آخرین و مهمترین خبرهای اجتماعی

این واکسن ایرانی در آستانه تایید نهایی وزارت بهداشت

این واکسن ایرانی در آستانه تایید نهایی وزارت بهداشت

ایرنا نوشت: معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: در حال انعقاد قرارداد با وزارت بهداشت هستیم تا در روزهای آینده این واکسن با ورود به سبد واکسیناسیون در اختیار هموطنان قرار گیرد.

محمدحسن فلاح مهرآبادی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک واکسن رازی در سبد واکسیناسیون کشور قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد که از هفته آینده واکسن "رازی کوو پارس" در زنجیره تزریق عمومی کشور قرار گیرد.

وی به روند تولید واکسن رازی کوو پارس اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۰ میلیون دز واکسن راز کوو پارس تولید شده که از این تعداد حدود پنج میلیون دز فرایند کنترل کیفی را تقریبا طی کرده و بقیه واکسن‌های تولید شده هم در حال انجام این کنترل هستند.

فلاح با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای حداقل ۲۰ میلیون دز واکسن رازی تا پایان امسال انجام شده است، افزود: بلافاصله بعد از انجام فازهای اول و دوم تست‌های بالینی واکسن، وارد فاز تولید صنعتی واکسن شدیم و در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون دز واکسن تولید شده است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، ظرفیت ماهیانه این واکسن را پنج میلیون دز اعلام کرد و بیان داشت: این واکسن‌ها پس از طی کردن فرایند کنترل در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرند تا به هموطنان تزریق شوند.

وی با اشاره به اینکه محققان ما با تمام توان در حال تولید واکسن رازی هستند، افزود: در صورتی که نیاز به این واکسن در کشور وجود داشته باشد، آمادگی تولید آن را تا رفع نیاز کشور داریم.

واکسن رازی مجوز تزریق دز یادآور (بوستر) را دریافت کرده است؟

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: معمولا واکسن‌های نوترکیب جزو کم عارضه‌ترین واکسن‌ها هستند و می توان از آنها به عنوان دز یادآور استفاده کرد.

فلاح افزود: پروتکل ما برای اجرای طرح مطالعاتی استفاده از واکسن رازی برای دز بوستر در سازمان غذا و دارو تایید شده و این موضوع یکشنبه آینده در جلسه کمیته اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: طی یک ماه آینده می توان طرح مطالعاتی بوستر را تعیین تکلیف کرد. به عبارتی مشخص می شود که می توان رازی را در کنار برخی واکسن‌های دیگر به عنوان دز یادآور استفاده کرد یا نه.

فلاح، به عوارض این واکسن اشاره کرد و گفت: تعداد داوطلبانی که واکسن نما را در فازهای اول و دوم تست انسانی دریافت کردند، حدود ۸۰ نفر بودند که برخی از این افراد حتی در بخش های مراقبت ویژه بستری شدند اما در گروه دریافت کنندگان واکسن، اصلا بستری در بیمارستان نداشتیم و مشکل جدی برای این داوطلبان ایجاد نشده است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: داوطلبانی که واکسن دریافت کردند، فقط به عوارض خفیف تزریق واکسن کرونا دچار شدند و دچار مشکلات جدی نشدند.

۴۷۲۳۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا