جدیدترین اخبار تکنولوژی

انواع پرینتر، کاربرد و طرز کار پرینترهای مختلف

در این مقاله قصد داریم به سوالات احتمالی برخی از کاربران در مورد اینکه پرینتر چیست و چطور می‌توانیم با آن کار کنیم. در ابتدای این مقاله پس از معرفی مختصر به انواع چاپگرهای موجود در بازار و نحوه کار آن‌ها می‌پردازیم. در ادامه، همانطور که ویژگی های هر یک از پرینترهای موجود در بازار را توضیح می دهیم، با عملکرد و مشخصات فنی هر یک از آنها آشنا می شویم.

همانطور که می دانید امروزه پرینترها یکی از ملزومات اصلی اکثر شرکت ها و ادارات می باشد. از دانش‌آموزان گرفته تا دانشجویان و مشتریان شرکت ها و ادارات، همه باید اسناد و فایل های خود را چاپ کنند. برخی نیز از چاپگر برای کارهای روزمره خود استفاده می کنند و از این طریق درآمد کسب می کنند.

بنابراین چه قصد خرید پرینتر را داشته باشید و چه بخواهید از آن استفاده کنید، باید اطلاعات کافی در مورد دستگاه پرینتر داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی با این دستگاه کار کنید. اگرچه سال ها از اختراع و تولید اولین پرینتر می گذرد، اما این دستگاه و قابلیت های آن هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته است.

پرینتر چیست؟

پرینتر که در فارسی به آن چاپگر می گویند یکی از لوازم جانبی کامپیوتر است. احتمالاً همه ما حداقل یک بار مجبور شده ایم از این دسنگاه و یا یک اسکنر استفاده کنیم، به خصوص اگر با ادارات و سازمان ها سر و کار داشته باشیم یا اهل مطالعه و نوشتن مقالات باشیم. برخی از ما نیز تجربه کار با این دستگاه را به صورت حرفه ای داریم و کارمان دائما با این وسیله سر و کار دارد. اما حالا نوبت به آن رسیده که ببینیم پرینتر چیست و چگونه کار می کند؟ چاپگر به عنوان یکی از لوازم جانبی کامپیوتر به کاربر کمک می کند تا متن یا تصویر ایجاد شده در کامپیوتر را روی کاغذ مورد نظر خود چاپ کند.

انواع پرینتر های موجود

پرینترها در انواع و مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند که عبارتند از: پرینتر ماتریس نقطه ای، پرینتر لیزری، پرینتر جوهر افشان، تماسی و غیر تماسی. در اواسط دهه 80 میلادی پرینترهای جوهرافشان به بازار معرفی شدند و پس از مدت کوتاهی توانستند جایگاه خود را به عنوان یکی از دستگاه های پرکاربرد و مفید تثبیت کنند. پرینترها به دو صورت رنگی و سیاه و سفید موجود هستند. منبع تامین رنگ در پرینترها بسته به نوع آن‌ها، تونر یا کارتریج است. اپسون به عنوان سازنده اولین پرینتر‌ها در جهان شناخته می شود. سیکو اپسون که در جهان با نام اپسون شناخته می شود، یک شرکت فناوری ژاپنی و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چاپگر و تجهیزات اطلاعات و تصویربرداری در جهان است.

پرینتر های جوهر افشان

سازندگان  پرینتر در حال‌حاضر با عرضه چاپگرهای پیشرفته و ارتقا فناوری مدل‌های قدیمی، سعی در جلب رضایت کاربران خود دارند. برای مثال در حال حاضر «پرینترهای جوهرافشان» با توانایی اتصال به دوربین‌های دیجیتال، باعث تحولی بزرگ در زمینه چاپ تصاویر شده‌اند. اگر از جوهر و کاغذ مخصوص برای چاپ تصاویر استفاده کنید، تصاویر چاپ شده کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت.

پرینترهای لیزری

مزیت اصلی و مهم «پرینترهای لیزری» تک رنگ،کیفیت چاپ بالای آنهاست. به لطف ویژگی های موجود در این چاپگرها مانند حافظه و محل قرارگیری کاغذ، می توان از آنها برای عملیات چاپ با حجم بالا استفاده کرد. یکی از مدل های دیگر پرینترهای لیزری «پرینترهای لیزری رنگی» هستند که با استفاده از آن می توان متن و تصاویر را با کیفیت بالا و سرعت مناسب چاپ کرد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه نمایید:

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

پرینتر چگونه کار می کند؟

نحوه کار  پرینتر بر اساس ساختار آن مشخص می شود و عملکرد هر مدل با مدل دیگر متفاوت است. چاپگرهای مختلفی با ساختارهای متعدد در بازار وجود دارد که توسط شرکت های مختلف ارائه می شود. صرف نظر از کیفیت خروجی، این دستگاه ها عملکردهای متفاوتی دارند، بنابراین کاربر باید چاپگر خود را بر اساس نیاز و انتظارات خود انتخاب و تهیه کند.

در هر صورت  پرینتر به عنوان یکی از لوازم جانبی کامپیوتر به کاربر کمک می کند تا متن یا تصویر ایجاد شده در کامپیوتر را روی کاغذ مورد نظر خود چاپ کند.چاپگرها در انواع و مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند که عبارتند از: چاپگر ماتریس نقطه ای، چاپگر لیزری، چاپگر جوهر افشان، تماسی و غیر تماسی…

چاپگر جوهر افشان (Inject) چگونه کار می کند:

چاپگرهای جوهرافشان با پاشیدن قطرات ریز جوهر بر روی کاغذ از سوراخ‌های کوچک بالای دستگاه، تصاویر سیاه و سفید و رنگی تولید می‌کنند. رنگ های اصلی در چاپگرهای جوهرافشان به  دو رنگ قرمز و زرد تقسیم می شوند. یک رنگ مشکی نیز در این دستگاه وجود دارد که برای ایجاد تصویر سیاه رنگ استفاده می شود.

چاپگر لیزری سیاه و سفید (تک رنگ) چگونه کار می کند:

پرینترهای لیزری تک رنگ مانند دستگاه فتوکپی عمل می کنند، بنابراین سرعت بالاتری دارند. چاپگرهای لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در حجم انبوه هستند. به خصوص که بسیار دقیق هستند. یکی از ویژگی های جالب استفاده از پرینترهای لیزری تک رنگ، هزینه کم برای هر صفحه چاپ شده است. که به طور کلی هزینه تعویض یا شارژ مجدد کارتریج را کاهش می دهد.پرینتر لیزری بهترین انتخاب برای یک محیط اداری یا شرکت های بزرگ است که نیاز به چاپ متن زیادی در طول روز دارد.

نحوه عملکرد پرینتر چند منظوره (چند کاره):

در ادارات به دلیل کمبود جا داشتن چاپگر چندکاره بسیار مفید است. یکی از ایرادات این دستگاه این است که در صورت آسیب دیدن یک قطعه تمام قطعات آن از کار می افتد. اصولا از این دستگاه برای دفاتر عمومی یا کوچک استفاده می شود. قیمت این دستگاه با توجه به امکانات و کارایی آن مناسب است

توصیه می کنیم برای خرید یک پرینتر با توجه به نیاز و بودجه خود حتما از سایت آوا فرهنگ آریا دیدن نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا