زمینه اهمیت دارد.

وی افزود: حرف ما این نیست که رئیس‌جمهور تنهایی کشور را اداره کند و نیازی به کارشناس ندارد. دکتر پزشکیان با دو کارشناس اقتصادی در میزگرد اقتصادی شرکت کردند منتها با دو دیدگاه متفاوت. یکی دیدگاه چپ داشت و دیگری دیدگاه راست. اگر دکتر پزشکیان فردا رئیس جمهور شود چطور می‌خواهد به این دو تا دیدگاه متفاوت عمل کند.

ثابتی ادامه داد: رئیس جمهور باید در جریان امور کشور باشد تا متوجه شود کارشناسان در امور مختلف چه می‌گویند.

سید موسی پورموسوی هم گفت: حاکمیت مطلوب در نگاه قالیباف یعنی حاکمیت قانون و تبعیت از آن، کارآمدی و اثربخشی از ناحیه حاکمیت برای خدمت صادقانه و عقلانیت.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از حاکمیت مطلوب می‌شود نباید از ادبیات استقراضی استفاده کنیم. باید از مبانی فقهی و قانونی استفاده کرده و امور ملی از امور محلی تفکیک شود. دانایی و توانایی به رئیس جمهور این توان را می‌دهد که بداند چه می‌خواهد و چگونه می‌خواهد. رئیس جمهور باید قدرت تشخیص هم داشته باشد تا بداند چگونه نظرات کارشناسی را عملیاتی کند.

نگاه نامزد شما به حذف یا تغییر کانون‌های قدرت و فساد چیست؟

نماینده مسعود پزشکیان در این جلسه، پاسخ داد: دکتر پزشکیان تاکید دارد از همه نیروهای کارآمد در دولتش استفاده خواهد کرد. ایشان تاکید دارد از حزب و گرایش سیاسی خاصی حمایت نمی‌کند. به همین دلیل از همه نیروهای کارآمد و متخصص و متعهد استفاده خواهد کرد تا باری از دوش مردم برداشته شود.

وی ادامه داد: ستاد اصولگرایان حامی دکتر پزشکیان هم شکل گرفته است تا اصولگرایانی که تصمیم دارند از ایشان حمایت کنند بتوانند از هم اکنون مشارکت داشته باشند. برخی با اسنپ می‌آیند اما بعداً با اتوبوس بر می‌گردند. ایشان نگاه صرفا اصلاح طلبانه ندارد به همین دلیل نیروهای ستادش را از یک جناح انتخاب نکرده است در حالی که برخی افراد را جابجا می‌کنند تا نیروهای خودشان فقط در مصدر کار باشند.

نماینده سعید جلیلی هم پاسخ داد: بخش قابل توجهی از کانون قدرت و ثروت آنقدر که با آقای جلیلی زاویه دارند با هیچ یک از کاندیداها زاویه ندارند. این جریان‌ها سال‌هاست که دنبال رئیس جمهور کردن یک نفر است. جلیلی اهل باج دادن به این‌ها نیست. تصویری به دروغ در کشور مطرح شده است که چه فرقی می‌کند که کدام نامزد رای بیاورد. ستاد جلیلی جوان‌ترین ستاد نامزدهاست. باز بودن نگاه جلیلی باعث شد که شخصی که در قبلاً در ستاد آقای روحانی بود اکنون در ستاد ایشان حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: قرار است کابینه جلیلی کابینه شگفتی‌ها باشد. از ۱۵ وزیر کابینه ۱۳ – ۱۴ نفر افرادی خواهند بود که هیچکس آنان را نمی‌شناسند اما کارشناس و متخصص هستند. دکتر جلیلی در دفترش به روی هزاران دکتر و کارشناس باز است. دکتر نیره خوش خلق یک چهره نخبه و اصلاح طلب است که وقتی درباره جلیلی تحقیق کرد کلاً نظرش به ایشان تغییر کرد و وعده حمایت از ایشان را داد. این شخص نمایی از کابینه آینده دکتر جلیلی است.

نماینده محمدباقر قالیباف هم پاسخ داد: از پاسخ‌های باز و صمیمانه دکتر کواکبیان و ثابتی خوشحالم. ای کاش چنین مناظره‌هایی هم در انتخابات گذشته برگزار می‌شد. استفاده از متخصصان اتفاق بسیار خوبی است. آقای ثابتی برخی از رفقای شما برنمی‌تابند که کارشناسان در صدا و سیما صحبت کنند. آقای کواکبیان وقتی جریان شما در مصدر کار بود کارشناسان از دستگاه‌ها حذف شدند. قالیباف نگاه اصلی به نیروهای متخصص دارد.

وی ادامه داد: آقای کواکبیان و ثابتی نقد صحبت کنید نه نسیه. بگویید که نامزد شما و رفقایتان چگونه از متخصصان و کارشناسان در دولت آینده خود استفاده خواهد کرد. کلی‌گویی درباره استفاده از متخصصان و کارشناسان راه به جایی نخواهد برد . بنویسید و امضا کنید که در کجا و از چه کارشناسانی در چه تعداد استفاده خواهید کرد.

وی افزود: ایران با مدارا اداره می‌شود اگر این مسئله مهم را متوجه شویم راحت‌تر می‌توانیم درباره طبقه نخبه و متخصص صحبت کنیم.

سیاست ارزی دولت مطلوب شما برای کنترل تورم چیست؟

نماینده مسعود پزشکیان پاسخ داد: هیچ دولتی را به جز دولت آقای خاتمی اصلاح طلب نمی‌دانیم و نخواهیم دانست پس ما را به دولت روحانی ارجاع ندهید. ایشان اصلاح طلب نبودند.

وی ادامه داد: چه آقای جلیلی و چه آقای قالیباف معتقدند معیشت و زندگی مردم را نباید به سیاست خارجی ربط بدهیم در حالی که مشکل اصلی همین است. مسائل اقتصادی حتماً به سیاست خارجی مربوط است. زمان انتقال دولت روحانی به رئیسی نرخ ارز ۲۸ هزار تومان بود اما طی سه سال به حدود ۶۰ هزار تومان رسید. چرا؟

وی ادامه داد: نباید حرفی زده شود که در آن گیر کنید. دکتر پزشکان تعامل مثبت با دنیا و کشورهای جهان را حتماً در دستور کار دارد و آن را ارائه کرده است.

نماینده سعید جلیلی هم گفت: جدل نمی‌کنم. آقای پورموسوی از خود آقای قالیباف بپرسید تا نظر حقیقی و واقعی خود را درباره کسی که گفتم به شما بگوید.

وی ادامه داد: هیچ آدم عاقلی اختیار کشور را دست رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا نمی‌دهد. باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا با تصمیم رئیس جمهور آمریکا در اقتصاد ما تلاطم به وجود نیاید. ما میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما واقع‌بینانه به غرب و آمریکا نگاه می‌کنیم.

ثابتی ادامه داد: اولویت‌بندی‌ها در تخصیص ارز دست دولت است؛ بنابراین نباید خرج امور غیر ضروری شود. کالاهایی وارد می‌شود که در داخل آن‌ها را تولید می‌کنیم. چرا؟ دل خوش کردن به مذاکره و منت کشی از آمریکا و اروپا جواب ایران نیست. باید زمین بازی را عوض کرد. همان کاری که رئیسی شروع کرد و باید در دولت آینده ادامه یابد.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که تحریم‌ها نتواند امور کشور را فلج کند، همان کاری که روسیه کرد نمونه خوبی است که نشان می‌دهد تحریم‌های غرب نمی‌تواند روی اقتصاد آن اثر بگذارد و اقتصاد این کشور را فلج کند.

نماینده محمدباقر قالیباف هم گفت: برای نرخ ارز راهکار وجود دارد میخکوب کردن نرخ ارز یا آزاد گذاشتن آن یا دستوری کردن آن از جمله این راهکارهاست. ظرفیت‌های کشور باید متکی بر ظرفیت ژئوپلیتیکی کشور و محیط پیرامونی انجام شود که قابل تعمیم به نرخ گذاری ارز هم هست.

وی در پاسخ به ثابتی ادامه داد: بنده خودم به لیست اصولگرایان منتقد هستم اما در میان آنان انسان‌های دانشمند و توانمند، زیاد هستند. آقای ثابتی شما خیلی خوب حرف می‌زنید. بنده چیزی را نمی‌پیچانم و به همان زبان روستایی صحبت می‌کنم. با تهمت زدن به این و آن کشور اداره نمی‌شود.

در ادامه این مباحث ثابتی گفت: آقای کواکبیان سرچ کنید تا متوجه شوید در زمان آقای روحانی چقدر به نفع ایشان صحبت کردید. بیشترین جهش نرخ ارز در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد. در دولت جنگ نرخ ارز ۵ برابر شد اما در دولت روحانی ۱۰ برابر شد.

وی ادامه داد: جریانی که نمی‌تواند یک لیست انتخاباتی ببندد بعداً چگونه می‌خواهد یک کابینه تهیه کند.

پورموسوی هم گفت: آقای ثابتی استاد آسمون ریسمون بافتن است. شما چگونه می‌توانید چنین ادعایی بکنید در حالی که آقای قالیباف یک نفر از لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان بود. الان هم همین یک نفر کاندیدا شده است، چه ربطی به لیست مجلس دارد. بنده آسمون ریسمون بلد نیستم این کار در تخصص شماست. به جای این کار از توانایی نامزد خودتان صحبت کنید و برنامه‌هایش را تشریح کنید. بگویید کاندیدای شما در شرایط سخت تحریم چه برنامه‌ای دارد. بستن یا نبستن لیست‌ها در گذشته چه ارتباطی به انتخابات فعلی دارد.

کواکبیان هم گفت: متاسفم که عزیزان هنوز در لیست انتخابات گذشته گیر کرده‌اند. اگر اصلاح طلبان نبودند آقای روحانی رای نمی‌آورد. از سر ناچاری به ایشان رای دادیم. آقای عارف خودش کناره‌گیری کرد ما هم از روحانی به ناچار حمایت کردیم.

وی متذکر شد: چه کسی ادعا می‌کند که دکتر پزشکیان در حوزه ارزی ادامه راه روحانی را می‌دهد؟ این درست نیست.

۲۷۲۱۹

محتوای منتشر شده به صورت خودکار از رسانه ی معتبر خبرگزاری خبر آنلاین جمع اوری شده است و معرفت نیوز در قبال محتوای منتشر شده هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا