دسته‌بندی نشده

طرز تهیه اسید سیتریک

طرز تهیه اسید سیتریک

امروزه در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و غیره است مواد مختلفی استفاده می‌شود. اسید سیتریک یکی از پرکاربردترین اسیدهای عالی است که امروزه در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. اسید سیتریک همان جوهر لیمو است که سالانه حدود ۲ میلیون تن از این ماده به تولید می‌رسد. این ماده در دو نوع اسید سیتریک خشک و اسید سیتریک آبدار تولید می شود. چنین ترکیباتی محلول در آب هستند. طرز تهیه اسید سیتریک بسیار خاص است. بسیاری از افرادی که دوست دارند خود در منزل اسید سیتریک تهیه کنند، بد نیست با نحوه تهیه این ماده آشنا شوند.

طرز تهیه اسید سیتریک
طرز تهیه اسید سیتریک

تهیه اسید سیتریک

در صورتی که بدانید طرز تهیه اسید سیتریک چگونه است خود می‌توانید در منزل آن را تولید کنید. گرید خوراکی اسید سیتریک سطح کاربرد بیشتری دارد. از این رو سطح تولید گرید خوراکی اسید سیتریک نیز زیاد می‌باشد. حال برای تهیه اسید سیتریک شما نیاز به جوهر لیمو استخراج شده از لیمو یا دیگر مرکبات خواهید داشت. همچنین کلرید، کلسیم هیدروکسید، سدیم اسید سولفوریک رقیق شده و آب مقطر نیز لازم است.

برای تهیه اسید سیتریک شما ابتدا دو سی سی از آب لیمو ترش را باید در داخل یک لیوان مدرج بریزید. در نتیجه درصد ph آب لیمو ترش باید اندازه‌گیری شود. توجه داشته باشید که درصد ph آب لیمو ترشی که برای ساخت اسید سیتریک استفاده می‌کنید، باید بین دو تا ۳ در لوله مندرج به چشم بخورد.

دقت کنید که هیدروکسید سدیم باعث خنثی شدن اسیدیته آب لیمو می‌شود. پس توسط قطره چکان این ماده را برای خنثی کردن اسیدیته آب لیمو اضافه نمایید. اکنون نوبت آن است تا کلرید کلسیم را به مقدار ۵ گرم با آب مقطر ترکیب کنید. حال مخلوط آبلیمو و کلرید کلسیم ترکیب شده با یکدیگر را بجوشانید. توجه داشته باشید که حین جوشیدن باید این ترکیب را هم بزنید. پس از مدت کمی محلول سفید و صد درصد خالص به دست می‌آید.

اکنون نوبت آن است تا این محلول سفید رنگ را توسط آب فیلتر کنید. در نتیجه اسید محلول سفید فیلتر شده را در داخل یک لیوان بریزید. این محلول در صورت ترکیب با آب مقطر رقیب می‌شود. برای کدر کردن این محلول باید آن را به حجم ۷۰ میلی‌متر برسانید. برای این کار باید محلول را روی حرارت متوسط برای تبخیر قرار دهید.

اکنون محلول به دست آمده یا اسید سیتریک را باید از صافی بگذرانید. در نتیجه پس از سرد شدن محلول فرم غلیظی به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اسید آسکوربیک چیست؟

مزیت‌های اقتصادی تولید اسید سیتریک

جوهر لیمو یک نوع اسید آلی محسوب می‌شود که در گریدهای مختلفی به تولید می‌رسد. هم اکنون گرید صنعتی و خوراکی اسید سیتریک در صنایع مختلف برای جلوگیری از رشد باکتری و نگهدارندگی ماده استفاده می‌شود. شما کاربران عزیز بد نیست با طرز تهیه اسید سیتریک آشنایی پیدا کنید. هر ماده‌ای که سطح استقبال و همچنین تولید بالایی دارد، بدون شک مزایای اقتصادی آن زیاد است. اسید سیتریک به عنوان یک ماده کاربردی در صنایع مختلف سطح فروش بالایی دارد. از این رو مزایای اقتصادی تولید این ماده شیمیایی نیز بسیار زیاد می‌باشد.

از مهمترین مزایای اقتصادی تولید این ماده می‌توان به ارزش افزوده آن اشاره داشت. برای صنایع تولیدی مختلف و مرتبط با این ماده اسید سیتریک ارزش فوق العاده بالایی دارد.

به دلیل صادرات اسید سیتریک قطعاً با رشد اقتصادی مواجه خواهیم بود. حال صادرات اسید سیتریک در بازار بین‌المللی باعث افزایش ارزآوری و تعادل تجاری ایران خواهد شد.

تولید اسید سیتریک یک نوع اشتغال زایی محسوب می‌شود. در نتیجه فرصت شغلی مناسبی برای کارگران و همچنین مهندسین فنی در این حوزه خواهد بود.

برای تولید اسید سیتریک شما می‌توانید از منابع طبیعی یا مرکبات برای تولید چنین محصولاتی بهره‌مند شوید. پس تولید اسید سیتریک از نظر زیست محیطی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اسید فسفریک خوراکی

ویژگی‌های این ماده بسیار زیاد است و در صنایع تولیدی متعددی مورد توجه قرار دارد. هم اکنون این ماده به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و حتی مواد شوینده محسوب می‌شود. البته اگر شما با طرز تهیه اسید سیتریک آشنا باشید، می‌توانید به راحتی در منزل با فراهم ساختن مواد اولیه لازم این ماده را تولید کنید.

بیشتر بخوانید : کارنوباواکس

نحوه استفاده از اسید سیتریک

شما کاربرانی که می‌خواهید با طرز تهیه اسید سیتریک آشنا شوید، بد نیست با طرز استفاده از آن نیز آشنایی پیدا کنید. اسید سیتریک یک نوع اسید قوی می‌باشد که خوردن آن هیچ خطری ندارد. از این رو از این ماده در بسیاری از صنایع غذایی، نوشیدنی، دارویی و غیر استفاده می‌شود. اسید سیتریکی که در صنعت غذایی و نوشیدنی کاربرد دارد، یک پودر ترش مزه غلیظ است. این ماده برای تثبیت ویتامین سی در مواد غذایی و نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چه بسا اینکه چنین ترکیباتی برای تنظیم ph مواد غذایی و نوشیدنی نیز کاربرد دارند. همچنین از رشد میکروبیوژیکی نیز جلوگیری می‌کند. شما باید درصد کمی از این ماده را به مواد غذایی و نوشیدنی در حال تولید اضافه نمایید. بستگی به فرمولاسیون و حجم مواد غذایی یا نوشیدنی از این ماده استفاده می‌شود.

البته در استفاده از این ماده باید نکات زیادی مورد توجه قرار بگیرد. هرگز نباید اسید سیتریک را با فرآورده های پایه کلر ترکیب کرد. چرا که گازی به عنوان گاز کلر از این ترکیب حاصل می‌شود که خطر بسیار زیادی دارد. البته نحوه استفاده از اسید سیتریک در صنایع تولیدی مختلف متفاوت خواهد بود. شما باید هنگام استفاده از این ماده به فرمولاسیون تولید تمامی مواد و محصولات توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: انواع اسانس

نتیجه

آشنایی با طرز تهیه اسید سیتریک به شما کمک می‌کند تا بتوانید چنین مواد شیمیایی مورد نیاز را خود به تنهایی تولید کنید. البته برای تهیه اسید سیتریک باید به تمامی فاکتورهای تاثیرگذار روی کیفیت تولید این ماده نیز توجه داشته باشید. قطعاً نوع مواد اولیه، پروسه تولید، شرایط محیطی و حتی خط کنترل کیفی روی کیفیت تولید این محصول تاثیر دارد. چرا که باید مواد اولیه آن دارای کیفیت مطلوبی باشد.

برای دسترسی به کیفیت مطلوب نهایی باید از مراکز فروش معتبر خرید کنید. البته اسید سیتریک را می‌توانید از شرکت‌های معتبری نظیر اسپیناس شیمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه نمایید. اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید اسید سیتریک با کارشناسان این مجموعه معتبر تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا