تخلیه و بارگیری ۳۶۰ هزار تن کالا در سال جاری با ۱۲۴ شناور تجاری در مجتمع بندری کاسپین
مهندس امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به تخلیه وبارگیری ۳۶۰ هزار تن کالا با ۱۲۴ کشتی حامل کالاهای وارداتی، ترانزیتی، صادراتی در سالجاری، مجموع کشتی های وارده و صادره در این مجتمع بندری از ابتدای فعالیت این تاکنون را ۴۴۰ کشتی اعلام کرد.
به گزارش خبرآنلاین از انزلی، مهندس امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به تخلیه وبارگیری ۳۶۰ هزار تن کالا با ۱۲۴ کشتی حامل کالاهای وارداتی، ترانزیتی، صادراتی در سالجاری، مجموع کشتی های وارده و صادره در این مجتمع بندری از ابتدای فعالیت این تاکنون را ۴۴۰ کشتی اعلام کرد.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره تخلیه ۲۷۳ هزار تن کالاهای اساسی نظیر گندم، ذرت، جو و روغن خام خوراکی و همچنین واردات مواد اولیه و واسطه ای تولید از طریق بندرکاسپین برای تامین نیاز داخلی کشور از طریق بندر کاسپین ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون یک میلیون و ۹۰ هزار تن کالا در این مجتمع بندری منطقه آزاد انزلی تخلیه و بارگیری شده است.
مهندس افقی با بیان اینکه با پهلوگیری ۳۴ کشتی تانکر در اسکله دلفین مجتمع بندری کاسپین، در سال جاری ۱۶۲ هزار تن روغن خام مورد نیاز واحد های تولیدی کشور در بندرکاسپین تخلیه و جهت فرآوری و بسته بندی به این واحد های تولیدی حمل گردید، یادآور شد: از ابتدای بهره برداری از مجموعه مخازن و اسکله دلفین مجتمع بندری کاسپین در سال ۱۳۹۷ تاکنون، بیش از ۵۱۸ هزار تن روغن خام خوراکی به عنوان یکی از کالاهای اساسی وارت کشور شده است.
دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی افزود :در مجموع ۲۹ هزار تن کالاهای صادراتی از مجتمع بندری کاسپین شامل ماشین آلات (تریلر تانکردار، کفی کانتینر بر) مواد غذایی(پوره سیب و رب گوجه)، مواد شیمیایی و مصالح ساختمانی (قیر، میل گرد، گچ و سنگ مرمر) و سایر محصولات ایرانی به کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و به روش حمل و نقل ترکیبی به کشور چین از ابتدای سالجاری تاکنون صادر شده است.
مهندس امین افقی با اشاره به حمل و خروج ۳۵۰ هزار تن کالا با بارگیری ۱۸ هزار کامیون و تریلی از ابتدای امسال تاکنون اظهار داشت: از ابتدای فعالیت بندرکاسپین تاکنون ۱۱ هزار و ۹۰۰ تی ای یو کالای کانتینری از مسیر کریدور بین المللی چین، قزاقستان، ایران (بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی) و همچنین کشورهای روسیه و قزاقستان و ترکمنستان در این مجتمع بندری تخلیه و بارگیری شده که از این میان در سالجاری ۲۶۰۰ تی ای یو کانتینر از شاخه ایرانی مگا پروژه کمربند-راه کشور چین و مسیر بندر کاسپین بوده است.
دبیر کارگروه تجارت با اوراسیای منطقه آزاد انزلی با اشاره به اهمیت ترانزیت و صادرات مجدد کالا به عنوان یکی از برنامه های در دستور کار مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی با بهرهمندی از ظرفیت دوبندر محدوده خود بندرانزلی و بندر کاسپین به عنوان دروازه تجارت دریایی ایران به اوراسیا محسوب میشود و استفاده از مزیتهای این موافقت نامه اقتصادی فرصتی مغتنم جهت توسعه اقتصاد دریامحور در دریای کاسپین و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی کشور است که ضمن تأمین نیاز داخلی میهن اسلامی، توسعه صادرات و مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر را نیز به دنبال دارد.
جانشین مدیرعامل در کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی با اشاره به برنامه های این سازمان برای نقش آفرینی در توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعالسازی کریدوهای بین المللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریا محور افزود: بخش بندی و تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی برای جذب کالاهای جدید، ارایه مشوق های تجاری، اعمال مزیت ها و معافیت های قانونی مناطق آزاد، تنوع بخشی به کالاهای ورودی و صادراتی به مجتمع بندری کاسپین، تکمیل زیرساختهای بندری، استقرار شهرک صنعتی در پسکرانه و همچنین آبخور بالا و پسکرانه وسیع مجتمع بندری، کاهش هزینه های حمل ونقل کالا، فعال نمودن مسیرهای ترانزیتی بین المللی(کریدورهای شمال-جنوب وچین-قزاقستان-ایران)، تسریع وتسهیل خدمات بندری وترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به همراه تکمیل وتوسعه زیرساختهای لجستیکی مورد نیازخدمات رسانی درحوزه های مختلف بندری، افزایش تجهیزات استراتژیک بندری در کنار نزدیکی به تهران و مراکزتولیدی و جمعیتی کشوراین مجتمع بندری از مهمترین مزیت ها و همچنین اقدامات و رویکردهای سازمان منطقه آزادانزلی در حوزه توسعه لجستیک و زنجیره تامین در این مجتمع بندری نسل سوم به شمارمی رود.