رپورتاژ

مهاجرت به آلمان – شرایط اخذ ویزای کاری آلمان 2023

آلمان به عنوان یکی از کشورهای اروپایی پیشرفته و با اقتصاد قوی است که سالانه هزاران نفر را با هدف پیدا کردن فرصت شغلی مناسب و درآمد بالا راهی این کشور می کند. اگر شما هم سوداری “مهاجرت به آلمان” را در سر دارید، می توانید به دریافت “ویزای کاری آلمان” بر اساس توانمندی، مهارت و سابقه کاری خود فکر کنید. مسیر مهاجرت کاری به آلمان برای اتباع خارجی به ویژه ایرانی ها بسیار هموار است. در این مقاله به طور کامل شما را با نحوه مهارت از طریق کار به آلمان و نیز هر آنچه لازم است درباره ویزای کاری بدانید خواهیم گفت.

مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان یکی از اصلی ترین گزینه هایی است که ایرانی ها در زمان انتخاب کشور مقصد انتخاب می کنند. کشوری اروپایی در دل حوزه شینگن، با اقتصادی قوی و کیفیت بالای زندگی تقریبا هر کسی را برای مهاجرت به این کشور وسوسه می کند. اینکه این کشور شدیدا نیاز به نیروی کار خارجی دارد هم دلیل دیگری است که کمک می کند مسیر مهاجرت شما به ویژه از طریق شغلی به این کشور فراهم شود. حتما به خوبی می دانید که برای مهاجرت به هر کشوری به طور ویژه آلمان شما باید شرایط لازم را داشته باشید تا در زمان مراجعه به سفارت آلمان بتوانید درخواست خود را برای دریافت ویزای کاری به همراه مدارک تحویل مامور سفارت دهید.

از مهمترین شرایطی که لازم است برای مهاجرت کاری به آلمان دارا باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک هویتی معتبر به همراه ترجمه کارت ملی ، شناسنامه و…
  • داشتن محدوده سنی 18 تا 45 سال
  • داشتن مهارت زبان آلمانی سطح B1
  • داشتن جاب آفر از کارفرمای معتبر آلمانی
  • داشتن حداقل میزان 5000 یورو برای اثبات تمکن مالی
  • داشتن سابقه کاری 3 تا 5 ساله مرتبط با رشته مورد نظر
  • داشتن تحصیلات مرتبط با شغل مورد نظر

نکته مهم دیگری که لازم است درباره این روش مهاجرت بدانید اینکه در زمان درخواست ویزا باید تمامی مدارک خواسته شده توسط دارالترجمه آلمانی رسمی، ترجمه شده باشد و تاییدیه های لازم آن نیز از دادگستری و وزارت امور خارجه اخذ شده باشد.

هر آنچه که باید درباره مهاجرت کاری و اخذ ویزای کاری آلمان بدانید

پیش از آنکه بخواهید درباره مهاجرت کاری و دریافت ویزا برای مهاجرت به آلمان اقدام کنید، لازم است چند نکته را بدانید:

مورد اول: نوع ویزا

دولت آلمان برای مهاجرانی که تقاضای دریافت ویزای کاری این کشور را دارند، بنا به هدف آن ها ویزاهای مختلفی را در نظر گرفته است. از همین رو پیش از اقدام برای دریافت ویزا باید بدانید که هدف شما از مهاجرت کاری به این کشور چیست و کدام ویزا برای شما مناسب است. از جمله ویزاهای کاری آلمان عبارت است از:

  1. ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار: گاهی افراد سابقه کار کافی و نیز مدرک تحصیل و مهارت کافی شغلی را دارد اما برای اینکه بتواند شغل مناسبی داشته باشد ترجیح می دهد به آلمان سفر کند. فرد می تواند با هدف جستجوی کار به صورت حضوری در این کشور ویزای جستجوی کار یا جاب سیکر را دریافت کند. این ویزا با اعتبار 6 ماهه به افراد این امکان را می دهد که برای پیدا کردن کار مناسب خود به این کشور سفر کنند. در صورتی که فرد طی این مدت کار پیدا کند میتواند آن را به ویزای کاری تغییر داده و فرایند مهاجرت کاری را طی کند.
  2. ویزای جاب آفر پیشنهاد کار: در این روش فرد می تواند از یک کارفرمای تبعه آلمانی پیشنهاد کاری دریافت کند. در این صورت فرد پس از ورود به آلمان دارای شغل است و از همان ابتدا می تواند مشغول کار شود.
  3. ویزای کاری فصلی: این ویزا برای کسانی است که می خواهند تنها در برخی فصول سال و به صورت موقت به آلمان مهاجرت کنند مناسب است. برای این منظور باید قرارداد کار از یک کارفرمای آلمانی دریافت کنید. داشتن سابقه کاری 3 ساله و مهارت کافی از جمله ضروریات این ویزا می باشد.
  4. ویزای AU PAIR: این ویزا مخصوص جوانانی است که قصد مطالعه بر روی زبان و فرهنگ آلمان را دارند. این ویزا برای افراد با محدودیت سنی 18 تا 26 سال صادر می شود و فرد باید حداقل مدرک دبیرستان را داشته باشد.
  5. ویزای خوداشتغالی: این ویزا برای کسانی است که دارای تمکن مالی کافی هستند و می خواهند پس از مهاجرت به آلمان کسب و کار خود را راه اندازی کنند. این روش مهاجرت به نوعی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود.

مورد دوم: هزینه مهاجرت کاری به آلمان

نکته دیگری که لازم است درباره مهاجرت به آلمان بدانید هزینه هایی است که باید در پیش از مهاجرت به این کشور پرداخت کنید. این هزینه ها شامل هزینه درخواست ویزا، انجام آزمایشات پزشکی، ترجمه مدارک و… می باشد. هزینه ویزا تابع عواملی مانند نوع و مدت زمان ویزا و همچنین ملیت فرد نیز می باشد. برای شهروندان ایرانی پرداخت هزینه های زیر الزامی است:

  • هزینه سفارت 150 یورو
  • هزینه بررسی پرونده 60 یورو
  • هزینه ترجمه و تایید مدارک بسته به میزان و حجم مدارک
  • هزینه های پزشکی حدود 100 یورو
  • هزینه بیمه سفر 50 یورو

علاوه بر این موارد هزینه های مربوط به پروسه اقامت مانند مسکن، حمل و نقل و هزینه های زندگی در این کشور از دیگر مواردی است که پس از مهاجرت باید پرداخت کنید که بستگی به شرایط مالی و نیز سبک زندگی فرد دارد.

مورد سوم : طی کردن مراحل دریافت ویزا با دقت

زمانی که می خواهید فرایند دریافت ویزا را طی کنید لازم است مراحل آن را به ترتیب و به درستی طی کنید تا با مشکل ریجکتی مواجه نشوید. این مراحل عبارت است از:

  • گردآوری تمامی مدارک مورد نیاز
  • دریافت و تکمیل فرم درخواست ویزا
  • ارسال درخواست ویزا
  • حضور در جلسه مصاحبه
  • صدور ویزای کاری

مورد چهارم: بررسی مشاغل مورد نیاز آلمان

زمانی که برای مهاجرت کاری به کشور آلمان برنامه ریزی می کنید، حتما به این نکته دقت کنید که رشته و تخصص شما در زمره نیازمندی های شغلی آلمان باشد. این موضوع می تواند به تسریع و تسهیل مسیر مهاجرت شما تا حد زیادی کمک کند. از جمله مشاغل مورد نیاز کشور آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. روانشناسی
  2. اقتصاد
  3. کشاورزی و امور دام
  4. علوم تربیتی
  5. شیمی کاربردی
  6. مهندسی مواد
  7. مهندسی برق
  8. مهندسی کامپیوتر
  9. مهندسی پزشکی
  10. مکانیک
  11. حسابداری
  12. پزشکی و پرستاری
  13. مدیریت دولتی
  14. مامایی
  15. مدیریت بازرگانی
  16. حقوق

نتیجه گیری

از آنجا که سفارت آلمان در پذیرش مهاجران کمی سخت گیر است از همین رو طی کردن مراحل درخواست ویزا باید با نهایت دقت و حساسیت باشد. یکی از مهمترین مراحل درخواست ویزا گردآوری مدارک و انجام ترجمه رسمی آن توسط موسسه های ترجمه است. دارالترجمه رسمی رنسانس یکی از موسسه های معتبر در زمینه ترجمه مدارک مهاجرتی است که شما می توانید مدارک خود را برای دریافت ترجمه های معتبر و با بالاترین کیفیت به مترجمان رسمی آن بسپارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا