آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

«روزِ سرنوشت» برای ایران /حضور پرُ تعداد سیاسیون در پای صندوق های رأی +جدول

اداکسو

به انتشار از سایت معرفت نیوز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از ساعت ۸ صبح امروز، (۱۵ تیر ماه) زنگ آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به صدا در آمد تا در رقابت میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، نام یک نفر به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران از صندوق های رأی بیرون بیاید.

انتخاباتی که دور اول آن، هفته گذشته (۸ تیر ماه) برگزار شد و از ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجدین شرایط این انتخابات، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر پای صندوق آراء رفتند. همچنین در دور اول انتخابات مسعود پزشکیان توانست ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی را از آن خود کند.

سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸، محمد باقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰، مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی کسب کردند. همچنین تعداد آرای باطله نیز یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رأی اعلام شد.

اما درپی مشارکت ۴۰ درصدی مردم، انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم رفت تا تکلیف نهمین رئیس جمهور ایران امروز (۱۵ تیرماه) از میان ۲ نامزد انتخاباتی یعنی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان مشخص شود.

توصیه مهم رهبر انقلاب درباره انتخابات

به روال هر انتخابات، رهبر انقلاب در دقایق اولیه انتخابات با حضور در حسینیه امام خمینی، رأی خود را به صندوق انداختند. ایشان پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

روز سرنوشت‌سازِ ایران

از همان دقایق اولیه آغاز انتخابات، برخی چهره‌های سیاسی فارغ از چپ یا راست بودن، با حضور در پای صندوق‌های رأی، از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند. حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، با حضور در حسینیه جماران، خطاب به مردم گفت: « امیدوارم همه ملت ایران، با هر گرایشی، با هر رویکردی در این انتخابات سرنوشت ساز شرکت کنند. امروز جوری نباشد که بعدا افسوس بخوریم از اینکه فرصت را از دست دادیم؛ همه بیایند و با شوق و به امید بهبود و به امید سربلندی ایران و انشاءالله که موفق باشند.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دور اول، هم با حضور در پای صندوق رأی در حرم مطهری رضوی(ع)، گفت: «امروز زمان انتخاب مهم‌ترین شخص اجرایی کشور است؛ فردی که تمشیت امور کشور در دست او قرار دارد. اگر امروز کسی تردید کند و در انتخابات حضور نیابد، در حقیقت تصمیم‌گیری برای ۴ سال آینده خود را رها کرده است. در مرحله قبل ۴۰ درصد مردم مشارکت کردند که متاسفانه پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. امیدواریم مردم با حضور پرشور خود در این مرحله، مشارکت پایین مرحله قبل را جبران کنند و سرنوشت ۴ سال آینده خود را به درستی رقم زنند.»

سید هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، در پای صندوق رأی گفت: «آنهایی که رای نمی دهند معمولا شانس را به نفر مخالف خود می دهند و این رای ندادن جنبه مثبت ندارد، بیشتر جنبه های منفی دارد؛ حداقل در این موقعیت که همه دوستان و بزرگان این مطلب را گفتند. صد درصد مشارکت مردم در سرنوشت کشور موثر است. رئیس جمهور برخلاف آنچه که می گویند هیچ کاره است، همه کاره می باشد. رئیس قوه مجریه است و وزرا و کارگزاران اجرایی همه تحت نظر و مدیریت آن هستند.»

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در دولت یازدهم و دوازدهم هم تاکید کرد: «شاید هیچ زمانی مثل این بار «رای من، رای تو، رای ما» تا این حد تاثیرگذار نبوده است

* در جدول زیر اظهارات چهره‌های شاخص را در پای صندوق‌های رأی را می‌خوانید؛ (این جدول به روز می شود)

ردیف

اسم

حوزه اخذ رأی

اظهارات

۱

علی اکبر ناطق نوری/ عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام

حسینیه ارشاد

———————-

۲

حسن روحانی/ رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم

یکی از مدارس منطقه یک

———————-

۳

سید محمد خاتمی/ رئیس دولت اصلاحات

حسینیه جماران

* امیدوارم همه ملت ایران، با هر گرایشی، با هر رویکردی در این انتخابات سرنوشت ساز شرکت کنند.

* امروز جوری نباشد که بعدا افسوس بخوریم از اینکه فرصت را از دست دادیم؛ همه بیایند و با شوق و به امید بهبود و به امید سربلندی ایران و انشاءالله که موفق باشند.

۴

سید حسن خمینی/ تولیت حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران

حسینیه جماران

* حقیقتا امیدوار هستم که مشارکت مردم از مرحله قبل بیشتر شود، البته نظرسنجی‌ها هم نشان داده‌اند که میل مشارکت نسبت به دوره قبلی بیشتر است.

* امیدواریم امروز انتخابات پرشور برگزار شود تا فردا جشن ملی را بگیریم و رئیس جمهور انتخاب شود.

* گاهی امکان دارد در روند انتخابات بین نامزدهای انتخاباتی کدورت و اختلافاتی شکل بگیرد که امیدواریم فردا هرکسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد این کدورت‌ها را کنار بگذارد و رئیس جمهور همه باشد.

* بار دیگر از مردم دعوت می‌کنم تا در انتخابات شرکت کنند و شخصی که معیار ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی را دارد انتخاب کنند.

۵

علی لاریجانی /مشاور رهبری و رئیس سابق مجلس

روستای لوت بخش لاریجان در شهرستان آمل

———————-

۶

آیت‌الله نوری همدانی/ مرجع تقلید

صندوق رأی ۱۷۳

* امیدوار هستیم که مشکلات مردم به وسیله فردی که به عنوان رئیس جمهور تعیین می شود، حل شود.

۷

آیت‌الله مظاهری/ مرجع تقلید

صندوق سیّار شمارۀ ۸۵۳ اصفهان

———————-

۸

آیت‌الله بیات زنجانی/ مرجع تقلید

شعبه صفائیه قم

———————-

۹

آیت‌الله سبحانی/ مرجع تقلید

صندوق رأی ۱۷۴

* ریاست جمهوری در نظام اسلامی یکی از اصول و ارکان آن است.

* کسانی که علاقه‌مند هستند جمهوری اسلامی قوی باشد، کارها را حل و مشکلات را برطرف کند طبعا باید نسبت به رکن ریاست جمهوری علاقه‌مند باشند و هر کجا باشند بر اساس تشخیص خود به کسانی که اصلح هستند رأی دهند که این امر به تمام معنا یک وظیفه ملی است.

۱۰

غلامحسین محسنی اژه‌ای/ رئیس قوه قضائیه

مسجد لرزاده

* امروز روز جمعه روز ۱۵ تیرماه، روز سرنوشت‌سازی برای کشور است. رئیس جمهور هرچقدر با آرای بالاتری انتخاب شود از پشتوانه بیشتر مردمی برخوردار است و مقام اول اجرایی کشور می‌تواند برنامه‌هایی که دارد را بهتر و سریع‌تر به اجرا برساند.

* اگر ما با دید ملی، دینی و سیاسی نگاه کنیم و اگر نسبت به سرنوشت و پیشرفت کشورمان و رفع مشکلات نظر داریم باید امروز به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و به فردی که به عنوان کاندیدای اصلح تشخیص داده‌ایم، رای دهیم.

* استحضار دارید که رییس جمهور رییس شورای عالی فضای مجازی است، یعنی کسانیکه به فضای مجازی چه از جنبه‌های فرصتی و چه از جنبه‌های تهدیدی نگاه می‌کنند، رییس جمهور می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. رییس جمهور رییس شورای عالی فرهنگی کشور است و اگر کسانی نسبت به مسائل فرهنگی کشور نقطه‌نظراتی داشته باشند و به دنبال اصلاح یا ارتقای فرهنگ هستند باید بدانند که رییس جمهور در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. رییس جمهور رییس شورای عالی اقتصاد است و اگر امروز مردم نسبت به مسائل اقتصادی کشور و رفع مشکلات و محدودیت‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم، دغدغه دارند رییس جمهور می‌تواند موثر باشد.

* رییس جمهور رییس شورای عالی امنیت کشور است، رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، یک اصل اساسی در قانون اساسی حقوق مردم است و رییس جمهور می‌تواند در زمینه احقاق حقوق مردم تلاش کند. بنابراین بسیار روشن است که امروز، روز بسیار مهمی است و انشاالله مردم برای رفع بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌هایی که به نظر خودشان می‌رسد و یا برای برداشتن گام‌های بلندتر در جهت پیشرفت کشور، در انتخابات شرکت کنند و رای خود را به صندوق بیندازند.

۱۱

محمدباقر قالیباف/ رئیس مجلس دوازدهم

حرم مطهر رضوی(ع)

* امروز زمان انتخاب مهم‌ترین شخص اجرایی کشور است؛ فردی که تمشیت امور کشور در دست او قرار دارد. اگر امروز کسی تردید کند و در انتخابات حضور نیابد، در حقیقت تصمیم‌گیری برای ۴ سال آینده خود را رها کرده است.

* {با ابراز تأسف از کاهش مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری}: در مرحله قبل ۴۰ درصد مردم مشارکت کردند که متاسفانه پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. امیدواریم مردم با حضور پرشور خود در این مرحله، مشارکت پایین مرحله قبل را جبران کنند و سرنوشت ۴ سال آینده خود را به درستی رقم زنند.

* همه وظیفه داریم به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم، رئیس‌جمهور هرگز نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند. البته که ما در عین حال بر پاسخگویی رئیس‌جمهور تاکید داریم، اما کمک مردم و به خصوص جوانان به دولت برای پیشبرد اهداف ضروری است.

* {با اشاره به اینکه امروز مهمترین دغدغه کشور، اقتصاد است}: دولت باید این حوزه را در اولویت قرار دهد. برای حل مشکلات اقتصادی مانند هر اقدام دیگری نیازمند اجماع و وحدت ملی هستیم.

* امیدواریم دولت کابینه‌ای قوی تشکیل دهد، مهم‌ترین تصمیم مجلس، بررسی دقیق و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی خواهد بود. مهمترین نقش مجلس در اولین گام، تایید کابینه قوی برای دولت است. پس از آن نیز همکاری‌های مشترک خصوصا برای اجرای برنامه هفتم آغاز خواهد شد. امیدواریم در ۴ سال آینده مجلس و دولت به خوبی با یکدیگر همکاری کنند و میثاق ملی بین دولت، مجلس و مردم شکل گیرد.

۱۲

محمد مخبر/ سرپرست ریاست جمهوری

ستاد انتخابات کشور

* اصل حضورم در وزارت کشور قبل از هرچیز برای قدردانی از اعضای ستاد انتخابات کشور و دست‌اندرکاران انتخابات است که واقعاً کار سختی انجام می‌دهند و به طور معمول از یک سال قبل کار را برای انتخابات آغاز می‌کنند تا در تمام کشور امکان لازم برای پای صندوق‌های رأی آمدن همه فراهم باشد.

* الان که از روند برگزاری انتخابات در کشور بازدید کردم، شاهد هستیم چند ۱۰ هزار نفر در برگزاری انتخابات سهیم هستند. کار خوب پیش رفته است و در بازدیدی که داشتیم تاکنون، نسبت به هفته گذشته افراد بیشتری رأی خود را به صندوق انداختند و استقبال بهتر و معناداری انجام شده است.

* امیدوارم امروز شاهد حضور گسترده‌تری از مردم در این انتخابات باشیم‌. به دقت حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند.

۱۳

احمد جنتی/ دبیر شورای نگهبان

صندوق سیار شماره ۱۶۹۳

———————-

۱۴

مسعود پزشکیان/ نماینده تبریز در مجلس/کاندیدای انتخابات

مدرسه عاشورای قلعه‌حسن‌خان

———————-

۱۵

سید هادی خامنه‌ای/ دبیرکل مجمع نیروهای خط امام

حسینیه ارشاد

* آنهایی که رای نمی دهند معمولا شانس را به نفر مخالف خود می دهند و این رای ندادن جنبه مثبت ندارد، بیشتر جنبه های منفی دارد؛ حداقل در این موقعیت که همه دوستان و بزرگان این مطلب را گفتند.

* صد درصد مشارکت مردم در سرنوشت کشور موثر است. رئیس جمهور برخلاف آنچه که می گویند هیچ کاره است، همه کاره می باشد. رئیس قوه مجریه است و وزرا و کارگزاران اجرایی همه تحت نظر و مدیریت آن هستند.

* نمی شود از این انتخاب بزرگ صرف نظر کرد.

۱۶

محمد جواد ظریف/ وزیر امور خارجه دولت روحانی

مدرسه عاشورای قلعه‌حسن‌خان

———————-

۱۷

سعید جلیلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام /کاندیدای انتخابات

مسجد جامع قرچک

* سلام بر همه مردم عزیز ایران در اقصی نقاط کشور که بار دیگر جمهوریت نظام را به رخ جهانیان می‌کشانند. امروز همه دنیا اعتراف دارند که این مردم هستند که تعیین می‌کنند در چهار سال آینده چه کسی مسئولیت ریاست جمهوری را عهده‌دار باشد و این حق شماست که تعیین کنید چه مسیری، چه فردی و چه رویکردی در ۴ سال آینده کشور را اداره کند.

* آنچه که مردم انجام می‌دهند کاری بزرگ است، من بارها عرض کردم که برنامه، برآورد، شعار و رویکرد ما این است که امروز یک جهان فرصت داریم و در چهار سال آینده این جهان فرصت باید تبدیل به یک ایران جهش شود.

* لازمه ی اینکه ما به چنین جهشی دسترسی داشته باشیم این است که همه مردم باید آن نقش پرشکوه خود را ایفا کنند و امروز نقطه شروع آن حرکت و ایفای نقش است و از همین‌ها شروع می‌شود.

* هرچه مردم بیشتر پای صندوق‌های رای بیایید، آن نقش پرشکوه ایفا می‌شود و قدرت نظام و توانایی آن برای یک جهش بزرگ در ۴ سال آینده بیشتر فراهم می‌شود.

* با حضور گسترده مردم و با انتخاب شایسته آنها، در چهار سال آینده نه تنها مسائل و مشکلات روزمره حل شود بلکه یک جهش بزرگ داشته باشیم و از امروز این نقش آغاز می‌شود.

* از فردا نیز هر کس که منتخب مردم شد مورد احترام همه است و رئیس جمهور همه کشور است، همه باید به او کمک کنند تا با قدرت ۴ سال پرشکوه و پرافتخار را برای کشور رقم بزنیم.

۱۸

عباس عراقچی/ معاون وزیر خارجه در دولت روحانی

مسجد امام صادق (ع) میدان اقدسیه

شاید هیچ زمانی مثل این بار «رای من، رای تو، رای ما» تا این حد تاثیرگذار نبوده است.

۱۹

صادق آملی لاریجانی/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت

صندوق سیار۱۶۹۳مستقر

* حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای در اقتدار و امنیت ملی کشور تاثیر بسزایی دارد و در واقع باید فرصت‌ها را مغتنم بشماریم.

* کسی که امروز ان شاءالله به فضل الهی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، کسی است که سرنوشت اجرایی کشور را بر عهده خواهد داشت و این مسأله بسیار مهمی است؛ چرا که با توجه به عمده مشکلات کشور در حوزه اجرایی کسی باید سکاندار این امر مهم باشد که بتواند این مشکلات را برطرف و به وعده‌هایی که داده، عمل کند.

* حضور مردم بسیار سرنوشت ساز و مهم است؛ هم استیفای حقشان است و هم یک تکلیف الهی است و هر کسی که سربلندی کشور را می‌خواهد، با هر سلیقه و گرایشی باید در انتخابات شرکت کند. امیدوارم که این دوره مردم بهتر از هفته قبل در انتخابات شرکت کنند و حضور گسترده‌تری داشته باشند و آنچه که خیر است، مقدر شود.

*کلامی هم با نامزدهای این انتخابات دارم که امروز یکی از آنها به عنوان رئیس جمهور تعیین می‌شوند؛ انتخابات اقتضائاتی دارد و نامزدها حرف‌هایی زدند و وعده‌هایی دادند و نسبت به هم نقدهایی کردند، اما از فردا باید فضای همدلی حاکم باشد و خدای ناکرده این‌گونه نباشد کلماتی که چه خودشان و چه ستادها و هواداران‌شان در این ایام گفتند، بخواهد ادامه پیدا کند. نامزدها در مقام رقابت سخنانی می‌گویند که البته گاهی انسان توقع دارد که بهتر از این‌ها گفته شود اما به هر حال اقتضای رقابت چنین بوده است اما از فردا باید همدلی باشد و همه با هم کمک کنند و هر کسی که رئیس جمهور شد به او کمک کنند.

* مشکلات کشور کم نیستند و رئیس جمهور به تنهایی نیز حتماً نمی‌توانند این کارها را انجام دهد، همه باید به هم کمک کنند و مردم و مسئولین دست به دست هم بدهند تا بتوانند مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد به ویژه مسئله معیشت و اقتصاد، همچنین تورم و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و مسائل فرهنگی و اجتماعی برطرف شود. امیدواریم با همدلی، همیاری و هم افزایی همه نیروهایی که در صحنه‌های اجتماعی فعالند و همچنین همه مردم بر این مشکلات فائق آییم و خداوند آنچه که خیر است را مقدر کند و مشکلات کشور را نیز به ویژه در مقابله و مواجهه با دشمنان جمهوری اسلامی بیمه و توانمند کند.

۲۰

احمد وحیدی/ وزیر کشور

ستاد انتخابات کشور

* از همه مردم دعوت می کنیم در آغازین ساعات در شعب اخذ رأی حاضر شوند. امیدواریم این انتخاب مانند انتخابات گذشته پربرکت باشد و بیش از پیش برای ساختن آینده کشور مفید قرار بگیرد. از مردم عزیز می‌خواهیم در آغازین ساعت روز در پای صندوق رای حضور داشته باشند و اقتدار و بزرگی ملت ایران را به اثبات برسانند.

* هر اظهارنظر اعلامی از ستاد انتخابات کشور که از صداوسیما منتشر شود، مورد قبول است و مردم توجه ای به گزارش های خارج از این چارجوب نکنند.

۲۱

سردار امیرعلی حاجی زاده/ فرمانده نیروی هوا و فضا سپاه

مسجد ابوذر تهران

* به نیت حاج قاسم رأی دادم. یک خواهش دارم که کوتاهی نکنید، با یک کار ساده می توانید به کشور کمک کنید.

* در دوره جنگ به خاطر دارم که خیلی‌ها انتقاد داشتند ولی کسی کوتاهی نمی کرد و همه پای کار می آمدند. امروز هم باید ملت ایران یک پارچه بیایند حضور پیدا کردند و این مشارکت برای کشور لازم است. هر رأی مانند یک تیر موشک است.

۲۲

امیرسرلشکر عبدالرحیم موسوی /فرمانده کل ارتش

صندوق سیار ۴۰۶

* برای آن برادر یا خواهری که در انتخابات شرکت نکرده، هر دلیلی وجود داشته و چه بسا آن دلیل محکم هم بوده، اما به نظر من دلایل شرکت کردن در انتخابات خیلی محکم‌تر است. ما وظیفه اجتماعی، ملی و دینی داریم و سرنوشت خودمان است.

* قضیه فقط همین چهار سال ریاست جمهوری نیست. خیلی از ریل‌گذاری‌ها در این چهار سال صورت می‌گیرد. با رای دادن ما سرنوشت فرزندان و آیندگان و کشورمان را تعیین می‌کنیم بنابراین به نظرم بی‌تفاوت بودن هیچ دلیل منطقی پشت خود ندارد.

* به هرحال مردم باید بیایند. افراد در دور اول از آن شش نفر یک نفر به طبع‌شان نزدیک‌تر بوده و باید می‌آمدند و رای می‌دادند. الان هم از بین دو نفر کاندیدا یک نفر را انتخاب کنند. آنها فردی که به طبع و ذوق و ایده‌ها و دلشان نزدیک است را انتخاب کنند. فردی را انتخاب کنند که او را برای آینده کشور بهتر می‌دانند.

* بله ممکن است دو کاندیدا با خواسته‌های برخی آحاد مردم، تطبیق نداشته باشند؛ اما به فردی که نزدیک‌تر است رای بدهند. اگر یکی از کاندیداها با رای بسیار بالا بیاید و سکان کشور را به عهده بگیرد با اینکه با میزان مشارکت پایین بالا بیاید بسیار متفاوت است.

* برای ارتش هرچقدر رای بیشتر باشد، موضوع اقتدار و بازدارندگی تقویت خواهد شد؛ یعنی آن وظیفه اصلی که ارتش دارد، با مشارکت بالا تسهیل می‌شود. از طرفی نیروهای مسلح و ارتش پشتوانه قوی‌تری خواهند داشت.

* {با اشاره به اینکه چه کسی انتخاب شود اصلا اهمیتی ندارد}: ما از روز اول پیروزی انقلاب هم این سابقه و نگاه موجود است. هرکسی که مسئولیت اداره این کشور را به عهده داشته ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا به او کمک کرده است. هرجا لازم بوده ارتش پای کار آمده است. فرد منتخب برای ما تفاوتی نمی‌کند و ارتش خود را به عنوان سازمانی فراملی می‌داند اگر دولت، دولت موفقی باشد این موفقیت از آن کل کشور است و زندگی مردم را تضمین می‌کند. هر فردی که انتخاب شود ارتش جمهوری ایران از او حمایت خواهد کرد.نص

۲۳

حسین دهقان/ رئیس بنیاد مستضعفان

حسینیه ارشاد

* از رئیس جمهور آینده انتظار می رود آنچه که خواسته و مطالبه مردم و رهبری است را عینا عمل کند. در همه زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید پیرو خط رهبری بوده و مطالبات مردم را محقق کند.

* چه میزان مشارکت و چه میزان رایی که مردم می دهند نقش تعیین کننده دارد. این حضور نشانگر وحدت، انسجام و مطالبه جمعی جامعه است. این حضور مردم دست مایه قوی است برای فردی که انتخاب می شود.

* توصیه بنده به رئیس جمهور منتخب این است که از خدا بترسد و برای مردم کار کند.

۲۴

محمود واعظی/مسئول دفتر رئیس جمهوری سابق

حسینیه جماران

* مردم در اول وقت بیایند و رای بدهند خودش یک پیامی می دهد به کسانی که مردد هستند.

* مرددین عزیز و کسانی که هفته گذشته رای ندادند به آنها احترام می گذاریم، از آنها خواهش می کنیم، این مملکت مال شماست، با رای دادن شما سرنوشت آن را تعیین می کنید، اگر شما رای ندهید کسانی که می آیند و به کاندیدای خود رای می دهند برای شما هم رای می دهند و شما مجبورید سیاست هایشان را قبول کنید. لذا من خواهش می کنم که بیایید و یک دولت قوی با مشارکت بالا که همه مشکلات را حل می کند تشکیل دهید.

۲۵

اسحاق جهانگیری/ معاون اول دولت روحانی

حسینیه ارشاد

* مردم باید بررسی کنند، با کدام یک از این دو کاندیدا و با کدام یک از این دو تفکر می توان ایران را در یک مسیر خیلی خوبی قرار داد، هر کسی به ایران و به سرنوشت آن علاقه مند است باید به پای صحنه بیایند.

* رأی ندادنِ ما باعث می‌شود فکر و اندیشه‌ای که درست نیست و قبول نداریم حاکم شود و این به مصلحت کشور نیست.

* {در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است پزشکیان دولت سوم روحانی را تشکیل دهد»}: این از آن حرف های بداخلاقی‌ست، آقای پزشکیان یک‌ شخصیت بزرگ و مستقلی است که با فکر و اندیشه خودش به انتخابات آمده است و دولت هیچکس را تشکیل نمی‌دهد.

* {درخصوص‌ توصیه به افراد مردد}: من واقعا مکرر گفتم که انتخابات این دوره بسیار حساس است به دلایلی که کشور با مسائل حساسی روبه‌رو است، از مسائل معیشت مردم تا مسائل اقتصادی مهمی مانند ناترازی جدی در حوزه آب، هوا، بودجه، انرژی همین‌طور در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حوزه جوانان و زنان موضوعات جدی داریم، مباحث آموزشی هم از همین دست است.

* همچنین در بحث روابط بین‌المللی با تحریم های ظالمانه‌ای که با آن مواجه هستیم، منطقه ما در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته باید با دقت بالا مباحث رصد شود و تصمیمات اتخاذ شود. الان دو تفکر در انتخابات حضور دارد مردم باید بررسی کنند که با کدامیک از این دو کاندیدا می‌شود مسا.ل کشور را حل کرد و ایران را در مسیر خوبی قرار داد.

۲۶

عباس آخوندی /وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی

حسینیه ارشاد

* من فکر می‌کنم که فضا برای اعمال اراده ملی فراهم است.

* افراد می‌توانند تا حد زیادی مطمئن باشند که اراده، نظر و رای‌شان واقعاً محاسبه می‌شود.

* بنابراین، باید از این فرصت حداکثر استفاده را کرد و همه باید بیایند و در انتخابات شرکت کنند.

* این فرصت را از دست ندهید و سهم خود را در تعیین سرنوشت کشور ایفا کنید.

۲۷

محمدرضا عارف/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

حسینیه جماران

* رأی دادن یک وظیفه است‌ و به نظر من بهتر است که آدم هرچه زودتر وظیفه‌اش را انجام بدهد. در کنار این وظیفه شخصی، احساس می‌کنم اگر مسئولین زودتر رأی بدهند، جوانان انگیزه بیشتری برای‌ مشارکت و حضور پیدا می‌کنند.

* امیدوارم که امروز مشارکت بیش از جمعه گذشته را شاهد باشیم، ۶۰ درصدی که نیامدند، باید علت نیامدنشان بررسی شود؛ طبیعتا حرف‌هایی دارند. ان شاءالله بتوانیم با تعامل با آنها و پیگیری مطالباتشان که قطعا مطالبات به حقی هست، در انتخابات‌های آینده حضور آنها را داشته باشیم.

* ان شاءالله امروز هموطنان به میدان بیایند؛ با این قول و قرار که به مطالبات آنها رسیدگی می‌شود و فضای کشور را به سمت همدلی و همبستگی بیشتری خواهیم برد.

* نکته‌ای که من در یکی از جلسات مطرح کردم‌ این است که در انتخابات گذشته شاید به این نتیجه رسیدیم که رقابت بین افراد است. به نظرم پیام مهم مرحله‌ اول این انتخابات رقابت و تقابل دو دیدگاه بود. دیدگاهی که متعلق به حضرت امام است‌ و نگاهی که به مردم‌ داشتند و منش اصلاح‌طلبانه که‌ ریشه در اسلام دارد و به میدان آمدند تا انقلاب پیروز شد. دیدگاه دیگری در کشور داریم که حقیقتا اعتقاد به رأی ندارد؛ یک نگاه قیّم مآبانه دارد و تلقی اش از حضور مردم‌ این است که مردم‌ بیایند و هرچه ما بگوییم را عمل کنند.

* مردم ما باید در یک فضای صمیمی و آرام انتخاب کنند که کدام‌ دیدگاه در چهارچوب قانون اساسی است؛ و شعارهای انقلاب اسلامی که "آزادی" و "جمهوری اسلامی" جزء شعارهای اصلی ما بود.

۲۸

هادی طحان نظیف/ سخنگوی شورای نگهبان

صندوق سیار شماره ۱۶۹۳

* براساس قانون امروز هرکس رای بیشتری را کسب کند، به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران معرفی می‌شود. تک تک شهروندان کشور چه کسانی که هفته گذشته رای دادند و چه کسانی که هفته گذشته رای ندادند، حق رای دهی دارند.

* از همه مردم می‌خواهیم که به پای صندوق‌های رای آمده و در انتخابات مشارکت کنند. رئیس جمهوری که با آرای بالاتری انتخاب می‌شود، قدرت بیشتری در پیش‌برد اهداف خود خواهد داشت. ما نیز به عنوان شورای نگهبان تمام تلاش خود برای صیانت و حفاظت از آرای مردم خواهیم کرد.

۲۹

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی/ عضو شورای نگهبان

صندوق سیار شماره ۱۶۹۳

* خدای بزرگ را سپاس می‌ گوییم که به ملت عزیز و بزرگوار این توفیق را داد که در روز جمعه باز بیعت خود را با نظام جمهوری اسلامی ابراز کنند و پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

* بر اساس گزارش‌هایی که رسیده تا به حال استقبال باشکوه و باعظمت بوده است و امیدواریم که این روند همچنان تا پایان وقت قانونی ادامه پیدا کند و مردم با مشارکت خوب خود دشمنان را مایوس‌تر از گذشته کنند.

* امام رضا (ع) می‌فرمایند که هرگاه مشغول کاری بودید، اگر دیدید خوب پیش می‌رود مغرور نشو و همچنان متوکل بر خدا باش و از خداوند متعال درخواست کن که خدایا کار من را به سلامت بدار و اتمام بکن؛ ما نیز به درگاه خداوند متعال تضرع می‌کنیم که خدایا این کار و حماسه بزرگ را به سلامت به اتمام برسان و با همت مردم خوب ما چنین چیزی متوقع است که مورد لطف خاص خداوند قرار بگیرد.

* {با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ایران در دنیا}: امروز در دنیا انتخابات ایران مورد توجه است و شایسته است که مردمی که به نظام، سرنوشت و فرزندان خود و همچنین سرنوشت منطقه و به سرنوشت جهان بشریت علاقه کنند، در این انتخابات، با شور و بصیرت حضور پیدا کنند؛ ان شاءالله در آستانه ماه محرم که ماه حماسه و شور و عشق و بصیرت حسینی است مردم با بصیرت ما با الهام از بصیرت حسینی امروز حماسه‌ای مناسب با این کشور پدید خواهند آورد و چشم همه دشمنان کور خواهد شد.

۳۰

جمیله کدیور همسر عطاالله مهاجرانی و نماینده مجلس ششم

انگلیس

رأی به مسعود پزشکیان

رأی به ایران

ما برای آنکه ایران

گوهری تابان شود

خون دلها خورده‌ایم

۳۱

سیامک ره‌پیک/ قائم مقام شورای نگهبان

صندوق سیار شماره ۱۶۹۳

* به لطف خداوند مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حال برگزاری است. بنابر گزارش‌هایی که دریافت کردیم، مشارکت مردم در انتخابات تاکنون نسبت به مرحله اول قابل توجه است.

* در مرحله دوم انتخابات رقابتی‌تر است و ان‌شالله مشارکت مردم افزایش خواهد یافت.

* علاوه بر حضور و مشارکت خوب مردم که موجب عزت کشور می‌شود، نتیجه‌اش نیز انتخاب شخصی باشد که به مسائل اساسی کشور توجه کند و انتخاب مفید و موثری برای کشور باشد.

* از همه کسانی که در انتخابات نقش داشتند اعم از عوامل اجرایی و نظارتی و خبرنگاران تشکر می‌کنم، امیدواریم این تلاش‌ها برای کشور موثر و برای خودشان نیز ذخیره‌ای برای دریافت پاداش‌های معنوی باشد.

۳۲

خیرالله پروین/ عضو شورای نگهبان

صندوق سیار شماره ۱۶۹۳

———————-

۳۳

محمدحسن صادقی‌ مقدم / عضو شورای نگهبان

صندوق سیار شماره ۱۶۹۳

———————-

۳۴

محمدرضا فرزین/ رئیس کل بانک مرکزی

امامزاده صالح(ع)

* امیدوارم هر فردی که امروز بعنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود بتواند یک وفاق عمومی بین مردم و همفکر و همنظر کردن آنها بوجود بیاورد.

* امیدوارم این مشارکت به اتحاد مردم و اقوام ایرانی و دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد بینجامد و یک اتفاق نظر بین ملت بوجود بیاورد و پشتوانه اساسی برای نظام و تصمیم‌گیران اساسی کشور باشد.

۳۵

علی یونسی/ وزیر اطلاعات دولت خاتمی

حسینیه جماران

* امروز روز بسیار مبارکی برای ملت ایران است.

* ملت ایران فرصتی پیدا کرده تا با تمام احساس و قدرت بیاید و دولت آینده خودش را شکل بدهد و مردم می دانند این مشارکت است که می توانند آینده آنها را تامین و تضمین کند و امنیت، منافع و آزادی آنها را با مشارکت می توانند تضمین کنند.

* قبلا من گفته بودم که امنیت از دل صندوق های رای بیرون می آید و نه از زور، و نه از شرکت نکردن و لوله تفنگ و قدرت؛ بلکه از صندوق های رای است که امنیت و توسعه و آزادی در می آید. از مردم می خواهم که همه شرکت کنند. هفته گذشته شرکت نکردن مردم پیام مهمی داشت، فکر می کنم مسئولین جمهوری اسلامی این پیام را دریافت کردند و امروز با مشارکتشان می توانند پیام جدید خودشان را به مسئولین ابلاغ کنند.

۳۶

سعید لیلاز/ اقتصاددان

حسینیه جماران

* مرددین محترم نتیجه اش را دفعه قبل دیدند و اگر ادامه بدهند دفعه بعد هم نتیجه اش همین خواهد شد.

* به طور کلی تجربه ۱۰-۱۵ سال اخیر نشان داده که ما با عدم مشارکت به جایی نمی رسیم. جمهوری اسلامی آلترناتیو ندارد و بهترین گزینه مشارکت و دخالت در روند سیاسی است.

۳۷

محمد توسلی/ اولین شهردار تهران در دولت موقت و دبیرکل نهضت آزادی

حسینیه ارشاد

———————-

۳۸

معصومه ابتکار/ معاون امور زنان و خانواده دولت روحانی

حسینیه جماران

———————-

۳۹

صدیقه مصطفوی/ دختر بزرگ امام راحل(ره)

حسینیه جماران

———————-

۴۰

حسینعلی امیری/ معاون پارلمانی دولت یازدهم و دوازدهم

حسینیه جماران

———————-

۴۱

عیسی زارع‌پور/ وزیر ارتباطات دولت سیزدهم

ستاد انتخابات کشور

* مثل سه انتخاباتی که در ۵ ماه گذشته برگزار شده است، ارتباطات بخش کلیدی در برگزاری انتخابات دارد چون احراز هویت برخط انجام می شود. امروز شاهد پوشش ۱۰۰ درصد شعب اخذ رأی هستیم و تمام دستگاه احراز هویت به شبکه متصل شده اند.

* ۹۹.۵ درصد استعلامات به شکل برخط انجام شده که نشان می دهد شبکه باکیفیت و پایدار بوده است. ۴۰۰ تیم مشغول پایش فیبرنوری و زیرساخت های ارتباطی هستند تا اگر قطعی عمدی یعنی خرابکاری یا سهوی بوجود آید، به سرعت مساله را برطرف می کنند. من هم امروز در ستاد انتخابات کشور در کنار وزیر کشور هستم تا پایداری شبکه را رصد کنیم.

* در روزهای گذشته چند مورد خرابکاری در شبکه داشتیم، اما همکاران من در آماده باش هستند و با تلاش خود موجب شدند که این اقدامات خرابکارانه اثری بر شبکه نداشته باشد و شبکه پایدار است.

۴۲

محمد جواد آذری جهرمی/ وزیر ارتباطات دولت دوازدهم

حسینیه جماران

———————-

۴۳

محمدباقر نوبخت/ رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی

حسینیه جماران

* مهم است که چه کسی رئیس جمهور می شود. طبق آنچه از سراسر کشور به من گزارش شده مشارکت امروز تا اینجا خوب بوده است.

* {در توصیه ای به افرادی که هفته گذشته در انتخابات مشارکت نکردند}: باید از حق مان استفاده کنیم و حتی اگر نظرمان باید ۴۰ درصدی که رای داده بودند متفاوت باشد.

۴۴

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی/ رئیس بنیاد شهید در دولت سیزدهم

حسینیه ارشاد

* الان اصل ماجرا حضور مردم است. ان شاءالله مردم با قوت آمده و رای دهند. انتخاب رئیس جمهور هم یک حق و هم یک تکلیف است. دولتی که سر کار می آید، رئیس جمهور همه ملت ایران خواهد بود. چه ما به او رای بدهیم و چه رای ندهیم.

* منتهی رئیس جمهوری که رای آن ضعیف باشد، من فارغ از مصداق می گویم هم در روابط بین الملل و هم در توسعه روابط اقتصادی و هم در حوزه گفت وگو با اقوام داخلی خود دچار چالش خواهد بود و طبیعتا مشکلات اقتصادی، امنیتی و بین المللی ما بیشتر خواهد بود. من از همه مردم حتی آنهایی که ناراحت و عصبانی هستند و مشکل اقتصادی و معیشتی داشته و معتقدند که دولت ها به آنان فکر نکرده اند، دعوت می کنم در انتخابات شرکت کنند؛ نیامدن مسئله را تشدید می کند.

* مهم است که چه کسی رئیس جمهور شود. کسی باید رئیس جمهور شود که بتواند سیاست هایی که طراحی شده را با قدرت جلو ببرد. هر دو کاندیدا قائل به این بودند که ما آمدیم سیاست های مقام معظم رهبری را پیش ببریم. سیاست های نظام را پیش ببریم و آمدیم قانون را اجرا کنیم. باید کسی بیاید که بهتر بتواند در حوزه سیاست خارجی که نگاهش به شرق است و نگاهش به همسایه است، کار را جلو ببرد.

* کسی که خودباوری به مردمی سازی دارد و می تواند با مردم کشور را اداره کند؛ او به مردم تکیه می کند و مردم نیز به او تکیه می کنند. این ها خصوصیاتی است که رهبری نیز به آن اشاره کردند مساله کارآمدی و توانایی است، مسئله بسیج امکانات و روابط با قوا است.

* باید کسی رئیس جمهور شود که بتواند دو قوه دیگر را با خود همراه کند. ان شاءالله مردم یک فرد کارآمد را انتخاب کنند و انتخاب اصلح اتفاق بیافتد و بهترین ها برای ملت ایران رقم بخورد.

۴۵

محمد اشرفی اصفهانی/ نماینده ادوار مجلس

حسینیه جماران

———————-

۴۶

مهرداد لاهوتی/ نماینده لنگرود در مجلس دوازدهم

حسینیه ارشاد

* از بعد بین المللی مشارکت مردم موثر است. امروز شبکه های فارسی زبان دنیا را رصد کنیم، می‌بینیم یکی پس از دیگری مردم ما را تشویق می کنند تا پای صندوق رای حاضر نشوند. حصور مردم در انتخابات تو دهنی به این رسانه های بیگانه است.

* ممکن است مشکلاتی در داخل کشور و انتقاداتی وجود داشته باشد اما ما اصل نظام و کشور خود را دوست داریم. مطمئنا مردم توجهی به حرف های بیگانه ها نخواهند داشت.

* قطعا مردم مشارکت خوبی در انتخابات خواهند داشت. در آینده نیز تمام توطئه های برنامه ریزی شده که علیه انقلاب ما صورت گرفته است را، این مشارکت خنثی خواهد کرد و تو دهنی برای تمام دشمنان نظام و انقلاب است.

۴۷

بهروز نعمتی/ نماینده تهران در مجلس دهم

حسینیه ارشاد

* من فکر می کنم یکی از ارکان جدی و اصلی انتخابات و مردم سالاری دینی حضور و مشارکت مردم در انتخابات است. مردم هستند که سرنوشت کشور را باید تعیین کنند. در انتخابات ریاست جمهوری این مردم هستند که برای چهار سال اختیارات کشور را به دست یک فرد می سپارند.

* من فکر می کنم با این حضور مردم می توانند نقش خود را به نحو احسن به منصه ظهور برسانند. از سوی دیگر شاید خیلی از آنهایی که با ما رقیب یا دشمن بوده دوست ندارند که مردم ما پای صندوق های رای حضور پیدا کنند.

* من فکر می کنم این حضور مردم می تواند همه جنبه های حکومت از مردم سالاری و جمهوریت در اداره کشور را به نمایش بگذارد.

۴۸

علی مطهری/ نماینده ادوار مجلس

حسینیه ارشاد

* مشارکت بالا در این انتخابات در جایگاه ایران در دنیا اثرگذار است. حل مشکلات اقتصادی و سیاسی ما در آینده از میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر می پذیرد. کسانی که در رای دادن مردد هستند و فکر می کنند که رئیس جمهور کاری نمی تواند انجام دهد، فکر اشتباهی است. خیلی فرق می کند چه کسی رئیس جمهور باشد.

* رئیس جمهور خیلی کارها می تواند انجام دهد. اگرچه برخی از کارها هم نمی تواند انجام دهد. حضور مردم خیلی می تواند موثر باشد. معتقد هستم دوستانی که مردد بوده و یا نمی خواهند رای دهند به تبلیغات خارجی توجه نکنند؛ رای دادن مهم و موثر است. مخصوصا در این دوره که بین دیدگاه های دو نامزد تفاوت زیادی وجود دارد.

* کاملا دو راه از هم جدا است؛ اگر شرکت کنند به نفع خودشان هست. هر کسی رئیس جمهور شود باید در همه حوزه ها فعال باشد. در درجه اول مسائل اقتصادی است که هم با تغییر برخی از سیاست ها داخلی و هم با توسعه روابط خارجی و برداشتن برخی موانع مثل تحریم ها و پیوستن به FATF می تواند سر و سامانی به اقتصاد ما بدهد.

* از بقیه حوزه ها نباید غفلت کرد. مثلا در موضوع حقوق مردم باید وارد شود. نوع برخوردی که با منتقدان صورت می گیرد، باید به این موضوعات هم ورود کند. در مسائل فرهنگی و مساله عدالت نیز همین طور، باید یک توازنی ایجاد کند نه این‌که صرفا به یک بعد از جامعه بپردازد.

۴۹

شهاب‌الدین طباطبایی/ دبیر کل حزب ندای ایرانیان

حسینیه ارشاد

* من معتقد هستم در دور اول انتخابات افراد زیادی بودند که به رویه ها معترض بودند به خاطر اتفاقاتی که در سال های گذشته افتاده بود، ناراحت و عصبانی بودند و با رای ندادن خود یک پیام اعتراضی دادند.

* من معتقد هستم همان عزیزانی که با نیامدن خود پیام اعتراضی دادند، این دوره بخش عمده ای از آنان خواهند آمد تا ادامه آن پیام بشود تغییر روند موجود. من فکر می‌کنم همان طوری که مقام معظم رهبری بارها اشاره کردند، قدرت اصلی جمهوری اسلامی پشتوانه قدرت مردم است.

* من فکر می کنم اگر کسی دنبال قدرت و توسعه و پیشرفت کشور است راهش رای دادن است. یعنی جایی که می توان قدرت مردم را نشان داد و دنیا ببیند که جمهوری اسلامی به پشتوانه مردمی اداره می شود همین پای صندوق رای است.

۵۰

محمدتقی شاهچراغی/ رئیس ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور

———————-

۵۱

مجید میراحمدی/ معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور

ستاد انتخابات کشور

———————-

۵۲ معصومه ابتکار /معاون امور زنان دولت روحانی حسینیه جماران

* از شواهد به نظر می‌رسد بعد از مناظره‌ها و روشن شدن بیشتر مواضع، مقداری مشارکت مردم بیشتر باشد. عده‌ای ناراضی و دلخور هستند و فکر می‌کنند مشارکت فایده‌ای ندارد؛ اما خیلی فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد.

* رئیس جمهور می‌تواند جلوی خیلی از مسائل را بگیرد و خیلی از سیاست‌ها را مهار کند. همه از این فرصت استفاده کنند و در انتخابات شرکت کنند. حتی برخی‌ها گفته‌اند امروز روز رفراندوم است و آن رفراندومی که می‌خواستیم امروز است.

۲۷۲۱۵

محتوای منتشر شده به صورت خودکار از رسانه ی معتبر خبرگزاری خبر آنلاین جمع اوری شده است و معرفت نیوز در قبال محتوای منتشر شده هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا