رپورتاژ

احتمال شروع روند صعودی بیت کوین چقدر است؟

https://tabdeal.org/buy-btc

پس از آنکه کندل هفتگی بیت‌کوین 9 هفته را با رنگ قرمز سپری کرد، در آخرین روزهای «ماه می» تا سطح 32 هزار دلار افزایش یافت. این میزان افزایش مدت‌ها بود که رخ نداده بود و ما شاهد یک بازار نزولی بودیم. این رفتار قیمتی و رشد ناگهانی دوباره بحث‌برانگیز شده‌است. عده‌ای از فعالان بازار به دنبال خرید بیت کوین تبدیل در کف قیمتی هستند و عده‌ای از افراد که از قبل این ارز را خریداری کرده بودند منتظر رشد بیت‌کوین هستند. آیا روند صعودی شروع شده‌است؟ در این بلاگ احتمال شروع روند صعودی بیت‌کوین را بررسی می‌کنیم و در انتها عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین را قرار می‌دهیم.

چه عواملی رشد بیت کوین را محدود می‌کنند؟

روند قیمتی بیت‌کوین از 27 می تا کنون صعودی است. این در حالی است که در بحث مواد غذایی و نفت همچنان شاهد افزایش قیمت و اختلال در زنجیره تأمین هستیم. برخی از تحلیلگران بر این باورند که عامل محدودکننده رشد بیت‌کوین، همین موضوع است. در این فاصله زمانی بیت‌کوین تقریباً 11% افزایش‌یافته است و محدوده مهم 28.600 را پشت سر گذاشته است و خود را به بالای 30 هزار دلار رسانده است. با این‌حال ترس و نگرانی مربوط به اقتصاد کلان جهانی در شرایطی ممکن است بر پتانسیل رشد بیشتر این ارز تأثیرگذار باشد.

افزایش نگرانی در رابطه با کمبود غذا و افزایش قیمت‌ ها

https://tabdeal.org/buy-btc

عرضه جهانی غذا یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین است که اکثر افراد آن را نادیده می‌گیرند. از ابتدای شروع بیماری کووید 19، دولت‌ها در سراسر دنیا فعالیت بنادر و فرودگاه‌های خود را محدود کردند و گلوگاه‌های انتقال مواد غذایی را با اختلال مواجه کردند. این اختلال در زنجیره کالاها ممکن است سال‌ها به طول بینجامد تا به حالت اولیه خود بازگردد.

قیمت برخی از کالاها همچنان درحال‌رشد است و عامل اصلی این افزایش افسارگسیخته، تورم است. برای مثال، گندم در سال جاری به بالاترین قیمت خود رسید و هنوز هم در همان سطح مانده است. در سال 2022، معاملات آتی گندم 76% و طی 18 ماه گذشته، بیش از 143% افزایش‌یافته است.

نگرانی‌ها درباره بازار سهام

بازارهای سهام در سراسر جهان همچنان با فشارهای زیادی مواجه هستند. افزایش تورم، بالارفتن قیمت کالاها، اختلال در زنجیره تأمین و درگیری اوکراین، سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را در حالت تدافعی قرار داده است. چند رویداد مهم دیگر نیز در هفته آتی رخ می‌دهد که به‌احتمال زیاد بازار ارز دیجیتال نیز محدود خواهد شد. در چند روز آینده آمار مربوط به نرخ بیکاری اتحادیه اروپا منتشر می‌شود و بانک مرکزی ژاپن تصمیم خود را در رابطه ‌با نرخ بهره اعلام می‌کند. همچنین نرخ بیکاری در آمریکا و داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد مربوط به مشاغل غیرمرتبط با کشاورزی نیز مشخص خواهد شد. تمامی این اخباری که در این قسمت گفتیم تأثیر مستقیمی در روند بازار کریپتو خواهند داشت. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در رمزارزها را دارید بهتر است درباره آینده ارزهای دیجیتال در سال 2022 بیشتر بدانید.

سطوح تکنیکال ممکن است بهبود را تا 37 هزار دلار محدود کنند

بیت‌کوین در حالی ماه جدید میلادی خود را آغاز کرد که به‌تازگی نهمین کندل هفتگی قرمزرنگ خود را ثبت کرده است. البته خریداران به بازار برگشته‌اند و این ارز را از محدوده معاملاتی دوهفته اخیر و محدوده سقوط 50 درصدی 9 می بالاتر برده‌اند. چنانچه کندل هفتگی بیت‌کوین بتواند بالای محدوده 31 هزار دلار بسته شود، مسیر برای رسیدن به 37 هزار دلار راحت خواهد بود و قیمت می‌تواند به صعود ادامه داده و بالاتر برود.

10 عامل تأثیر گذار بر قیمت بیت کوین

https://tabdeal.org/buy-btc

تمام مواردی که تا به اینجا بررسی کردیم در حال حاضر مانع از رشد بیت‌کوین می‌شوند. اما قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عواملی وابسته است که دلیل افزایش و کاهش قیمت آنها می‌شود. هیچ اصولی در دنیا وجود ندارد که با کمک آن بتوان در مورد افزایش و کاهش قیمت این رمزارز  قضاوت کرد. در واقع هیچ قیمت واحدی برای این ارز وجود ندارد و معمولاً قیمت این ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف مشابه است. از سال 2009 که اولین بیت‌کوین به بازار کریپتو عرضه شد تاکنون نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و همین نوسانات یک فرصت خوب برای معامله‌گران و کسب سود از این بازار است.

عوامل متعددی وجود دارد که در قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند، در ادامه این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده اقتصادی است که روی قیمت خیلی از کالاها و همچنین قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد. در واقع هرچقدر تقاضا بیشتر باشد و حجم محدودی از رمزارز وجود داشته باشد، قیمت افزایش‌یافته و هر چه عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند.
  2. هاوینگ بیت‌کوین: اکوسیستم بیت‌کوین به‌گونه‌ای طراحی شده که جهت کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر 4 سال یکبار پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود. این پدیده هاوینگ (Halving) نام دارد و اولین‌بار در سال 2012 اتفاق افتاد. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود و این امر ناشی از کاهش عرضه بیت‌کوین است.
  3. سختی شبکه و پیچیدگی بلاک‌چین: هرچقدر بلاک‌چین‌ها ایمن‌تر باشند و هر چه پیچیدگی استخراج بیت‌کوین بیشتر باشد، ارزش و قیمت این ارز بالاتر می‌رود.
  4. سودمندی ارزهای دیجیتال: یک عامل اصلی و مهم در تعیین‌کننده قیمت هر ارز دیجیتال، سودمند بودن آن است. اگر از ارز دیجیتال بتوانیم استفاده خاصی داشته باشیم، قیمت و ارزش آن ارز بالا می‌رود. بیت‌کوین در مقیاس‌های بالا و زیاد هم می‌تواند در پرداخت‌ها مورداستفاده قرار بگیرد و به معنی سودمند بودن آن است.
  5. فعالیت‌های رسانه‌ها و فاکتورهای اجتماعی: فعالیت رسانه‌ها تأثیر مستقیمی بر روی احساسات معامله‌گران دارد. در واقع ترس ازدست‌دادن سرمایه”FOMO”و ترس ازدست‌دادن سود باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تصمیم‌های عجولانه و اشتباهی بگیرند. مانند پیدایش بیماری کرونا که موجب ترس در بازار شد و کاربران دست به فروش دارایی‌های خود زدند و قیمت بیت کوین به یکباره سقوط کرد.
  6. تعیین قوانین و محدودیت‌ها: اگر دولت‌ها درباره قوانین دارایی و مالیات سخت‌گیرانه برخورد کند، مخفی کردن دارایی‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال تبدیل به اقدامی رایج می‌شود. این موضوع باعث تغییر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود زیرا تقاضا برای آنها بیشتر خواهد شد.
  7. پذیرش عموم: فهم و ادراک عمومی از یک ارز دیجیتال، روی ارزش آن تأثیر بسزایی دارد.
  8. فورک‌های متعدد: به دلیل فورک‌های متعدد از زنجیره ارزهای دیجیتال، منتقدان این بازار بر این باورند که ارزهای دیجیتال محدود نیستند و مسئله کمیابی ارزهای دیجیتال را جدی نمی‌گیرند.
  9. حرکت نهنگ‌ها و نوسانات بازار: نهنگ‌های بازار چه بیت‌کوین خود را بفروشند چه آنها را نگه دارند، بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار هستند.
  10. حجم معاملات: پایین بودن حجم معاملات می‌تواند شک و تردیدهای سرمایه‌گذاران را افزایش دهد. فعالیت و رفتار افراد مشهور و انتشار اخبار منفی سبب ایجاد شک و تردید در بازار می‌شود و همین امر روی حجم معاملات بازار تأثیر می‌گذارد.

جمع‌بندی نهایی

در این نوشتار تمامی عواملی که موجب رشد بیت‌کوین می‌شوند را بررسی کردیم. به‌طورکلی نوسان قیمت ارز دیجیتال بر اساس 2 اصل تعیین می‌شود. یک اصل تحلیل تکنیکال است که برگرفته از نمودارهای قیمتی و میزان عرضه و تقاضا است. اصل دیگر تحلیل فاندامنتال است که عواملی مانند رسانه‌ها، افراد تأثیرگذار و نهنگ‌ها را بررسی می‌کنند. با کمک این دو اصل می‌توانیم آینده قیمتی همه ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا