رپورتاژ

جدیدترین روش جراحی افتادگی پلک چیست؟

چشم‌ها حساس‌ترین عضو صورت هستند که سلامت و زیبایی آن‌ها نقش موثری در کیفیت زندگی دارد. افتادگی پلک یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با افزایش سن یا بر اثر حوادث ناگوار به آن دچار می‌شوند. این مشکل باعث می‌شود فرد در بیشتر اوقات خسته، بی‌انرژی و ناراحت به نظر برسد. از همین رو، تاکنون روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی پلک به وجود آمده است؛ اما جدیدترین روش جراحی افتادگی پلک چیست؟ از آنجایی که چشم‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند، توصیه می‌کنیم قبل از درمان با بهترین روش جراحی افتادگی پلک آشنا شوید. اگر اطلاعی درباره روش‌های درمان پتوز (افتادگی پلک) ندارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات کافی راجع‌به درمان این بیماری کسب کنید.

افتادگی پلک یا پتوز چیست؟

افتادگی پلک به حالتی اطلاق می‌شود که پلک بالایی بیشتر از حالت عادی روی چشم را می‌پوشاند. کلینیک صدف درباره افتادگی پلک بالا چنین می‌گوید: «پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود یا به‌حدی که مردمک چشم را بپوشاند (نقطه سیاه در مرکز چشم شما که نور را به داخل می دهد). پتوز می‌تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به‌طور کامل از بین ببرد. کودکان و بزرگسالان می‌توانند دچار پتوز شوند. خوشبختانه این بیماری برای بهبود بینایی و همچنین ظاهر قابل درمان است.

افتادگی پلک به معنای افتادگی بیش از حد پلک فوقانی است. لبه پلک فوقانی ممکن است پایین‌تر از حد معمول باشد (پتوز) یا ممکن است پوست اضافی در پلک بالایی وجود داشته باشد (درماتوکالازیس). افتادگی پلک اغلب ترکیبی از هر دو حالت است. این مشکل پتوز نیز نامیده می‌شود.»

بررسی بهترین روش جراحی افتادگی پلک

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی نوعی عمل جراحی است که ظاهر پلک بالا، پایین یا هردو را تغییر می‌دهد. هدف از انجام این عمل بهبود ظاهر اطراف چشم و برطرف کردن محدودیت‌های بینایی ناشی از افتادگی است. از جمله کاربردهای جراحی افتادگی پلک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گسترده‌تر کردن محدوده بینایی
  • از بین بردن پوست‌های اضافی روی پلک
  • خارج کردن کیسه‌های چربی زیر چشم
  • از بین بردن پف زیر چشم
  • بهبود افتادگی پلک پایین و پوشاندن سفیدی مردمک چشم
  • از بین بردن چین و چروک‌ها و پوست‌های اضافی پلک پایین

سایت betterhealth نحوه انجام جراحی افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی را چنین شرح می‌دهد: «قبل از شروع عمل، پزشک از بی‌حس‌کننده موضعی در ناحیه تحت‌درمان استفاده کرده یا بی‌هوشی عمومی به شما تزریق می‌کند. بعد از بی‌حسی یا بی‌هوشی، متخصص پوست برش‌هایی در راستای چین پلک ایجاد می‌کند؛ سپس پوست‌های اضافی همراه با چربی زیر چشم را برداشته و با زدن بخیه در راستای خطوط پوست، زخم‌ها را می‌بندد.»

قبل از عمل به این نکته توجه کنید که هزینه جراحی افتادگی پلک معمولا تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرید. البته اگر پلک‌ها به اندازه‌ای دچار افتادگی شده باشند که محدود دید شما به‌کلی بسته شده باشد، احتمال پرداخت بخشی از هزینه توسط بیمه وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای اطلاع از شرایط جراحی افتادگی پلک با بیمه حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین برای اطمینان از عملکرد پزشک از او بخواهید تا عکس قبل و بعد عمل افتادگی پلک از بیماران قبلی خود را به شما نشان بدهد.

روش‌های رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی

هرچند بلفاروپلاستی بهترین روش جراحی افتادگی پلک به حساب می‌آید؛ اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که با مشورت پزشک، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای درمان پتوز  انتخاب کنید. از جمله روش‌های رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انجام حرکت‌های ورزشی چشم برای تقویت عضلات پلک
  • استفاده از داروهای گیاهی مانند زنجبیل، چای کیسه‌ای و آلوئه‌ورا
  • استفاده از کرم‌های رفع افتادگی پلک
  • ماساژ پلک با انواع روغن‌های طبیعی
  • درمان افتادگی پلک با نخ
  • استفاده از قطره چشمی برای رفع افتادگی پلک
  • درمان افتادگی پلک با لیزر
  • درمان افتادگی پلک با پلکسر یا پلاسما جت

توجه کنید که انتخاب روش مناسب کاملا به شرایط جسمانی شما و میزان شدت افتادگی پلک بستگی دارد؛‌ بنابراین هیچ‌کس جز پزشک متخصص نمی‌تواند بهترین روش جراحی افتادگی پلک را برای شما انتخاب کند.

چطور از افتادگی پلک جلوگیری کنیم؟

آشنایی با علت‌های افتادگی پلک شاید بتواند به شما در رسیدن به پاسخ این سوال راهنمایی کند. دلایل مختلفی برای افتادگی پلک وجود دارد. افزایش سن و کاهش قدرت عضلات بالابرنده پلک را می‌توانیم مهم‌ترین علت پتوز بدانیم. از طرفی جاذبه زمین در گذر زمان بافت پوست و عضلات را به سمت خود می‌کشد و همین موضوع باعث افتادگی پلک می‌شود. البته ابتلا به پتوز فقط مختص سالمندان نیست و افراد در هر سنی ممکن است تحت‌تاثیر انواع بیماری‌ها به این مشکل دچار شوند.

حتی در بعضی موارد نادر، نوزادان با افتادگی پلک به دنیا می‌آیند که این معضل به‌عنوان تنبلی چشم نیز شناخته می‌شود. انواع بیماری‌های جسمی، روحی و مشکلات عصبی از دیگر علت‌های افتادگی پلک هستند.

همان‌طور که متوجه شدید، بسیاری از علت‌های افتادگی قابل رفع نیستند؛ بنابراین هیچ راهی برای جلوگیری از افتادگی پلک وجود ندارد. فقط معاینه منظم چشم و مراجعه به پزشک متخصص در صورت مشاهده علائم مشکوک، می‌تواند به شما در مبارزه با این اختلال کمک کند. البته مراقبت از پلک‌ها و استفاده از روش‌های جوان‌سازی می‌تواند سرعت روند افتادگی پلک ناشی از گذر زمان را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.

آیا میکرودرم تاثیری روی جلوگیری از افتادگی پلک دارد؟

انواع روش‌های جوان‌سازی پوست می‌توانند سرعت فرایند پیری و افتادگی پلک را کاهش دهند و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند. کلینیک صدف درباره میکرودرم و کاربردهای آن چنین می‌گوید: «میکرودرم صورت یک روش غیرتهاجمی، غیرشیمیایی و روشی برای پاکسازی و جوانسازی پوست صورت است. بدون اینکه عمل باز روی مراجعه کننده انجام شود تمام سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد و به جوانسازی و سلامت پوست صورت کمک بسیاری می‌کنند. این روش جوانسازی پوست صورت با وجود اینکه بسیار آرام و سطحی انجام می‌شود اما می‌توان از آن برای از بین بردن مشکلات عمیق پوستی استفاده کرد.»

هرچند میکرودرم یک روش موثر برای جوان‌سازی پوست است، اما برای جلوگیری از افتادگی پلک بهتر است از میکرونیدلینگ استفاده کنید. در روش میکرونیدلینگ پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص، زخم‌های جزئی روی پوست ایجاد می‌کند تا فاکتورهای رشد و تولید کلاژن فعال شوند. این روش زیبایی را می‌توانید با بهترین قیمت در کلینیک صدف انجام دهید.

درمان افتادگی پلک با بهترین روش روز دنیا در کلینیک تخصصی پوست و موی صدف

در این مقاله به بررسی بهترین و جدیدترین روش جراحی افتادگی پلک پرداختیم. بلفاروپلاستی ایمن‌ترین و موثرترین روش برای درمان افتادگی پلک است که اگر توسط متخصص پوست انجام شود، زیبایی و جوانی را به چشم‌های شما باز خواهد گرداند. کلینیک تخصصی پوست و مو صدف با تشکیل تیمی از حاذق‌ترین و مجرب‌ترین پزشکان ایرانی انواع خدمات زیبایی و مراقبت از پوست و مو را به شما عزیزان ارائه می‌کند. این کلینیک با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و تجهیزات روز دنیا یکی از بهترین کلینیک‌های زیبایی تهران به شمار می‌رود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا