جزئیات سرمایهگذاریهای جدید ایران و چین در زمینه حمل و ترانزیت کالا
جزئیات سرمایهگذاریهای جدید ایران و چین در زمینه حمل و ترانزیت کالا
معاون وزیر راه و شهرسازی که در سفر معاون اول رئیس جمهور به چین حضور دارد جزئیات سرمایهگذاریهای جدید ایران و چین در زمینه حمل و ترانزیت کالا را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عصر روز گذشته برای شرکت و سخنرانی در ششمین اکسپو بین المللی واردات چین و توسعه روابط اقتصادی با پکن تهران را به مقصد شانگهای ترک کرد.
شهریار افندیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی که در این سفر مخبر را همراهی می کند با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل امروزه در بخش ترانزیت مطرح است و چین کالاهای صادراتی زیادی به اروپا دارد، اظهار کرد: ایران در مسیر ترانزیت کالا از چین قرار دارد.
وی ادامه داد: در اجلاس وزرای اکو که ۳ روز پیش برگزار شد تفاهمنامه کریدور چند وجهی ترانزیت از چین به اروپا توسط کشورهای ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و ایران امضا شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: چین از طریق ریلی بهراحتی به اروپا کالا را منتقل می کند از این رو ایران، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان تلاش می کنند سهم قابل توجهی در این جابجایی داشته باشند. در این کریدور چند وجهی مرزهای اینچه برون و سرخس میان ایران و ترکمنستان و بازرگان و رازی بین ایران و ترکیه بیشترین سهم را خواهند داشت.
افندی زاده تصریح کرد: طی هفت ماهه امسال میزان ترانزیت از خاک کشورمان ۹ میلیون تن بود که ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی با تاکید بر اینکه باید سهم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی چین به اروپا را به کریدورهای کشورمان اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: چین از مسیر قزاقستان و ترکمنستان به ایران متصل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شبکه ریلی بین ازبکستان و قرقیزستان در دست احداث است و این مسیر می تواند مسیر دیگری را از طریق ترکمنستان به ایران کوتاهتر کند و نشان می دهد ایران و چین می توانند اهداف خوبی در ترانزیت داشته باشند.
افندی زاده بیان کرد: با تفاهمی که در منطقه به ویژه آسیای میانه وجود دارد یکی از مسیرهای اتصال این کشورها از طریق ایران به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس، راه آهن سرخس به چابهار است از این رو اگر سرمایهگذاری های خوبی در مسیر راه آهن چابهار – زاهدان – سرخس و توسعه بندر چابهار داشته باشیم میتوانیم سهم قابل قبولی در ترانزیت از چین به اروپا و کشورهای حوزه خلیح فارس و دریای عمان به دست آوریم .
وی با اشاره به اینکه همچنین با توجه به اتصال ایران به آسیای میانه و چین می توانیم سهم قابل توجهی از حمل و نقل منطقه را در اختیار بگیریم، گفت: در جریان امضای تفاهمنامه میان وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین در سال ۱۴۰۱، مسیرهای ریلی از سمت ایران پیشبینی شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: دو پروژه مهم مورد نظر ما برای سرمایه گذاری چینیها یکی قطار سریع السیر تهران – مشهد است که تفاهم اولیه بین ایران با شرکت های چینی انجام شده است و این تفاهم نامه می تواند به ساخت قطار سریعالسیر منجر شود. همچنین احداث قطار سریعالسیر تهران – قم – اصفهان هم با سرمایهگذاری چینیها است.
این مقام مسئول ارشد در وزارت راه و شهرسازی افزود: بنابراین در زمینه مشارکت و سرمایه گذاری تفاهم های خوبی می توانیم با چینیها داشته باشیم و توسعه و تجهیز بنادر ایران هم می تواند با سرمایهگذاری چینیها باشد که این موضوع را در جلسات گذشته با چینیها مطرح کردهایم.
وی اضافه کرد: مساله دیگر مسیرهای ترانزیتی در جنوب کشورمان است. آنچه مهم است امضای تفاهم نامه چند جانبه میان چین با کشورهای منطقه از طریق ایران است که این موضوع، علاوه بر کریدور شمال – جنوب برای اتصال روسیه به هند است.
افندی زاده اظهار کرد: نکته دیگر این است که ایران ۶ ماه قبل ابتکار ایرانراه را مطرح کرد که بر اساس آن میتوانیم تمام آسیای میانه را به عنوان همسایه ترانزیتی ایران جهت اتصال آنها به دریای آزاد در نظر بگیریم. در اجلاس دوازدهم اکو به ۱۰ کشور عضو این پیمان، ابتکار مذکور ارائه شد باید علاوه بر سرمایه گذاری در زیرساخت ها، در بحث ایجاد تسهیل عبور کالای ترانزیتی از ایران هم اقداماتی انجام دهیم که در زمان کم این اتفاق (حمل کالای ترانزیتی) رخ داده و کالاها به راحتی از ایران عبور کنند.
پایان پیام/