پزشکی

جام مقدس مراقبان وزن در دنیا

اداکسو

افزایش متابولیسم جام مقدس مراقبان وزن در سراسر دنیاست اما لازم است بدانیم که سرعت کالری سوزی بدن به موارد متعددی بستگی دارد. در برخی افراد متابولیسم سریع ارثی است، علاوه بر آن بدن مردان حتی در هنگام استراحت کالری بیشتری نسبت به زنان می‌سوزاند و در اکثر مردم، متابولیسم پس از 40 سالگی به طور پیوسته کند می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه شما نمی توانید سن، جنسیت یا ژنتیک خود را تغییر دهید اما راه های دیگری برای بهبود متابولیسم بدن وجود دارد. در اینجا 8 مورد از آنها را بررسی می‌کنیم.

1. عضله بسازید
بدن شما دائماً در حال سوزاندن کالری است، حتی زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهید. این میزان سوخت و ساز در حالت استراحت در افرادی که عضلات بیشتری دارند بسیار بالاتر است . هر یک کیلوگرم عضله حدود 12 کیلوکالری در روز برای حفظ خود مصرف می کند، در حالی که هر یک کیلوگرم چربی روزانه فقط 4 کیلوکالری می سوزاند. این تفاوت کوچک می تواند در طول زمان چشمگیر شود . پس از یک جلسه تمرین قدرتی، ماهیچه ها در سراسر بدن شما فعال می شوند و میانگین متابولیسم روزانه شما را افزایش می دهند.

2. بیشتر ورزش کنید
ورزش هوازی ممکن است عضلات بزرگی ایجاد نکند اما می تواند متابولیسم شما را در چند ساعت بعد از تمرین افزایش دهد. تنها لازم است که شدت تمرینات خود را افزایش دهید . ورزش با شدت بالا نسبت به تمرینات با شدت کم یا متوسط باعث افزایش بیشتر و طولانی‌تر میزان سوخت و ساز شما در زمان استراحت می‌شود. برای کمک گرفتن از این روش، یک کلاس با فعالیت شدیدتر را در باشگاه ورزشی امتحان کنید یا در طول پیاده روی معمولی خود، به صورت کوتاه و دوره ای بدوید.

3. آب بیشتری بنوشید
بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد . حتی اگر به میزان خفیفی دچار کم آبی هستید ، متابولیسم شما ممکن است کند شود . در یک مطالعه، بزرگسالانی که در روز 8 لیوان یا بیشتر آب می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که 4 لیوان آب می‌نوشیدند، کالری بیشتری سوزاندند. برای اینکه آب بدنتان کم نشود، قبل از هر وعده غذایی و میان وعده ها، یک لیوان آب بنوشید. همچنین به جای چوب شور یا چیپس ، از میوه ها و سبزیجات تازه که به طور طبیعی حاوی آب هستند استفاده کنید .

4. میان وعده میل کنید
خوردن تعداد وعده های بیشتر با حجم کم نسبت به وعده های حجیم تر با تعداد کم کمک بیشتری به کاهش وزن می‌کند . خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده کوچک هر 3 تا 4 ساعت، متابولیسم شما را سریع نگه می دارد و بنابراین در طول روز کالری بیشتری می سوزانید. همچنین در چندین مطالعه نشان داده شده است افرادی که به طور منظم میان وعده می خورند، در زمان وعده‌های اصلی کمتر غذا می خورند .

5. از غذاهای تند استفاده کنید
غذاهای تند دارای مواد شیمیایی طبیعی هستند که می توانند متابولیسم شما را به سرعت بالا ببرند. پختن غذاها با یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز یا سبز خرد شده می تواند سرعت سوخت و ساز شما را افزایش دهد. خوب است بدانیم که تاثیر این روش احتمالا موقتی است اما اگر اغلب غذاهای تند بخورید، فواید آن افزایش ‌می‌یابد. برای سرعت بخشیدن به این روند، به غذاهایی مانند ماکارانی ، خورش ها و .. تکه های فلفل قرمز اضافه کنید.

6. پروتئین بیشتری بخورید
بدن شما برای هضم پروتئین، کالری بیشتری نسبت به مصرف چربی یا کربوهیدرات می سوزاند . به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، جایگزینی برخی از کربوهیدرات ها با غذاهای بدون چربی و غنی از پروتئین می تواند متابولیسم شما را در زمان مصرف غذا افزایش دهد. منابع خوب پروتئین شامل گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ ، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب است .

7. قهوه بنوشید
با نوشیدن قهوه، از افزایش انرژی و تمرکز لذت ببرید! اگر آن را در حد اعتدال مصرف کنید، یکی از فواید آن می‌تواند افزایش کوتاه مدت میزان متابولیسم شما باشد. کافئین می تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس خستگی کنید و حتی استقامت خود را در حین ورزش افزایش دهید.

8. از رژیم‌هایی با کالری بسیار پایین بپرهیزید
رژیم‌هایی با کالری دریافتی کمتر از 1200 کیلوکالری در زنان و یا 1800 کیلوکالری در مردان برای کسانی که به دنبال تسریع متابولیسم خود می‎‎‌باشند، مضر هستند. اگرچه که این رژیم‌ها ممکن است به کاهش وزن کمک کنند اما این به معنی تغذیه خوب نیست! به علاوه می‌تواند نتیجه معکوس بدهد زیرا به مرور باعث از دست دادن عضله می‌شود که به نوبه خود متابولیسم شما را کندتر می کند. در نهایت، بدن شما کالری کمتری می سوزاند و سریع­تر از قبل وزن اضافه می کنید.

منبع: سلامت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا