رپورتاژ

شست و شوی فرش در شمال تهران با قالیشویی شاه عباسی

اداکسو

وقتی به تاریخ آثار باستانی و هنری کشورمان نگاه می کنیم متوجه می شویم که فرش جایگاه ویژه ای در این میان دارد چرا که از گذشته های دور بافتن فرش در میان همه ی اقوام ایران زمین رواج داشته است . به مرور وبا گذشت زمان بافتن فرش دچار تغییراتی شد، در گذشته همه ی فرش ها دستبافت بودند و از الیاف های کاملا طبیعی ساخته می شدند حتی برای رنگ کردن نخ های فرش از رنگ های کاملا طبیعی استفاده شده است به عنوان مثال از پوست گردو برای رنگ کردن نخ ها استفاده شده است اما با به وجود آمدن دستگاه ها و وسایل پیشرفته این فرش ها دچار تغییراتی شدند و به مرور جای خود را به فرش های ماشینی دادند البته هنوز هم فرش های دستبافت در بسیاری از مناطق ایران مثل مناطق روستایی و عشایری و یا در بسیاری از آموزشگاه ها توسط افراد علاقه مند به این حرفه بافته می شوند . وقتی می بینیم که فرش اهمیت زیادی در میان مردم دارد پس لازم است نکاتی را در مورد مراقبت از آن ها بدانیم نکاتی مانند شست و شوی فرش ها پس با ما همراه باشید تا در ادامه ی این مقاله با نحوه ی صحیح شست و شوی فرش ها آشنا شویم .

تعریف قالیشویی

شاید وقتی سخن از قالیشویی به میان می آید نا خود آگاه تصویری  از حیاطی بزرگ که در داخل آن فرش ها پهن شده اند و افراد خانواده مشغول شست و شوی آن ها هستند به ذهنمان خطور پیدا کند این تصور بیشتر ریشه در این دارد که گذشته ها عمل شستن فرش ها در خانه و توسط افراد خانواده انجام شده است. بیشتر ما حتما خاطرات مربوط به خانه تکانی های قبل از عید در گذشته ها را به یاد داریم. خانه تکانی که بخش مهم آن شستن فرش ها بود در گذشته فرش ها را معمولا با شوینده های معمولی مثل آب صابون می شستند و به نوع فرش و مواد به کار رفته در تولید آن ها توجه نمی شد و همه ی فرش ها شست و شویی معمولی داشتند به همین دلیل ممکن بود بسیاری از فرش ها مثل فرش های دستبافت دچار تغییرات و آسیب هایی می شدند مثلا ممکن بود که فرش های دستبافت بعد از شست و شو دچار تغییر رنگ شوند اما با گذشت زمان و به وجود آمدن قالیشویی ها شستن فرش ها هم دچار تغییراتی شد. قالیشویی ها مجهز به دستگاه های پیشرفته و مخصوصی هستند که هم عمل شست و شو را راحت تر و سریع تر کردند و هم در آن ها نحوه ی شستن فرش ها با هم متفاوت است برای این کار بسته به نوع فرش از شوینده های مخصوص و دمای آب مختلفی استفاده می کنند.

مزایای شستن فرش در قالیشویی

1­­­_ ­انتقال و جا به جایی فرش ها توسط قالیشویی ها کاملا اصولی انجام می شوند تا فرش ها دچار کوچک ترین کثیفی یا آسیبی نشوند.

۲_ عمل شست و شو در قالیشویی ها کاملا حرفه ای وبا دستگاه های پیشرفته انجام می‌ شود.

۳_ آبکشی فرش ها توسط دستگاه های مخصوص و تحت فشار یکنواخت انجام می شود.

۴_ کار شست و شوی فرش توسط افراد ماهر و مجرب انجام می شود.

۵_ با توجه به نوع الیاف و مواد به کار برده شده در تولید فرش از شوینده های مخصوص استفاده می شود .

شست و شوی فرش در قالیشویی و تاثیر آن بر دوام و عمر فرش

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد فرش ها جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند با وجود اینکه از گذشته تا کنون دچار تغییرات زیادی شده اند و هر روزه با طرح ها و نقش های مختلفی وارد بازار می شوند اما همیشه نقش مهمی در چیدمان و دکوراسیون منزل ما دارند. بیشتر ما می دانیم که فرش ها دو نوع ماشینی و دستبافت را شامل می شوند که روش تولید آن ها با یک دیگر متفاوت است. در گذشته که علم پیشرفت چندانی نداشت و بیشتر امکانات بشر در حد ابتدایی بود بیشتر فرش ها توسط زنان و به وسیله مواد کاملا طبیعی بافته شده و مورد استفاده قرار گرفته است اما با گذشت زمان و پیشرفت علم دستگاه ها و وسایل مخصوصی برای بافت فرش ساخته شد به این ترتیب فرش های دستبافت جای خود را به فرش های ماشینی دادند. امروزه فرش های دستبافت به دلیل اینکه قیمت بسیار بالاتر و سرعت تولید  خیلی کمتری نسبت به فرش های ماشینی دارند بیشتر در قسمت تزئینات منزل مورد استفاده قرار می گیرند.

درست است که تولید فرش های ماشینی سرعت بیشتری نسبت به فرش های دستبافت دارند و به دلیل نوع مواد به کار رفته در تولید آن ها قیمت کم تری نسبت به فرش های دستبافت دارند اما به هر حال خرید این نوع فرش نیز هزینه های قابل توجهی برای مشتریان در بر خواهد داشت پس ضروری است مراقبت های لازم برای حفظ فرش نیز به کار برده شود .یکی از اصلی ترین مراقبت های فرش مربوط به شست و شوی آن است اگر شست و شوی همه فرش ها یکسان باشد ممکن است آسیب های جدی به تار و پود فرش وارد شود اما شستن فرش در قالیشویی از آسیب های وارده به فرش جلوگیری می کند علاوه بر روش شستن فرش نحوه ی خشک کردن فرش نیز نقش مهمی در عمر فرش دارد چرا که اگر فرش به طور کامل و صحیح خشک نشود تار پود فرش دچار پوسیدگی خواهد شد اما در قالیشویی ها آب موجود در فرش را توسط دستگاه خارج می‌کنند بدون اینکه به فرش صدمه ای وارد شود و بعد فرش را در جای مخصوص قرار می دهند تا به طور کامل خشک شود .

شست و شوی فرش در شمال تهران با قالیشویی شاه عباسی

با توجه به اهمیت شستن فرش ها و نقش آن در حفظ سلامت فرش توصیه می شود شست و شوی فرش توسط قالیشویی انجام شود. قالیشویی شاه عباسی یکی از معتبر ترین قالیشویی ها در سطح شهر تهران است که شعبه های زیادی دارد وبه شست و شوی فرش در شمال تهران می پردازد، این شرکت شعبه های مختلفی از قالیشویی در شمال تهران رادایر کرده است که د رتمام نقاط این منطقه شعبه دارد که می توان به قالیشویی د ر جردن، قیطریه، الهیه، زعفرانیه، فرمانیه و نقاط دیگر اشاره کرد. بنابراین می توانید برای شست و شوی فرش های خود با این قالیشویی تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا