رپورتاژ

اسلیو معده چیست و چه مزایایی دارد؟

جراحی اسلیو معده رایج­ترین جراحی برای کاهش وزن است. جراحی کاهش وزن، جراحی چاقی نیز نامیده می­شود. این جراحی با نام‌های اسلیو گاسترکتومی یا گاسترکتومی آستین عمودی نیز شناخته می‌شود. عمل اسلیو معده مصرف غذا شما را کاهش می­دهد که نتیجه آن کاهش وزن می­باشد. این جراحی معمولا باعث کاهش وزن از 50 تا 90 کیلو می­شود.

در این عمل قسمت فوقانی شکم به صورت لاپارسکویی برش­های کوچکی داده شده و بخش عظیمی از قسمت چپ معده بریده می­شود. معده باقی مانده یک لوله باریک به نام آستین است. غذا به همان روشی که قبل از جراحی انجام می­شد از ته معده به روده کوچک تخلیه می­شود و روده کوچک تغییری نمی‌کند. بعد از جراحی، غذا کمتر باعث سیری در هنگام غذا خوردن می­شود.

چرا ممکن است به جراحی اسلیو معده نیاز باشد؟

جراحی اسلیو معده برای افرادی که دچار چاقی شدید هستند و سایر روش¬های کاهش وزن را بدون موفقیت طولانی مدت امتحان کرده¬اند توصیه می¬شود. اگر دارای چاقی شدید با شاخص توده بدنی بالا XMRشرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 دارید، ممکن است این جراحی پیشنهاد شود.
مزایا جراحی اسلیو معده
• معده کوچک‌تر هنوز به¬طور طبیعی عمل می¬کند، بنابراین می¬تواند اکثر غذاها را فقط در مقادیر کم تحمل کند.
• در صورت تمایل می¬توان بعداً به بای پس معده Roux-En-Y تبدیل شود.
• قسمت بالایی معده و هورمون¬هایی که باعث تحریک گرسنگی می¬شوند را از بین می¬برند، بنابراین اشتها شما اغلب کاهش می¬یابد.
• با ترشح اسید کم‌تر، موجب کاهش احتمال زخم می¬شود.
• از آنجایی که روده دست نخورده باقی می¬ماند، احتمال انسداد روده، کم خونی، پوکی استخوان و کمبود پروتئین و ویتامین کم‌تر است.

خطرات جراحی اسلیو معده چیست؟

خونریزی، عفونت و لخته شدن خون در پاها عوارض جانبی احتمالی هستند که ممکن است پس از هر جراحی رخ دهند. بیهوشی عمومی نیز گاهی موجب بروز اختلالات تنفسی یا واکنش­های دیگر می­شود.

با گذشت زمان، ممکن است در جذب برخی مواد مغذی نیز دچار مشکل یا ممکن است دچار تنگی (سفتی) در آستین معده خود شوید. سوزش سر دل یا رفلاکس نیز از عوارضی است که برخی از افراد ممکن است پس از جراحی به آن دچار شوند. اگر در حال حاضر رفلاکس متوسط تا شدید دارید، اسلیو معده می­تواند آن را تشدیدتر کند. ممکن است بخواهید به جای آن جراحی بای پس معده را در نظر بگیرید. این مدل جراحی می­تواند رفلاکس و سوزش معده را از بین ببرد.

چگونه باید برای جراحی اسلیو معده آماده شوید؟

تیم مراقبت­های بهداشتی شما باید مطمئن شوند که جراحی اسلیو معده گزینه خوبی برای شماست. جراحی کاهش وزن برای افرادی که از داروها یا الکل سوء استفاده می­کنند یا نمی­توانند متعهد به تغییر مادام العمر در رژیم غذایی و عادات ورزشی باشند، توصیه نمی­شود. مشاوره تغذیه و یک ارزیابی روانشناختی به شما بسیار کمک خواهد کرد تا از لحاظ روحی برای جراحی اسلیو و زندگی پس از آن آماده شوید.

اگر سیگار می­کشید، باید چند ماه قبل از جراحی آن را ترک کنید. جراح ممکن است از شما بخواهد قبل از جراحی مقداری وزن کم کنید. این به کوچک‌تر شدن کبد و ایمن‌تر شدن عمل جراحی کمک می‌کند. در روزهای قبل از جراحی باید مصرف آسپرین، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. نکته قابل توجه این است که شب قبل ازعمل از خوردن غذا یا نوشیدنی خودداری کنید.

در هنگام عمل اسلیو معده چه اتفاقی رخ می­دهد؟

برای شروع جراحی، بیهوشی عمومی خواهید داشت. این باعث می­شود که شما در طول جراحی بخوابید. جراح شما از لاپاراسکوپی استفاده خواهد کرد. او چندین برش کوچک (برش) در بالا شکم شما ایجاد می­کند. سپس ابزار جراحی کوچک را با کمک وارد کردن یک لاپاراسکوپ، در این برش­ها قرار می­دهد.

در مرحله بعد متخصص بیهوشی یک لوله اندازه‌گیری را از طریق دهان شما به سمت معده عبور می‌دهد. سپس جراح از یک منگنه لاپاراسکوپی برای تقسیم معده استفاده می‌کند و یک آستین عمودی باریک باقی می‌گذارد. بعد قسمتی از معده که برداشته شده ­است از طریق یک برش از شکم خارج می­شود. سپس جراح شما ممکن است با استفاده از مطالعه رنگ یا آندوسکوپی فوقانی هرگونه نشتی در آستین را آزمایش کند.

روند کار بعد از جراحی اسلیو معده

شما احتمالا روز بعد از عمل به خانه می­روید. برای یک یا دو هفته اول رژیم مایعات خواهید داشت. تیم جراحی شما برنامه­ای از انواع وعده­های غذایی را در هفته­های آینده به شما ارائه می­دهد. شما از مایعات به غذاهای پوره شده، سپس غذاهای نرم و سپس به غذاهای معمولی خواهید رفت. هر وعده غذایی باید بسیار کم باشد. باید مطمئن شوید که آهسته غذا بخورید و هر لقمه را خوب بجوید. خیلی سریع به سمت غذا معمولی حرکت نکنید. این می­تواند باعث درد و استفراغ شود. با تیم مراقبت­های بهداشتی خود کار کنید تا بفهمید بهتر است چه چیزی بخورید. پس از بهبودی معده، باید عادات غذایی خود را تغییر دهید. برای معده کوچک خود باید وعده­های غذایی کوچک بخورید.

احتمال اینکه دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای افرادی که عمل اسلیو معده انجام می­دهند دچار مشکل شود وجود دارد و این به دلیل آن است که آنها غذا کمتری دریافت می­کنند و ممکن است مواد مغذی کمتری را جذب کنند. ممکن است لازم باشد روزانه یک مولتی ویتامین به علاوه یک مکمل کلسیم-ویتامین D مصرف کنند.

شما باید در طول سال هر چند ماه یکبار بعد از جراحی آزمایش خون منظم داشته باشید. این برای اطمینان از نداشتن کمبود آهن خون (کم خونی)، گلوکز خون بالا، یا سطوح پایین کلسیم یا ویتامین D است. اگر سوزش معده دارید، ممکن است نیاز به دارو برای کاهش اسید معده داشته باشید.

پس از کاهش وزن، ممکن است مقداری از وزنی که از دست داده­اید دوباره به­دست آورید. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کرده و به­طور منظم ورزش کنید. آستین ممکن است در طول زمان گشاد شود. این به شما اجازه می­دهد بیشتر بخورید. اما به­خاطر داشته باشید که اگر بیش از اندازه غذا بخورید، می­توانید وزن خود را دوباره به دست آورید.

جمع ­بندی

در عمل اسلیو معده با برش قسمت عظیمی از معده و اتصال قسمت­های باقی مانده، معده جدید بسیار باریک خواهد­ شد و گنجایش قبل را نخواهد داشت. در­ نتیجه میل به خوردن غذا کاهش یافته و خیلی زودتر از قبل احساس سیری خواهید داشت. این عمل یکی از رایج­ترین راه­ها برای درمان چاقی شدید و در نتیجه کاهش وزن می­باشد که با توجه به نظر پزشک می­تواند توصیه ­شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا