پزشکی

فواید ورزش کردن در ایام امتحانات+ اینفوگرافیک

اداکسو

ورزش کردن در ایام امتحانات موجب می‌شود تا توانایی‌های فرد در یادگیری، تمرکز و به خاطر سپردن دروس تقویت شود. کاهش اضطراب امتحان با ورزش منظم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت بدنی قبل از امتحانات است که به آرامش بیشتر دانشجویان کمک می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات نشان می‌دهد ورزش در فصل امتحانات می‌تواند به کاهش استرس و افزایش نشاط در دانشجویان کمک زیادی کند. ورزش و کاهش استرس رابطه تنگاتنگی با هم دارند و استرس یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تمرکز در دانشجویان است.

امروزه نقش ورزش در کاهش استرس دانشجویان به اثبات رسیده و محققین تأکید می‌کنند که آن ها حتی برای ۱۵ دقیقه در روز ورزش کنند. اما مهم‌ترین فواید ورزش در فصل امتحانات چیست؟ چرا ورزش مرهمی برای استرس در ایام امتحانات است؟

ورزش کردن در ایام امتحانات موجب می‌شود تا توانایی‌های فرد در یادگیری، تمرکز و به خاطر سپردن دروس تقویت شود. کاهش اضطراب امتحان با ورزش منظم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت بدنی قبل از امتحانات است که به آرامش بیشتر دانشجویان کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید ورزش در فصل امتحانات آشنا شوید.

ترشح هورمون سروتونین
ورزش کردن موجب ترشح هورمون «سروتونین» در بدن می‌شود و از این طریق به تنظیم چرخه خواب و همچنین تقویت خلق و خوی دانشجویان کمک زیادی می‌کند. هورمون سروتونین یک ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی در بدن است که موجب تعادل روانی می‌شود و در رفتار اجتماعی، اشتها، حافظه و خواب ما تأثیر مستقیم دارد.

افزایش تمرکز و دقت
ورزش کردن هورمونی به نام «دوپامین» را در بدن آزاد می‌کند. این هورمون در بهبود یادگیری و همچنین افزایش تمرکز و توجه دانشجویان نقش مؤثری دارد. فعالیت بدنی شدید موجب می‌شود تا جریان خون به مغز افزایش پیدا کند و نورون‌های مغزی فعال شوند. این موضوع موجب رشد سلول‌های مغز به ویژه در «هیپوکامپ» می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۰ دقیقه ورزش قبل از مطالعه می‌تواند به افزایش تمرکز در یادگیری کمک زیادی کند.

افزایش انگیزه دانش آموزان
قطعاً مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به یک دانشجو کمک کند تا در دروس خود موفق باشد، داشتن انگیزه است. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در فصل امتحانات موجب ترشح هورمون «نوراپی نفرین» می‌شود و از این طریق سبب انگیزه بیشتر و بهبود تحریکات ذهنی در دانشجویان می‌گردد.

افزایش توانایی یادگیری
یکی دیگر از فواید ورزش در فصل امتحانات افزایش قدرت یادگیری است. ورزش کردن سبب افزایش جریان خون به مغز می‌شود و این موضوع موجب بهبود ترشح هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی شناختی و افزایش تمرکز در دانشجویان می‌شود.

کاهش اضطراب و استرس
از دیگر مزیت‌های ورزش در فصل امتحانات می‌تواند به کاهش ترشح هورمون «کورتیزول» در بدن اشاره کرد. این هورمون موجب ایجاد اضطراب و استرس در فرد می‌شود. ورزش ترشح این هورمون را کاهش می‌دهد و از همین رو فرد حس بهتری را تجربه خواهد کرد.

افزایش قدرت حافظه
شاید برایتان جالب باشد اما مطالعات نشان می‌دهد که ورزش در فصل امتحانات موجب آزاد شدن پروتئین‌هایی در مغز می‌شود که در بهبود حافظه نقش مؤثری دارند و هیپوکامپ مغز به طرز شگفت انگیزی به این پروتئین‌ها پاسخ می‌دهد و حافظه فرد را تقویت می‌کند. از طرف دیگر ورزش کردن به طور مرتب می‌تواند به افزایش اندازه هیپوکامپ مغز کمک کند و قدرت حافظه را در فرد افزایش دهد.

افزایش اعتماد به نفس
یکی دیگر از فواید ورزش در فصل امتحانات افزایش اعتماد به نفس دانشجویان است. ورزش کردن موجب می‌شود تا فرد از جسم خود احساس رضایت بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر فعالیت بدنی به ترشح هورمون‌های مفید در بدن کمک می‌کند و موجب می‌شود تا فرد احساس بهتری را تجربه کند و از این طریق اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

افزایش انرژی
بنابر اعلام مفدا، محققین دریافته‌اند که بین سلامت جسمانی و عملکرد تحصیلی ارتباط قوی وجود دارد. ورزش کردن حتی با شدت کم، می‌تواند سطح انرژی را تقویت کند و به دانشجویان کمک کند تا با انرژی بیشتری دروس را مطالعه کنند. ورزش موجب افزایش خلاقیت و انرژی ذهنی می‌شود و به شما کمک می‌کند تا برای ساعات بیشتری مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا