رپورتاژ

آیا می توانم بعد از کشیدن دندان عقل، دندان هایم را مسواک بزنم؟

اداکسو

کشیدن دندان عقل می تواند به پیشگیری از عوارضی مانند پوسیدگی دندان، شلوغی و نهفتگی دندان کمک کند. اما این روش، که دندان‌های آسیاب سوم را که معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی بیرون می‌آورند، خارج می‌کند، خطرات خاص خود را دارد.

پیروی از دستورالعمل های پزشک در حین بهبودی پس از کشیدن دندان عقل برای جلوگیری از عفونت مهم است. شما می توانید و باید  پس از جراحی دندان های خود را مسواک بزنید، اما این کار را به آرامی انجام دهید. از مسواک زدن ناحیه استخراج شده تا زمانی که کاملاً التیام یابد خودداری کنید.

همچنین باید از یک دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید تا این ناحیه عاری از باکتری باشد و برای چند روز به رژیم غذایی مایع و نرم نیاز دارید.

همه دندان عقل ندارند و نیازی به کشیدن همه دندان های عقل نیست. دندانپزشک و جراح دهان شما بهترین توصیه های مراقبتی را برای نیازهای خاص دندانی شما خواهند داشت.

بیایید به اصول اولیه مسواک زدن بعد از کشیدن دندان عقل بپردازیم.

مراقبت های بعد از برداشتن دندان عقل

پس از برداشتن دندان عقل، مهم است که طبق دستورالعمل های خاص متخصصی که جراحی را انجام داده، از ناحیه مورد نظر مراقبت کنید.

همچنین باید از فعالیت های شدید و ورزش خودداری کنید. اگر سیگار می کشید، باید برنامه ریزی کنید که تا حد امکان از سیگار کشیدن خودداری کنید تا زمانی که برش شما بهبود می یابد.

پس از عمل، باید برای استراحت و ریکاوری بقیه روز برنامه ریزی کنید. این به این معنی است که در صورت امکان از محل کار یا مدرسه خارج شوید یا برای یک روز رایگان برای جراحی برنامه ریزی کنید.

از آنجایی که پس از دریافت بیهوشی عمومی مجاز به استفاده از وسیله نقلیه نیستید، شخصی باید شما را به خانه برساند.

شما باید در 24 ساعت اول یا بیشتر پس از جراحی به یک رژیم غذایی مایع پایبند باشید، زیرا منتظر کاهش التهاب هستید. این امر از وارد کردن فشار بر روی دندان ها و دهان خود که با جویدن غذاهای سفت تر به وجود می آید جلوگیری می کند.

همچنین باید در چند روز اول از نوشیدن با نی خودداری کنید. استفاده از نی به دهان فشار می آورد و می تواند محل (های) استخراج را تحریک کند.

اگر تورم ناراحت کننده است، یک کمپرس با یخ روی فک خود قرار دهید. در صورت نیاز از مسکن استفاده کنید و تا جایی که می توانید استراحت کنید.

برخی از پزشکان گزینه های بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را توصیه می کنند، در حالی که پزشکان دیگر ممکن است داروهای ضد درد تجویز کنند. از مصرف آسپرین خودداری کنید، زیرا این می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

می‌توانید دندان‌هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما از قسمت‌هایی که در پشت دهان دندان‌ها کشیده شده‌اند صرفنظر کنید، بنابراین هیچ باکتری به زخمتان وارد نمی‌شود.

اگر لازم است یک یا دو روز مسواک زدن را به دلیل درد یا ناراحتی از دست بدهید، اشکالی ندارد. دندانپزشک یا جراح دهان شما یک دهانشویه ضد عفونی کننده ارائه می دهد که به شما آموزش داده می شود که از آن به عنوان راهی برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید.

چه کسی نیاز به برداشتن دندان عقل دارد؟

دست نخورده ماندن دندان عقل غیرعادی نیست. بسیاری از افراد بدون نیاز به برداشتن دندان عقل خود زندگی را پشت سر می گذارند. برخی از افرادی که به دندانپزشک دسترسی ندارند یا توانایی پرداخت هزینه های مراقبت از دندان را ندارند، دندان عقل خود را حفظ می کنند، حتی اگر برداشتن آنها می تواند برای سلامت دندان آنها مفید باشد.

اگر در نظر دارید دندان عقل خود را بکشید، یا اگر دندانپزشک شما آن را مطرح می کند، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • دندان عقل شما باعث درد و التهاب لثه یا فک شما می شود
  • دندان عقل شما نهفته است (زیر لثه گیر کرده است)
  • دندان عقل شما احتمالاً در حال حاضر یا در آینده با درمان های دندانپزشکی تداخل خواهد داشت
  • دندان عقل شما دندان های دیگرتان را به جلو می راند و به شلوغی می انجامد

یک معاینه فیزیکی و اشعه ایکس در مطب دندانپزشک می تواند به پزشک شما بگوید که چند دندان عقل دارید و چگونه آنها در فک شما قرار گرفته اند.

عوارض خارج کردن دندان عقل

اکثر افراد در یکی دو روز اول پس از کشیدن دندان عقل کمی درد یا ناراحتی دارند. این درد نباید طولانی باشد منبع قابل اعتماد، و مسکن های بدون نسخه یا نسخه می توانند کمک کنند.

اگر درد اولیه ناشی از عمل فروکش کرد، فقط چند روز بعد عود کرد، ممکن است با عفونت مواجه شده باشید. سایر علائم عفونت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح در محل برش
  • افزایش تورم
  • درد، درد یا حساسیت
  • بوی بد دهان

آسیب عصبی و آسیب به دندان های اطراف گاهی اوقات می تواند ناشی از کشیدن دندان عقل باشد. این می تواند باعث از دست دادن موقت حس در زبان یا صورت شما شود.

حفره خشک، وضعیتی که در آن کشیدن دندان به درستی بهبود نمی یابد، می تواند اعصاب و رگ های خونی شما را در معرض دید قرار دهد. حفره خشک می تواند باعث دردی شود که از فک و شقیقه شما تابش می کند. حفره خشک معمولاً حدود یک هفته طول می کشد مگر اینکه عفونت ایجاد شود.

تکنیک صحیح مسواک زدن

دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان های خود را با استفاده از تکنیک های مناسب مسواک زدن تمیز کنید:

  1. به مدت 2 دقیقه، دو بار در روز مسواک بزنید
  2. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید
  3. با حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنید
  4. شما همچنین باید زبان خود را مسواک بزنید
  5. بعد از تف کردن دهان خود را بشویید

اگر به تازگی دندان عقل خود را درآورده اید، قبل از مسواک زدن، مسواک یا سر مسواک را تعویض کنید. با گذشت زمان، مسواک ها می توانند باکتری ها را جمع آوری کنند، که به ویژه پس از جراحی برای دهان شما خطرناک خواهد بود. شما نمی خواهید هیچ باکتری را در حالی که در مرحله بهبودی اولیه است به آن ناحیه وارد کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که هر 3 تا 4 ماه یکبار، و همچنین پس از هر گونه بیماری باکتریایی یا ویروسی، مسواک خود را تعویض کنید.

سخن پایانی

پس از کشیدن دندان عقل می توانید دندان های خود را مسواک بزنید، اما از مسواک زدن ناحیه کشیده شده خودداری کنید.

پس از جراحی، باید مراقب باشید تا باکتری به ناحیه برش وارد نشود. این به معنای تعویض مسواک، پرهیز از غذاهای سفت، حذف نخ دندان برای چند روز و استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده طبق دستور پزشک است.

پس از کشیدن دندان عقل، حتماً دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی پزشک خود را به دقت دنبال کنید و در صورت مشاهده علائم عفونت، فوراً با آنها تماس بگیرید.

منبع سایت مارویس آون پرشین

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا