رپورتاژ

چرا باید از استیل ضدزنگ در آشپزخانه صنعتی استفاده کرد؟

تمامی تجهیزات اساسی آشپزخانه‌های صنعتی از استیل ضد زنگ هستند. آلیاژی مقاوم، قدرتمند و با دوام که به راحتی نیز شسته می‌شود. همین خصوصیت موجب شده است که گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و به متریال اصلی تجهیزات آشپزخانه صنعتی بدل شود.

در این مقاله به بررسی خصوصیات استیل ضد زنگ می‌پردازیم و خواهیم گفت که چرا در استفاده در تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی تنها باید از آلیاژهای مختلف این فلز استفاده کرد.

مزیت‌های استیل ضدزنگ

  • فلز ساکن است و در مقابل گرما و سرما نسبت به سایر فلزات کمتر تأثیر می‌پذیرد
  • به سادی تمیز می‌شود
  • رنگ آن در اثر لکه غذا و نوشیدنی تغییر نمی‌کند
  • مقاوم است و عمر بالایی دارد

به همین دلیل از این فلز در بخش‌های مختلف آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. از هود و شلف‌ها، سطوح مختلف و روکش‌ها، ظرفشویی‌ها، مایکروفرو و مایکرو ویو،  یخچال و فریزر، سینک گرفته تا و دیگر تجهیزات آماده سازی و  تجهیزات پخت در آشپزخانه‌های صنعتی.

لایه اکسید کروم روی ورق استیل از آن در مقابل انواع باکتری‌ها حفاظت می‌کند و دوام خوبی به این آلیاژ خواهد داد. استیل ضدزنگ کاملاً غیرسمی است و به راحتی بر روی آن می‌توان مواد غذایی قرار داد. حتی اسیدهای قدرتمندی که به شکل طبیعی از میوه‌ها و سبزیجات ترشح می‌شود هیچ اثری روی استیل ضد زنگ ندارند و بعد از شستشوی روزانه لایه استیل بدون تغییر باقی می‌ماند.

از منظر تولید، این فلز به راحتی شکل می‌گیرد و می‌توان آن را برای کاربردهای مختلف حالت داد. خواه تولید کباب پز باشد و یا تولید فرهای سوپر هیت حتی و دیگر بخش‌های آشپزخانه صنعتی مانند میز کار و طبقه‌‌بندی‌های استیل. حتما خط کامل سلف سرویس تالارهای غذاخوری یا ادارات را دیده‌اید. رنگ نقره‌ای این تجهیزات از بابت متریال استیل ضدزنگ است.

 

ایمنی و بهداشت

اولین نگرانی آشپزخانه‌های صنعتی بعد از ایمنی پرسنل و مشتریان بهداشت محیط و مواد غذایی اولیه است. محیط استرلیزه و استیل ضدزنگ تا حدود زیادی این خواسته را برآورده می‌کند. برخی از مواد غذایی مانند گوجه فرنگی می‌توانند اسید زیادی ایجاد کرده ولی روی سطح استیل تاثیری نخواهند داشت.

دوام بالا و پایدار

این فلز دارای دوام، قدرت و مقاومت خوبی  است و عمر بالایی دارد. همچنین جزو مواد پایدار نیز محسوب می‌شود. بر بعد از استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی می‌توان آنها را بازیافت کرد و در بیشتر قسمت‌های آن دوباره به گردونه بازار باز می‌گردد. بر اساس آمار اتحادیه اروپا بیش از 85 درصد از استیل ضدزنگ استفاده شده در کشورهای این اتحادیه دوباره بازیافت شده اند. گفتنی است اتحادیه اروپا ملزم شده است تا سال 2050 به  انتشار صفر خالص دی اکسید کربن دست یابد. در نتیجه برندهای معروف اروپایی و آمریکایی نیز همگی از استیل ضدزنگ در برای تولید محصولات خوب از جمله دستگاه اسپرسو یا فر کامبی و کانوکشن استفاده می‌کنند.

استیل ضد زنگ فراتر از متریالی برای تجهیزات آشپزخانه صنعتی

نظر به همین خصوصیات است که امروز از استیل ضد زنگ در موقعیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. آشپزخانه‌های صنعتی و آشپزخانه‌های معمولی بیشتری استفاده را از این متریال می‌کنند. به دلیل شکل خاص آن استیل ضد زنگ به صورت بی‌خش و خش‌دار نیز تهیه می‌شود و در موقعیت‌های مختلف از آن بهره‌برداری خواهد شد. تصویر زیبایی که برای دکوراسیون داخلی رستوران‌ها نیز ابزار خوبی خواهد بود. به ویژه اینکه آشپزخانه بسیاری از رستوران‌ها امروز از سالن غذاخوری قابل رویت است. به عبارتی آشپزخانه رستوران خود به بخشی از جاذبه بصری و دکوراسیون داخلی رستوران‌ها بدل شده است.

تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی در ایران

به دلیل دوام بالا متریال استیل ضدزنگ بازار تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم نیز رونق پیدا کرده است. گرچه استیل را می‌توان هر دفعه مانند روز اول تمیز کرد و جلا داد اما استفاده از تجهیزات دست دوم به هیچ روی سفارش نمی‌شود. چرا که هرچقدر هم که از تجهیزات درجه یک استفاده کنید باز هم وسایل فنی داخلی آن دوام مورد انتظار را ندارند.

امروز شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه تولید و تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی در کشور فعالند. همگی در تولید تجهیزات خود از انواع آلیاژهای استیل ضدزنگ استفاده می‌کنند و درجه خلوص و مقاومت و کیفیت آن را در کارخانه می‌سنجند. شرکت آپادانا تجهیز نیز در تولید محصولات خود از همین فلز استفاده می‌کند. محصولات تولیدی این شرکت 10 سال خدمات پس از فروش دارند که نماینده کیفیت بالای آنها است. همچنین ضمانت آپادانا تجهیز مشمول تمامی محصولات خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از خدمات ما تلفن را بردارید و با شماره 02172307000 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بازتاب: راهنمای خرید تجهیزات فست فود | فهرست لوازم آشپزخانه فست فود ضروری

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا