رپورتاژ

انواع فن صنعتی تولیدی و کاربرد هر کدام در صنایع مختلف

انواع فن صنعتی

فن های صنعتی

فن صنعتی تولیدی بادافزار یک دستگاه  تهویه جریان هوای بسیار کارآمد است که از مواد و اجزای بسیار بادوام ساخته شده است تا در محیط‌های سخت برای تأمین جریان و فشار هوای پرحجم  کار کند. استحکام فن های صنعتی به دلیل مواد مورد استفاده در ساخت آنهاست که شامل بلبرینگ های ساچمه ای یا غلتکی، جوش های پیوسته و بدنه های ساخته شده از آلومینیوم ریخته گری و فولاد ضد زنگ می باشد.

طیف وسیعی از کاربردهای فن های صنعتی، از خنک سازی ساختمان های تجاری بزرگ گرفته تا تامین سرمایش برای عملیات مونتاژ فنی وجود دارد. صرف نظر از اندازه فضای کار، جریان و گردش هوا برای سلامت کارگران و کارایی یک برنامه

فن فویل هوا

فن فویل هوا دارای پره های استاندارد تخت است و در برج های خنک کننده، خنک کننده موتور و تبرید استفاده می شود. آنها را می توان برای دمیدن یا مکیدن با تیغه هایی تنظیم کرد که می توانند در زوایای مختلف برای تنظیم جریان هوا تنظیم شوند. فن های فویل هوا انرژی کمی مصرف می کنند و صدای بسیار کمی تولید می کنند.

فن منحنی به عقب

فن های منحنی عقب دارای یک ضخامت و پره های صفحه خمیده هستند که از تجمع گرد و غبار و انبساط در طول مسیرهای تیغه ها جلوگیری می کند. تیغه ها نسبت به جهت چرخش از لبه داخلی به لبه بیرونی به سمت عقب منحنی می شوند. جریان هوا در جهت شعاعی است زیرا پروانه به دلیل بلندتر بودن پره ها فشار استاتیکی ایجاد می کند. فن های منحنی عقب دارای راندمان استثنایی هستند و برای کاربردهای فشار بالا مناسب هستند.

فن با شیب عقب

فن های شیب دار به عقب دارای تیغه های ساده و مسطح مایل به عقب هستند که با جریان هوا تداخلی ندارند. طراحی تیغه سطح سر و صدای کمتری دارد و از نظر انرژی کارآمد است. آنها برای استفاده در هوای تمیز و کاربردهای دمای بالا طراحی شده اند.

فن شعاعی تیغه ای

فن های تیغه ای شعاعی دارای شش تا دوازده پره صاف هستند که به صورت شعاعی از هاب فن امتداد دارند. تیغه ها باریک، سنگین و عمیق هستند. این امکان جلوگیری از تجمع گرد و غبار یا مواد چسبنده روی تیغه ها را فراهم می کند. از آنجایی که یک فن پره شعاعی گرد و غبار یا کثیفی را جمع نمی کند، برای کاربردهای بارگیری گرد و غبار با فشار بالا ایده آل است. پروانه‌های یک فن پره شعاعی می‌توانند به صورت چرخ دستی، چرخ باز، چرخ پشتی یا صفحه فولادی باشند و جریان هوای متوسطی را تولید می‌کنند.

فن با نوک شعاعی

فن های با نوک شعاعی به دلیل حرکت سریع ذرات معلق و گرد و غبار، بدون تجمع مواد روی پروانه، کارایی استاتیکی را ارائه می دهند. آنها طراحی ناهمواری دارند که آنها را برای جریان هوا با حجم بالا در فشار متوسط ​​تا زیاد مناسب می کند. آنها معمولاً با جمع کننده های گرد و غبار کیسه ای، اسکرابرها و سیکلون ها استفاده می شوند.

فن منحنی رو به جلو

فن های منحنی رو به جلو به عنوان فن های قفسی سنجابی نامیده می شوند و برای تجهیزات HVAC تجاری مسکونی و سبک و همچنین کاربردهای استاتیک کم تا متوسط ​​استفاده می شوند. محفظه یک پروانه منحنی رو به جلو، هوای با سرعت بالا را تبدیل می کند و نوک تیغه پروانه را با نیروی ساکن با سرعت کمتری می گذارد تا جریان هوا را به سمت خروجی هدایت کند. این می تواند دارای یک نوع محفظه باشد که به آن اسکرول، پیچ و مهره یا سیروکو گفته می شود. یک پروانه منحنی رو به جلو که در محفظه اسکرول نصب می شود، دمنده منحنی جلویی نامیده می شود.

فن های محوری با دمای بالا

قطعات انواع فن ها

فن های محوری با دمای بالا برای کار در شرایطی طراحی شده اند که دما به 100 درجه سانتی گراد (212 درجه فارنهایت) می رسد.

مخصوصاً برای کاربردهایی که در دماهای بسیار بالا کار می کنند مهندسی شده اند و دارای موتور القایی خازن خارجی روتور محافظ حرارتی هستند. تعریف فن با دمای بالا مستلزم آن است که بتواند در دمای 30 درصد بالاتر از فن استاندارد کار کند. آنها برای گردش هوا در کوره ها، ماشین آلات و تجهیزات محصور استفاده می شوند.

فن محوری لوله ای

یک فن محوری لوله ای دارای یک پروانه از نوع دیسکی است که در یک محفظه استوانه ای قرار دارد. پروانه ها از آلومینیوم ریخته گری، فولاد یا فولاد ضد زنگ ساخته شده اند، موادی که قادر به تحمل دمای بالا هستند. تیغه ها در زوایای مختلف بین 30 تا 50 درجه به هاب جوش داده می شوند و برای اطمینان از عملکرد روان، تعادل دقیقی دارند. عملکرد یک فن محوری به طراحی پروانه و محفظه بستگی دارد. این در مورد اکثر فن های صنعتی صادق است.

فن محوری پره ای

یک فن محوری پره ای یک فن از نوع دیسکی در یک سیلندر با پره های هدایت کننده هوا است که قبل یا بعد از پروانه قرار گرفته اند. آنها می توانند برای مدت طولانی حتی در هنگام تخلیه دود کار کنند و دارای موتور و سیستم خنک کننده موتور با دمای بالا هستند. تیغه های آنها از فولاد با اصلاحات متعادل و جعبه کنترل برای کنترل از راه دور ساخته شده است. فن های محوری پره ای دارای مقاومت دمایی بالا، جریان متعادل و لرزش اندک یا بدون لرزش هستند.

فن خنک کننده

فن های خنک کننده صنعتی از مواد سنگین تر و بادوام تر ساخته شده اند. آنها برای خنک کردن افراد و تجهیزات در عملیات صنعتی طراحی شده اند. نگرانی و دلیل اصلی استفاده از فن های خنک کننده کاهش تنش احتمالی کارگرانی است که در معرض شرایط دمایی بالا هستند. آنها یک نوع فن محوری هستند که قادر به جابجایی حجم زیادی از هوا برای خنک سازی نقطه ای یا عمومی در پروژه های ساختمانی، انبارها و عملیات مونتاژ هستند. فن های خنک کننده صنعتی بر اساس اصل حجم هوای زیاد و سرعت کم کار می کنند تا مقدار مداوم هوای خنک را تحویل دهند.

موتور فن

موتور یک فن صنعتی می تواند مستقیماً محرک باشد و به پروانه متصل شود یا در جایی که پروانه با تسمه حرکت می کند غیر مستقیم باشد. موتورهای فن های صنعتی معمولاً جریان متناوب (AC) هستند و شامل سیم پیچ ها، یاتاقان ها و سایر اجزا هستند. قاب موتور به گونه ای طراحی شده است که قسمت های داخلی موتور را در خود نگه می دارد و از آن محافظت می کند و گرما را دفع می کند. برای شرایط خطرناک و بالقوه انفجاری، موتور ممکن است به گونه ای طراحی شود که ضد انفجار باشد.

پروانه فن

در فن های صنعتی مستقیم، پروانه ای که پره های فن را نگه می دارد، مستقیماً به موتور متصل می شود. در مورد فن گریز از مرکز، پروانه را می توان با تسمه یا درایو مستقیم هدایت کرد و در محفظه یا درام محصور شد. پروانه مهمترین قسمت یک فن صنعتی است زیرا پره ها را نگه می دارد.

تیغه های فن

تیغه های فن یکی از اجزای مهم فن هستند و کارایی فن را تعیین می کنند. پروفیل های تیغه می توانند به سمت جلو، عقب، شیبدار شعاعی، منحنی و نوک شونده باشند. بسته به کاربرد و طراحی تیغه ها، می توانند به جلو یا عقب بچرخند. تیغه ها هوا را به داخل می کشند و در حین چرخش آن را بیرون می راند. مشخصات تیغه کارایی جریان هوا و حجم هوا را که فن می تواند حرکت کند را تعیین می کند.

محفظه فن

کارکرد فن های صنعتی

محفظه شامل پروانه و فن که بخشی از فن است که جریان هوا از آن عبور می کند. هنگامی که هوا وارد محفظه می شود، ساختار آن هوا را فشرده می کند. این باعث افزایش سرعت هوا شده و دو عامل محفظه و پروانه از عوامل اساسی در تعیین عملکرد یک فن صنعتی هستند.

تسمه و قرقره فن

تسمه ها و قرقره ها در موتورهای فن درایو غیر مستقیم گنجانده شده اند و بخشی از گیربکس هستند. آنها بخش مهمی از عملکرد فن هستند و باید با دقت انتخاب شوند تا استانداردهای فن را رعایت کنند. موتور روی محفظه نصب می شود و تسمه یا قرقره از آن تا قرقره پروانه امتداد می یابد که عملا بالانسینگ فن را درست اجرا می کند.

نتیجه گیری

فن صنعتی یک دستگاه جریان هوای بسیار کارآمد و سنگین است که از مواد و اجزای بسیار بادوام ساخته شده است تا بتواند در محیط‌های سخت کار کند و برای مدت طولانی‌تری برای تامین جریان و فشار هوا ثابت کار کند.

طیف وسیعی از کاربردهای فن های صنعتی، از خنک سازی ساختمان های تجاری بزرگ گرفته تا تامین سرمایش برای عملیات مونتاژ فنی وجود دارد.

انواع مختلفی از فن های صنعتی وجود دارد که از نظر میزان هوای جابجا شده، موتور آنها، منطقه ای که باید خنک شود و عوامل مختلف دیگری متفاوت است.

هر فن صنعتی به نوعی سیستم جریان هوا نیاز دارد تا سلامت و رفاه کارگران خود را تضمین کند.

منبع : https://baadafzar.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا