رپورتاژ

مجازات های در نظر گرفته شده برای پرونده های جرایم رایانه ای

مجازات های در نظر گرفته شده برای پرونده های جرایم رایانه ای

امروزه با توجه به پیشرفت های گوناگون در زمینه رسانه های تعاملی و اجتماعی به دنبال آن شاهد افزایش ارتکاب جرم ها میشویم و از سوی دیگری نمیتوانیم تاثیر موبایل  و فضای مجازی را ندیده بگیریم و به همین علت جرائم رایانه ای در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است.همچنین این جرایم مجازاتی را به دنبال دارد که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

جرائم رایانه ای چیست؟

جرائم رایانه ای عبارت است ار جرائمی که در فضای مجازی اتفاق میافتند حال چه با گوشی چه با سیستم ،در اصل جرم رایانه ای یعنی کسی که با استفاده از فناوری کامپیوتر مرتکب جرم شود و دست به اقدامات مجرمانه ای مثل به دست آوردن اطلاعات دیگران بکند و سو استفاده کردن از آنهابا توجه به تعریف جرائم رایانه ای میتوان به انواع دسته بندی آن اشاره کرد:

  • جرایمی که رایانه در آنها به عنوان یک ابزار ارتکاب جرم در نظر گرفته شود، که معمولا از طرق شبکه ها و محیط اینترنت به کار گرفته میشود مثل سرقت رایانه ای، کلاه برداری و جعل
  • جرایم سایبری که اتفاق میافتند مانند شنود غیرمجاز، ویروس هاف نفوذ غیرمجاز و …
  • جرم هاایی که در آنها رایانه و تجهیزات آن دلیل اصلی جرم محسوب شوند مثل سرقت

مصادق های بارز جرائم رایانه ای چیست؟

مصادیق جرائم رایانه ای طبق قانون و شکایت های مردمی و نهادهای صورت گرفته میتواند به شرح زیر باشد.

جعل رایانه ای

سرقت و کلاه برداری مرتبط با رایانه

جاسوسی رایانه ای

نشر غیر واقعیات

تخریب و اختلال در داده ها و دیتاهای رایانه ای و مخابراتی

انواع کلاهبرداری رایانه ای

همان طور که از اسمش پیداست کلاه برداری و جرم در فضای مجازی و بر پایه اینترنت اتفاق میافتد.در کلاه برداری رایانه ای، کلاه بردار از طریق فضای مجازی و اینترنت اقدام به دزدیدن اطلاعات قربانی میشود و میتواند از آنها در جهت سو استفاده، استفاده کند و فرد را دچار مشکل کند.این دیتاها میتواند اطلاعات حساب بانکی فرد باشد که میتواند با تخلیه کامل حساب شخص ضرر کاملی به آن وارد کند. این جرم در زمره جرائم اموال است که عبارت اند از: تحصیل و به دست آوردن مال غیر توسط روش های متقلبانه به همراه تجهیزات آن میباشد.

در ادامه به بررسی انواع جرائم رایانه ای میپردازیم و راه حلی برای برطرف کردن این مشکل بعد از پیش آمدن برای شما در نظر گرفته ایم با ما همراه باشید.

دسترسی غیرمجاز

این نوع از جرم به این صورت که فرد مجرم به صورت کاملا حرفه ای به دیتاها یا سامانه های رایانه ای که با راه های امنیتی رمز نگاری شده اند به صورت غیر مجاز دسترسی پیدا کنند.

جاسوسی رایانه ای

هر شخصی که به داده های سری هر فرد یا نهاد به صورت غیر مجاز قصد لطمه وارد کردن را داشته باشد و بخواهد در دیتاها نوعی اختلال ایجاد کند یک جاسوس رایانه ای به حساب می آید. فرد مرتکب جرم با هدف دستیابی به اسرار نظامی و سیاسی و مالی و …امنیت ملی کشور را با مخاطرات فراوانی روبرو میکند.

کلاه برداری رایانه ای

استفاده ی غیر مجاز از سیستم های کامپیوتری در جهت وارد کردن آسیب به اموال یا دیتاهای مردم یا نهاد های ذی ربط کلاه برداری رایانه ای محسوب میشود.

مزاحمت اینترنتی

مزاحمت اینترنتی میتواند شامل مواردی چون ارسال پیام های هرزگونه و اسپم به اکانت های شبکه های اجتماعی افراد تلقی شود و همچنین ارسال کردن عکس ها و فیلم هایی که باعث به دردسر انداخته شدن و بی آبرویی فرد مقابل میشود.

جرائم مربوط به کپی رایت

یکی دیگر از جرائم رایانه ای، جرایم کپی رایتها می باشد و هر گونه تکثیر، انتقال و پخش گسترده و استفاده غیر مجاز از برنامه های کامپیوتری، سرقت نرم افزاری است.

در عصر حاضر و با توجه به  پیشرفت تکنولوژی همه ی ما در معرض قرار گرفتن اثرات و خطرات جرم های رایانه ای هستیم. شاید برای همه ما در طول زندگی این دسته از خطرات پیش آمده باشد، بهتر است از طریق قانونی و مشورت با بهترین وکلای حوزه جرایم رایانه ای ، مشکلاتمان را حل کنیم. بهترین وکیل جرایم رایانه ای در تهران از علم و دانش این دسته از جرائم برخوردار میباشد و میتواند به خوبی در دادگاه از حق موکل خود دفاع کند و در پیش بردن مسیر درست پرونده تاثیر به سزایی داشته باشد.

در ادامه به بررسی انواع مجرمان رایانه ای پرداخته و نقش هر کدام را به اختصار توضیح میدهیم.

هکرها

این افراد در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات شخصی دیگران در جهت سواستفاده کردن از آنها میباشند و یا هرز گاهی بدون داشتن قصد و نیت بد جهت شوخی های بیجا با دیگران این کار را میکنند.

کرکرها

این گونه از افراد برای برخی از هدف های ضد کشوری و ضد جامعه یا برای سرگرمی در کل قصد ایجاد خسارت و ضرر را دارند میتوان بسیاری از توزیع کنندگان ویروس های رایانه ای را در این حیطه قرار داد.

مجرمان شغلی

این اشخاص قسمتی یا کل درآمد خود را از طریق جرمشان به دست می آورند. در برخی موارد آنها با همکاری کردن دیگران توطئه کرده و یا در سازمانی مافیا کار میکنند.

مجازات و قوانین جرایم رایانه ای

جرایم رایانه ای نیز مانند هر جرم تعریف شده دیگری در قانون کشور، دارای مجازات از قبل تعیین شده ای می باشد. در ادامه به شرح برخی از این حالات و مجازات های آن ها می پردازیم.

  • بر اساس ماده 1 از قوانین مربوط به جرایم رایانه ای، یکی از حالات این است که شخصی به شکل غیر قانونی به داده ها و یا سیستم های مخابراتی و یا رایانه ای که به کمک راهکار های امنیتی از آن ها حفاظت می شود، دست پیدا کند.

در این صورت به مجازات پرداخت 5 تا20 میلیون ریال جزای نقدی و یا 91 روز تا یک سال حبس و یا هر دوی آن ها محکوم خواهد شد.

  • بر اساس ماده2 از قانون جرایم رایانه ای، اگر فردی به شکل غیر قانونی اقدام به شنود محتوایی که در حال انتقال به وسیله شبکه ارتباط غیر عمومی مانند سیستم رایانه ای شخصی و مخابراتی و یا الکترومغناطیسی می باشد، کند، به پرداخت جزای نقدی معادل 10 تا 40 میلیون ریال و همچنین شش ماه تا 2 سال حبس و در شرایطی هر دوی آن ها محکوم می شود.
  • بر اساس گفته های بهترین وکیل جرایم رایانه ای در تهران، براساس ماده 4 اگر شخصی با نیت دست پیدا کردن به اطلاعات محرمانه درج شده در ماده 3 قانون مقابله با جرایم رایانه ای، اقدام به نقض تدابیر امنیتی سیستم های رایانه ای و یا مخابراتی کند، محکوم به پرداخت 10 تا 40 میلیون ریال جزای نقدی به همراه شش ماه تا 2 سال حبس می شود.
  • بر اساس ماده8 قوانین جرایم رایانه ای، اگر شخصی اقدام به تخریب، ایجاد اختلال و یا حذف غیرقانونی اطلاعات و داده های فرد دیگری در سامانه رایانه ای کند، دارای جزای شش ماه تا 2 سال حبس و پرداخت 10 تا 40 میلیون ریال جزای نقدی می باشد.
  • بر اساس نظر بهترین وکیل جرایم رایانه ای در تهران، ایجاد مانع برای دسترسی افراد به داده های رایانه ای و مخابراتی از طریق مخفی کردن این داده ها، تغییر رمز های ورود و یا رمزگذاری جدید داده ها، براساس ماده 10 دارای 91 روز تا 1 سال حبس و همچنین جزای نقدی 5 تا 20 میلیون ریال می باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا