رپورتاژ

مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار

برای مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار باید با ویژگی‌های کلی این 2 نوع لوله آشنا شویم. به‌طور کلی برای ساخت لوله‌های فلزی از 2 روش جوش‌دار و بدون جوش استفاده می‌شود که حاصل آن نیز لوله‌های بدون درز و درزدار است.

با توجه به فرآیندهای متفاوتی که در تولید این لوله‌های فلزی به‌کار برده می‌شود، کاربرد انواع لوله با هم متفاوت بوده و از نظر تحمل فشار، دما و… نیز هیچ شباهتی به یک‌دیگر ندارند.

اگر بخواهیم تفاوت‌های این 2 نوع لوله را بررسی کنیم باید ابتدا از خصوصیات و کارایی هرکدام آگاهی پیدا کنیم.

برای آشنایی با تفاوت انواع لوله‌های فولادی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی و مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار

برای لوله‌کشی از 2 نوع لوله مانیسمان یا بدون درز و لوله درزدار استفاده می‌شود که ویژگی هر کدام به شرح زیر است:

لوله درزدار چیست؟

برای تولید این لوله از ورق استفاده می‌شود. ورق مورد نظر در فرایند تولید به اندازه‌های مناسب برش خورده و پس از لوله کردن آن با استفاده از روش‌هایی مانند جوش‌کاری الکتریکی مقاومتی دوسر استوانه را به یک‌دیگر متصل می‌کنند.

این نوع لوله دارای زیر دسته‌های دیگری نیز است که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارد. در اصطلاح به لوله‌های درزدار، درزجوش نیز گفته می‌شود. قطر این نوع لوله معمولا تا 24 اینچ می‌شود و برای کارهای فشار پایین یا متوسط مانند انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله مانیسمان چیست؟

این استوانه که از فولاد شمس تولید شده کاملا بدون درز بوده و به همین نام نیز شناخته می‌شود. برای اتصال این لوله‌ها از هیچ‌گونه جوشی استفاده نمی‌شود.

لوله مانیسمان از طریق اکسترود کردن شمش فولادی و فلز یک‌پارچه و در اندازه‌های دلخواه ساخته می‌شود. قطر این لوله‌های بدون درز معمولا بین 8/1 تا 26 اینچ بوده و ضخامت آنها کاملا مشخص است.

استفاده از لوله مانیسمان در مکان‌هایی مانند سیلندرهای هیدرولیک، صنایع پالایشگاهی، انتقال نفت، انتقال گاز، صنایع خودروسازی و بولیرها کارایی دارد.

برای تولید این لوله‌ از مکانیزم‌های به‌خصوص استفاده می‌شود که سبب به‌وجود آمدن سوراخ در شمش خواهد شد. روش‌های نورد لوله و سنبه‌کاری چرخشی رایج‌ترین راه‌ها تولید لوله‌های مانیسمان است.

مزیت لوله‌های درزدارد و مانیسمان

مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار می‌تواند با بررسی مزایای هر کدام از این لوله‌ها صورت گیرد. به‌همین دلیل بهتر است به معرفی مزیت‌های این 2 نوع لوله نیز بپردازیم.

مزیت لوله‌های بدون درز

از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله بدون درز تحمل فشار بالای آنها است. این موضوع به‌خصوص در مقایسه با لوله‌های درزدار اهمیت پیدا می‌کند. به‌گونه‌ای که 2  لوله هم سایز دارای متریال یکسان اما در مدل‌های مختلف، توانایی تحمل فشار هم‌اندازه را نداشته و لوله بدون درز معمولا 20 درصد قدرت بیشتری برای تحمل فشار را دارد.

با توجه به کاهش میزان ناخالصی در لوله‌های بدون درز، مقاومت در برابر خوردگی در لوله مانیسمان افزایش می‌یابد . این ویژگی نیز در مقایسه با لوله‌های درزدار از اهمیت زیادی برخوردار است.

از آنجایی که جای جوش و ناهم‌گونی در این لوله‌ها دیده نمی‌شود کاربران در استفاده از آن اطمینان خاطر بیشتری را تجربه می‌کنند.

عدم نیاز به تست جوشکاری از دیگر مزیت‌های لوله مانیسمان است.

امکان استفاده از این نوع لوله برای کارهای حساس و فشار بالا وجود دارد.

مزیت لوله‌های درزدار

با توجه به موارد فوق و مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار در می‌یابیم که لوله‌های مانیسمان از مزایای بیشتری برخوردار هستند.

این به معنی عدم استفاده از لوله درزدار نیست. همچنین قیمت روز لوله درزدار نسبت به لوله‌های مانیسمان کم‌تر است.در ادامه به بررسی ویژگی‌های لوله درزدار می‌پردازیم:

فرایند تولید لوله درزدار چگونه است؟

اولین قدم در تولید این نوع لوله، فرایند نورد است که توسط آن ضخامت مورد نیاز برای تولید لوله درزدار مشخص می‌شود. سپس ورق‌های صافی در ضخامت تعیین شده به‌دست می‌آید.

در مرحله بعد باید طبق قطر مورد نیاز ورق را در اندازه‌های مناسب برش زد. سپس ورق‌ها باید درون چندین غلتک قرار داده شوند و در محیطی خنثی از نظر شیمیایی جوشکاری آنها انجام شود.

برای اینکه جوش انجام شده توسط چشم غیر مسلح دیده نشود، لوله‌ها را از آسیاب‌های مخصوص می‌گذرانند.‌ همچنین برای شکل‌دهی به این ناحیه از فرایند نورد استفاده می‌شود. در آخرین مرحله تولید نیز عملیات حرارتی انجام خواهد شد.

مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار در ظاهر

با اینکه از آسیاب برای از بین بردن جای جوش در لوله مانیسمان استفاده می‌شود ولی در صورتی که داخل لوله را مشاهده کنید متوجه درز جوش آن می‌شوید؛ همچنین با لمس لوله این ناهمواری کاملا مشخص است.

اما لوله‌ مانیسمان به‌دلیل عدم جوشکاری، هیچ‌گونه برآمدگی و ناهمواری در سطح ندارد. این اولین تفاوت ظاهری بین 2 نوع لوله می‌باشد.

مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار در کاربرد

کاربرد این 2 نوع لوله مهم‌ترین تفاوت و دلیل مقایسه آنها می‌باشد. لوله‌های درزدار برای استفاده در صنایع و مکان‌های زیر مناسب هستند.

  • صنعت خودرو
  • تولید قطعه‌های صنعتی
  • لوله‌کشی فاضلاب
  • انتقال سیالات روکار مانند نفت، گاز و آب
  • لوله‌کشی آبگرم‌کن و شوفاژ
  • صنعت معدن و تونل‌سازی
  • تولید داربست، حصار و حفاظ
  • صنعت دریایی و کشتی‌سازی
  • صنایع آشامیدنی و غذایی
  • ماشین‌سازی (جک و شاسی)

لوله مانیسمان به‌دلیل تحمل بالای فشار و دما بالا برای استفاده در موارد زیر مناسب‌تر است.

  • خطوط نفت ‌وگاز
  • خط‌های تزریق مواد شیمیایی
  • خط‌های فشار قوی
  • خطوط هیدرولیک
  • خط‌های صنایع دارویی و غذایی
  • دریچه‌های ایمنی در زیر دریا

تفاوت لوله مانیسمان و لوله درزدار در عایق‌کاری

عایق‌کاری نیز در این 2 نوع لوله متفاوت است. به‌عنوان مثال؛ برای لوله‌کشی در جهت انتقال گاز به‌صورت روکار باید لوله درزدار را کاملا چربی‌زدایی و زنگ‌زدایی کرده سپس با استفاده از رنگ روغن آن را عایق‌بندی کرد.

برای عایق‌کاری لوله مانیسمان جهت انتقال گاز به‌صورت توکار نیز بعد از زنگ‌زدایی با استفاده از چسب پرایمر و نوار پوش، اقدام به عایق‌کاری لوله می‌کنند.

قیمت لوله‌های درزدار و بدون درز

با بررسی قیمت لوله مانیسمان در بازار آهن می‌یابیم که این 2 لوله در قیمت نیز با هم تفاوت دارند. امروزه با توجه به نوسانات ارز، قیمت‌ها معمولا روزانه دچار تغییر می‌شوند و برای اطلاع از آنها باید از فروشگاه‌های آنلاین فعال در این زمینه کمک بگیرید.

جمع‌بندی

قبل از خرید لوله باید آگاهی کاملی از مقایسه بین لوله مانیسمان و لوله درزدار داشته باشید. اولین تفاوتی که در این 2 نوع لوله وجود دارد ظاهر آنها است. لوله درزدار از ورق‌هایی که توسط جوش به‌یک‌دیگر متصل شده‌اند تولید می‌شود. اما مانیسمان از شمش ایجاد شده و کاملا بدون درز است.

مهم‌ترین تفاوتی که در این لوله‌ها وجود دارد، کاربرد آنها در صنایع گوناگون می‌باشد. لوله مانیسمان از توانایی بیشتری در تحمل فشار و دما برخوردار بوده و معمولا برای کارهای سنگین از آن استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان گفت فرایند تولید، ضخامت و قیمت این 2 نوع لوله کاملا متفاوت است و به‌طور کلی لوله مانیسمان از مزیت‌های بیشتری نسبت به لوله درزدار برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا