رپورتاژ

بازار کار و درآمد مکانیک خودرو

بازار کار و درآمد مکانیک خودرو : با افزایش تعداد خودروها در جامعه مسئله بازار کار و درآمد مکانیک خودرو اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از افراد علاقمند به فعالیت در این حرفه هستند، از این رو داشتن اطلاعات لازم و کافی درباره درآمد این شغل می تواند در تصمیم گیری آنها بسیار تاثیرگذار باشد.

امروزه در اکثر خانواده ها حداقل یک یا دو خودرو وجود دارد و تمام خودروها به خاطر عوامل مختلف ممکن است دچار خرابی و مشکلاتی شوند. نیاز به تعمیر اتومبیل با افزایش تعداد آنها نیز بیشتر می شود، در نتیجه می توان این حرفه را یکی از مهمترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب نمود.

اگر شما هم علاقه مند به حرفه مکانیکی بوده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره فرصت های شغلی، بازار کار و درآمد مکانیک خودرو هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید.

بازار کار مکانیک خودرو

فراگیری مهارت مکانیکی خودرو از راه های مختلف امکان پذیر است. برخی از افراد با استفاده از تحصیلات آکادمیک مانند دانشگاه وارد این حرفه می شوند و برخی دیگر ممکن است دوره های تخصصی آموزش مکانیک خودرو را بگذرانند و مهارت های لازم را بدست آورند.

روش دیگری نیز برای تبدیل شدن به یک مکانیک خودرو وجود دارد که به صورت تجربی بوده و می توان مدت زمانی را به عنوان کارآموز یا شاگرد نزد یک تعمیرکار حرفه ای جهت یادگیری این مهارت سپری کرد.

روز به روز تولید خودرو در جهان افزایش پیدا می کند و تمامی این خودروها ممکن است روزی بر اثر عوامل مختلفی دچار مشکل و خرابی شده و نیاز به تعمیر داشته باشند.

به همین دلیل شغل مکانیک خودرو جزو مشاغل مهم و با آینده بسیار خوب محسوب می شود که افراد زیادی تمایل به کار کردن در این حرفه دارند. که البته شاخه های مختلفی دارد که هرکدام تخصص مربوط به خود را می طلبد. مثلا برای یاد گرفتن تخصصی نحوه سیم کشی و برق خودرو باید بصورت تخصصی یک دوره آموزش برق خودرو را فرد باید بگذراند.

بازار کار مکانیک خودرو به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • استخدام در شرکت های خودروسازی و مجموعه های مرتبط به آنها مانند کارخانه های تولید کننده لوازم و قطعات خودرو
  • استخدام در نمایندگی ها یا همان شرکت های تعمیراتی معتبر زیر نظر کارخانه های تولید کننده خودرو مانند ایران خودرو، سایپا و …
  • همکاری با سایر تعمیرکاران و استخدام در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو
  • راه اندازی یک مرکز تعمیرات اتومبیل با استفاده از سرمایه شخصی

درآمد مکانیک خودرو

میزان درآمد شغل مکانیک خودرو با توجه به نیاز دائمی افراد جامعه به تعمیر ماشین بالا است. البته این درآمد با توجه به عوامل و فاکتورهای مختلفی می تواند متغیر باشد. اما به طور کلی مکانیک خودرو یکی از مشاغل پردرآمد مخصوصا در ایران محسوب می شود.

هرچقدر یک تعمیرکار دانش بیشتری از خودرو و مهارت و تجربه بهتر و بالاتری در تعمیر انواع خودرو داشته باشد می تواند درآمد زیادتری نیز کسب کند. از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر درآمد مکانیک خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شهر و منطقه

یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در درآمد حرفه مکانیکی شهر شما است. اگر در شهری کوچک و کم جمعیت که هزینه های زندگی پایینی دارد یک تعمیرگاه خودرو داشته باشید و یا در این حرفه مشغول به فعالیت باشید درآمد کمتری به نسبت شهرهای بزرگ خواهید داشت.

در شهرهای بزرگ تعداد خودروها بیشتر بوده و در نتیجه مراجعه کنندگان تعداد بالاتری دارند. اگر وضعیت رفاهی مردم شهر در سطح بالایی بوده و از ماشین های خارجی و مدل بالا استفاده کنند قطعا دستمزد تعمیر این نوع خودروها بالاتر است و درآمد به طور کلی افزایش می یابد.

اگر می خواهید یک مکانیک خودرو با درآمد بالا باشید می توانید به سراغ مناطق مرفه و به اصطلاح بالا شهر بروید. در این مناطق معمولا میزان دستمزدها بالاتر از پایین شهر است.

وضعیت رقبای نزدیک

اگر در منطقه ای فعالیت کنید که تعداد رقبا زیاد باشد احتمالا باید قیمت های رقابتی و پایین تری ارائه دهید که این وضعیت بر میزان درآمد شما بسیار تاثیرگذار است. البته می توان در منطقه ای که تعداد تعمیرگاه ها زیاد است نیز با ارائه خدمات تخصصی و متفاوت و بالابردن کیفیت کار مشتریان بیشتر و درآمد بالاتری جذب نمود.

برای مثال اگر در یک گاراژ 30 تعمیرگاه خودرو وجود داشته باشد و شما به عنوان یک تعمیرکار تخصصی ماشین های خارجی فعالیت کنید که از بقیه متمایز باشید، قطعا درآمد خوبی نصیبتان خواهد شد.

سطح دانش، مهارت و تجربه

یکی از مهمترین عوامل موثر بر درآمد مکانیک خودرو میزان مهارت است. اگر شما از دانش و اطلاعات کافی و بسیار خوبی نسبت به حرفه خود برخوردار بوده و با قسمت های مختلف ماشین و تعمیر آنها آشنایی لازم را داشته باشید، مشتریان بیشتری به شما اعتماد خواهند کرد.

هرچقدر تجربه شما بالاتر باشد و دانش فنی بالاتری داشته باشید کیفیت کارتان افزایش پیدا می کند، در نتیجه مشتریان بیشتری جذب شده و میزان درآمد بالاتر خواهد رفت.

داشتن تخصص

اگر شما به عنوان یک تعمیرکار خودرو از تخصص خاص و متفاوتی نسبت به سایرین برخوردار باشید می توانید در بازار رقابتی این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشید. برای مثال تعداد تعمیرکاران ماشین های ایرانی بسیار زیاد است اما تعمیرکاران حرفه ای ماشین های خارجی اندک هستند. برای کسب درآمد بالا می توانید به سراغ فراگرفتن مهارت های تعمیر مورد نیاز ماشین های خارجی و لوکس بروید.

تعداد پرسنل

تعمیرگاه هایی که مشتریان زیادی دارند باید از تعداد پرسنل کافی برخوردار بوده تا بتوانند در مدت زمان کم پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. زمانی که بتوانید تعداد خودرو بیشتری را برای تعمیر کردن پذیرش کنید، می توانید در آمد بالاتری نیز کسب کنید.

قطعا مشتریان به تعمیرگاهی که تعداد پرسنل کم و تعداد ماشین های تعمیری زیادی دارد مراجعه نمی کنند، زیرا همیشه مشتریان دوست دارند سریعتر ماشین خود را تحویل بگیرند.

ساعت کاری

یکی دیگر از فاکتورهایی که در میزان درآمد یک مکانیک خودرو موثر است ساعت کاری است. هرچقدر زمان بیشتری برای کارکرن صرف کنید به همان مقدار درآمد بیشتری نیز کسب می کنید. تعمیرگاهی که از ساعات اولیه صبح فعالیت خود را آغاز می کند می تواند تعداد ماشین های بیشتری را تعمیر نموده و مشتریان زیادتری را جذب کند؛ در نتیجه درآمد زیادتر می گردد.

خرید لوازم یدکی

اگر شما به عنوان یک تعمیرکار خودرو بتوانید قطعات و لوازم یدکی لازم برای هر ماشینی را با قیمت به صرفه تری خریداری کنید، می توانید مقداری درآمد نیز از سود فروش این قطعات به مشتریان کسب نمایید.

برخی از مشتریان خود به دنبال خرید لوازم یدکی می روند و برخی دیگر به دلیل نداشتن وقت تمام امور تعمیر ماشین که خرید قطعات نیز شامل آن می شود را به تعمیرکار می سپارند. شما می توانید در این زمینه نیز درآمد خوبی به دست آورید. البته باید انصاف را رعایت نموده و موجب از دست رفتن اعتماد مشتریان نشوید.

کارفرما یا کارمند بودن

شما به عنوان یک مکانیک خودرو می توانید به دو صورت فعالیت کنید؛ برخی کارفرما بوده و تعمیرگاه شخصی خود را راه اندازی می کنند و برخی دیگر کارمند گاراژها و تعمیرگاه ها هستند. قطعا اگر کارفرما باشید درآمد بسیار بیشتری کسب خواهید نمود. اما در صورت کارمند بودن و کار کردن برای دیگران یک میزان حقوق مشخصی دارید که مبلغ کمتری خواهد بود.

به طور کلی می توان مکانیکی اتومبیل را یکی از مشاغل اصلی و پردرآمد در جامعه به شمار آورد. اتومبیل در سالهای اخیر به یکی از ضروری ترین نیازهای هر خانواده ای تبدیل شده و اکثر افراد سعی دارند برای رفت و آمدهای درون شهری، انجام امور مختلف، سفر و … خودرو تهیه کنند.

به همین ترتیب با افزایش تعداد خودروها میزان نیاز به تعمیر آنها نیز افزایش می یابد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا