آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

برنامه جلیلی برای حاکمیت ریال: اگر واحد پول رسمی ما ریال است باید دولت بر ریال حاکمیت کند

اداکسو

به انتشار از سایت معرفت نیوز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از وقت استراحت نیم ساعته که به ۶ کاندیدا داده شد، دور جدید مناظره اول آغاز شد.

پیش از شروع دور سوم مناظره انتخاباتی سوالات کارشناسان و نخبگان به شرح زیر پرسیده شد:

مصباحی مقدم: یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن در نرخ بالاست؛ ۶ سال است تورم ۴۰ درصد و بالاتر داریم. شما با این تورم مزمن چگونه می خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری: ریشه اصلی رشد نقدینگی تحمیل دولت به بانکهاست.در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند چه برنامه ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی: برای تنظیم نقدینگی به تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی: (با اشاره به ناترازی بانکها با توجه به سیاستها و تکالیفی که به آنها محول شده است)؛ برنامه شما با توجه به تاکید برنامه هفتم بر کاهش ناترازی بانکها، برای اصلاح نظام بانکی و احیای بانکهای ناتراز و حل و فصل بانکهایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری: درباره افزایش نقدینگی گفته شده که موجب تورم می شود. در اقتصاد کلا پارامترها با هم بده بستان دارند و نمیشود فقط یک پارامتر را چسبید. شما چگونگی نقدینگی را مهار می کنید در حالی که نقدینگی که روغن چرخدنده های تولید است را تامین می‌کنید؟

محمدرضا پورابراهیمی: راهکارهای شما با فرض استقرار تحریم‌ها، برای ناترازی بودجه به عنوان اصلی ترین موضوع و مولفه اثر گذار بر شاخصهای اقتصادی کشور چیست؟

اهم اظهارات سعید جلیلی را بخوانید؛

*یک نکته مهم که برای مردم آزاردهنده است، بحث تورم است، تورم مثل کرونا نیست که هم خودش و هم درمانش شناخته شده نباشد. تورم هم مسئله‌اش روشن است هم راه حل های آن.

* خیلی از کشورها در کنترل تورم موفق بودند اما سوال مردم این است که چرا در کشور ما تورم به خصوص در سال های اخیر اینقدر مزمن ادامه دارد؟

* در آن 4 محور اصلی که برای برنامه دولت مطرح کردیم یک بحث انضباط مالی است. ریشه تورمی که به نظر می رسد وجود دارد و راه حل هایی برای آن هست و امکام تورم وجود دارد همانطور که امکان رشد 8 درصد وجود دارد، امکان کاهش تورم و کنترل آن وجود دارد.

*اگر واحد پول رسمی ما ریال هست باید دولت بر ریال حاکمیت کند و بداند گردش پول به کجا می‌رود و در کجاها خرج می‌شود تا بتواند آن را مدیریت کند.

*اگر دولت نتوان و سازوکارهای ریال را درست کند با اقدامات مقطعی نمی‌توان مشکل را حل کرد.

* اگر شما نتواند سازو کارها را درست کنید، با اقدامات مقطعی درست نمی شود. اولین بحث مهمی که در اینجا وجود دارد و باید دنبال شود این است که برای حاکمیت ریال، باید سامانه های که لازمه حاکمیت ریال است و خوشبختانه ما زیرساخت های آن را داریم، مثل سامانه جامع تجارت، سامانه رفاه ایرانیان و … باید با هم ارتباط داشته باشند تا شما بتوانید در موضوع حاکمیت ریال از آن بهره لازم را داشته باشید.

* در آن زمان باید دو ناترازی بانک ها و بودجه را حل کنید و این اراده دولت را بخواهید.

27215

27215

محتوای منتشر شده به صورت خودکار از رسانه ی معتبر خبرگزاری خبر آنلاین جمع اوری شده است و معرفت نیوز در قبال محتوای منتشر شده هیچ مسئولیتی ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا