باید با این هیولاهای دوستداشتنی مرسدس بنز خداحافظی کنیم؟/ عکس
این امر در واقع به معنای بازنشستگی مدلهای درونسوز مرسدس بنز در برخی بازارهاست و احتمال عرضه خودروهای بنزینی در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد، اما حالا ظاهرا این تصمیم عوض شده و شاهد ادامه عرضه موتورهای هشت سیلندر پس از سال ۲۰۳۰ نیز خواهیم بود.
شاید فکر کنید موتور حجیم V۸ مرسدس بنز از این قاعده مستثنی است و در هر صورت کنار گذاشته خواهد شد. اما خبر خوب برای طرفداران غرشهای خیابانی اینکه اشتوتگارتیها مصمم هستند این موتور محبوب و قدرتمند را تا سال ۲۰۳۰ و حتی فراتر روی مدلهای پرچمدار خود حفظ کنند. جورج بارتلز (Joerg Bartels) معاون ارشد بخش توسعه محصولات مرسدس بنز در مصاحبه اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است.
آقای بارتلز اعتقاد دارد موتور ۸ سیلندر اینجاست که بماند. هر چند قوانین سختگیرانه مربوط به آلایندگی خودروها عرصه را بر این موتور روز به روز تنگتر میکند، ولی چنانچه مرسدس بنز موفق شود میانگین CO۲ کل مدلهای خود را کاهش دهد، نیازی به حذف یا جایگزینی آن با موتورهای شش سیلندر خطی نخواهد بود.
معاون ارشد بخش محصولات مرسدس بنز در این مورد میگوید: «در هر حال باید با استراتژی CO۲ همسو شد و ما برای آن مسیری روشن و شفاف داریم: به صفر رساندن CO۲ تا پایان دهه ۲۰۳۰، به طور دقیقتر تا سال ۲۰۳۹. ما از سال ۲۰۳۰ میخواهیم تمام الکتریکی باشیم. اما اگر مشتریان در برخی مناطق تقاضا [برای موتور هشت سیلندر] داشته باشند، چرا تولید آن را متوقف کنیم؟»
مانع بزرگی به نام یورو ۷
مرسدس بنز نسبت به سختیهای ارتقا و سازگار کردن موتورهای درونسوز با قوانین جدید – به خصوص یورو ۷ – کاملا آگاه است. اما در عین حال این شرکت میداند که برخی مشتریان خواهان خودروهایی با موتور ۶ و ۸ سیلندر هستند. البته آقای بارتلز اطمینان دارد مهندسان مرسدس بنز میتوانند هر موتور درونسوزی را با قوانین سختگیرانه جدید سازگار کنند. البته از دید وی همگام کردن موتورهای درونسوز با قوانین جدید بعضا نیاز به هزینه بالایی دارد و برخی مشتریان مسلما تمایلی به تقبل چنان هزینهای نخواهند داشت.
معاون ارشد بخش محصولات مرسدس بنز قبول دارد با الزامی شدن استاندارد یورو ۷، هزینه بالای ارتقای موتورهای درونسوز دیگر قابل توجیه نخواهد بود. این استاندارد از اواسط دهه کنونی الزامی خواهد شد. در حال حاضر موتور V۸ مرسدس AMG نیروبخش شمار زیادی از محصولات کمپانی است. این موتور در محصولات آتی کمپانی از جمله نسل دوم AMG GT نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شاید بدانید AMG C۶۳ جدید به جای موتور V۸ از یک پیشرانه هیبریدی با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد. برخی گزارشها حکایت از آن دارند E۶۳ بعدی هم با موتوری غیر از موتور ۴ لیتری ۸ سیلندر به فروش خواهد رسید. با وجود این خودروساز آلمانی میباخ S۶۸۰ را با موتور ۶ لیتری V۱۲ تولید میکند. این سدان فوق لوکس و اشرافی یکی از آخرین مدلهایی است که با موتور حجیم ۱۲ سیلندر قابل خرید است.
۵۸۵۸