پزشکی

جزئیات بیمه 22 هزار امدادگر

تا پیش از بیستم شهریورماه امسال این مطالبه هر روزه امدادگران بوده است، این که وضعیت بیمه‌ای امدادگران جمعیت هلال‌احمر تعیین و تکلیف شود. مطالبه‌ ای که در بیستم شهریورماه امسال رنگ عمل به خود گرفت و با امضای تفاهم نامه‌ای بین پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور و سازمان تامین اجتماعی امید را به دل بسیاری از امدادگران تاباند. حالا به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سامانه امدادگر برای بیمه کردن امدادگران به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اسمش گره خورده است با امداد و نجات، اصلا نمی‌توان جمعیت هلال‌‎احمر کشور را از سازمان امداد و نجات جدا کرد؛ همان زمان تاسیس جمعیت هم در صد سال پیش، در سال 1301، امدادرسانی در بحران‌ها یکی از وظایف اصلی جمعیت شد. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و تغییر ساختاری در این جمعیت و جدا شدن بخش درمان از فعالیت‌های آن، عمده وظایف جمعیت به ارائه خدمات امدادی در سوانح، جوانان و خدمات حمایتی معطوف شد. وقوع جنگ تحمیلی اما فعالیت‌‎های سازمان امداد و نجات را به سمت تربیت و تأمین نیروهای انسانی در زمینه‌های فنی، خدماتی، پشتیبانی و ارائه خدمات امدادی به مجروحان و مصدومان جنگ تحمیلی معطوف کرد. حضور امدادگران داوطلب در زمین‌لرزه شهرهای منجیل و درخشش امدادگران اما باعث شد تا دولت در ستاد مدیریت بحران کشور، همه وظایف تخصصی امدادی را به جمعیت هلال‌احمر محول کند. بر همین اساس تربیت منابع انسانی و تامین تجهیزات لجستیکی جز وظایف این جمعیت شد.

از شهادت تا مصدومیت

مادر شهید حسین لآلی هر زمان که به تصویر پسرش نگاه می‎کند، لبخند می‌زند، او به پسرش افتخار می‌کند، پسری که در جنگ تحمیلی مرهمی بود روی زخم‌های دشمنی و کینه همسایه متجاوزگر. او مانند 489 امدادگر شهید دیگر در جنگ تحمیلی همراه و همیار رزمنده‌ها و مردم بود؛ تا زمانی که در راه خدمت به وطن به مقام شهادت رسید. امدادگران از این دست فداکاری‌ها زیاد دارند؛ حالا فرقی ندارد، در زلزله‌های بم و ورزقان باشند و یا این که نه در حوادثی مانند حادثه متروپل و پلاسکو حاضر باشند، آن‌ها جان خود را در دست می‌گیرند تا مرهم زخم‌های پیدا و ناپیدای هم‌وطن باشند. در این کمک‌رسانی‌ها اما گاهی تن ظریف‌شان دچار حادثه می‌شود؛ مانند سه امدادگری که در آواربرداری از ساختمان متروپل آسیب دیدند، یا سه امدادگری که در پست امدادی خود در بوژان نیشابور مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند. این‌ها آسیب به تن است، آسیب روحی اما گاهی شرایط را بغرنج‌تر می‌کند، زمانی که میلاد پیران که 15 سال سابقه امدادگری دارد، از شرایط روحی و استرسی می‌گوید که در هر عملیات او و امدادگران دیگر آزار می‌دهد. به همین دلیل است که مرتضی مرادی‌پوی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور، از شغل سخت و زیان‌آور امدادگری می‌گوید. حال این که در مدت زمان حدود بیش از 20 سال گذشته هیچ کدام از امدادگرانی که به صورت داوطبانه فعالیت کردند، تحت پوشش بیمه نبودند درصورتی که هر کدام از امدادگران خالصانه جان خود را کف دستشان گذاشتند و به مردم خدمت کردند. با روی کار آمدن پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور اما ورق به شکل دیگری تغییر کرد.

جزییات بیمه امدادگران

از همان روزهای ابتدایی که کولیوند زمام امور ریاست جمعیت را به عهده گرفت، از بیمه کردن امدادگران گفت و قول داد که برخلاف وعده‌های پیشین انتظار بیش از 20 سال پایان می‌گیرد و داوطلبان تحت پوشش قرار خواهند گرفت. همین سخن، نور امیدی به دل امدادگرانی که سال‌ها خالصانه خدمت کرده بودند، تاباند. عملی کردن این سخن اما خیال همه را راحت کرد زمانی که در بیستم شهریورماه امسال، تفاهم‎نامه‌ای بین جمعیت هلال‎احمر کشور و سازمان بیمه تامین‌اجتماعی بسته شد، تا قول و قرارهای همیشگی روسای قبلی حالا رنگ عمل به خود بگیرد. کمتر از ده روز از تفاهم‌نامه می‌گذرد و به گفته مرادی‌پور اقدامات موثر این اتفاق در حال انجام است. در حال حاضر سامانه امدادیار راه‌اندازی شده است تا امدادگران سازمان، چه امدادگران جاده‌ای، کوهستان، ساحلی و چه امدادونجات همه سوابق بیمه‌ای خود را در این سامانه وارد کنند.

طبق تفاهم‌نامه منعقد شده، هر داوطلبی که از روز اول وارد جمعیت می‌شود تحت پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد. شرایطی هم از طرف سازمان بیمه‌گر و هم از طرف جمعیت برای بیمه کردن درنظر گرفته شده است. مرادی‌پور کامل‌تر توضیح می‌‎دهد، این که آموزش‌های امدادی در جمعیت هلال ‎احمر عموما مرحله‎ ای و در 7 درجه امدادگر سه، دو، یک، نجاتگر سه، دو، یک و ایثارگر انجام می‌پذیرد. در چارت سازمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتن برای امدادگران سطح یک به بعد انجام می‎شود؛ با یک حساب سرانگشتی تعداد افرادی که از نظر معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور شرایط تحت پوشش قرار گرفتن را دارند، حدود 22 هزار امدادگر می‌شوند.

پوشش بیمه‌ای در دو فاز انجام می‎شود، فاز اول توجه به معیشت امدادگران دارد، این که حداقل حقوق دریافتی به امدادگران پرداخت شود و فاز دوم هم تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن است که در توافق به آن تاکید شده است. برخی از امدادگران اما هم‌زمان در شغل دیگری، معلم و یا مهندس مشغول به کارند و مسوولیت اجتماعی آن‌ها حکم کرده تا به صورت داوطلبانه کارهای بشردوستانه انجام دهند؛ مرادی‌پور توضیح می‌دهد که آن‌ها هم با توجه به مدت زمان شیفت و برنامه کاری که دارند، از خدمات بیمه‌ای امدادگری بهره‌مند خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا